אנחנו חבורה של אנשים מבוגרים ונורמטיבים, נשואים ובעלי משפחות. כולנו נפלנו לדבר הכי שטותי בעולם – ה"נייס גאי". בעבר היינו מעשנים שקית בשבוע, והיום אנחנו מעשנים שקית ביומיים. הסם הזה שינה אותי לחלוטין, עד לפני שנתיים שקלתי 73 קילו, והיום אני שוקל 52. הגוף והנשמה שלי נפגעו, אין לי כוח לעשות כלום, אפילו לא להתקלח. ניסיתי להפסיק אבל כשעשיתי זאת הפכתי להיות מאוד אגרסיבי כלפי הסביבה. כיצד אוכל להינצל מהסם ההרסני הזה?

"ה'נייס גאי', המכונה גם סם הפיצוציות, הוא חומר סינטטי שהמבנה הכימי שלו מחקה את החומר של הקנאביס. ברגע שהתחילה תקופת יובש והיה קשה יותר להשיג סמים רגילים כמו מריחואנה וחשיש, יצרנים התחילו לנסות לחקות אותם במעבדות. ה'נייס גאי', החומר שיוצר במקום אותם סמים, הוא הרבה יותר חזק מהגראס או מהמריחואנה, הוא מעיף למעלה והנפילה שלו היא הרבה יותר קשה, והוא גם גורם לתופעות לוואי נוראות. אף שהחומרים האלו הוצאו מחוץ לחוק, יש פיצוציות שעדיין מוכרות אותם. הדרך היחידה להיגמל מסם זה היא פשוט לקבל החלטה שמפסיקים, אתה צריך להחליט שזה מה שאתה הולך לעשות בתקופה הקרובה של החיים שלך – לצאת מהסם הזה. סיפרת שאתם קבוצת חברים שהתמכרה, דע לך שיש כוח גדול יותר כשמקבלים את ההחלטה הזאת יחד. הדרך היחידה להיגמל היא קודם כל להפחית בכמויות ובמינונים – פחות חומר ויותר זמן שיעבור בין שימוש לשימוש. במקרה של סם ה'נייס גאי', כשמנסים להיגמל ולחתוך את השימוש במכה, התסמינים הם מאוד קשים. כאמור, אני ממליץ שאתה וחבריך תעברו יחד גמילה ותתמכו זה בזה. אם תתחילו לדחות מפעם לפעם את השימוש ותקטינו את הכמות בכל פעם, יש לכם סיכוי הרבה יותר טוב להיגמל. במהלך חיי, כחלק מעיסוקי, נתקלתי בהרבה מכורים ובסוגים שונים של סמים ממכרים. ה'נייס גאי' הוא אולי החומר הכי גרוע שנתקלתי בו. יצרני הסם משנים את הכימיה שלו באופן תדיר ובכל פעם הוא הופך הרסני יותר".
אני נוהג לעשן באופן קבוע ג'וינט בכל ערב אחרי העבודה, זה עוזר לי להירגע מכל היום הלחוץ ואני בטוח שזה יותר טוב מאלכוהול. אני ממש לא חושב שיש בזה כל רע או שיש בכך סכנת התמכרות. מה דעתך?

"כל אדם רשאי כמובן להחזיק בדעה משלו, אך יש הבדל בין דעות לעובדות. בנושאים כאלו חשוב גם ללכת לקרוא ולחקור כדי לדעת את העובדות. יכול להיות שאתה מרגיש שעישון של ג'וינט בסוף יום הוא לא מזיק, אבל מחקרים הוכיחו שההשפעה של החומר הפעיל במריחואנה וקנאביס היא שונה מאדם לאדם ושונה גם על אותו בן אדם בזמנים שונים. כלומר, אפילו אם אתה מעשן מדי יום ג'וינט ויש לכך השפעה מסוימת עליך, יכולה להיות פעם אחת שפתאום ההשפעה תהיה הרסנית ושונה לחלוטין. גם המדע עוד לא יודע מדוע ההשפעה פועלת באופן שונה בין אדם לאדם ובין פעם לפעם. שימוש חד־פעמי במריחואנה עלול לעתים לגרום למשתמשים מסוימים לפתח פרנויה, ומהרגע שהיא התעוררה פעם אחת זה עלול לקרות שוב. עובדה נוספת היא שבמדינת ישראל יש חוק האוסר על שימוש בחומרים מסוימים כי הם מוגדרים כסם. כל אחד כמובן יבחר ויעשה כדעותיו, אך כאמור חשוב לדעת את כל העובדות וההשלכות בנושא".
אשתי נוהגת לבצע הרבה רכישות באינטרנט. אני תוהה – האם אפשר להתמכר לקניות באינטרנט?

"בתשובה לשאלתך – בהחלט כן, ניתן להתמכר לרכישות באינטרנט. למעשה התמכרות לקניות באינטרנט היא אחת הבעיות הגדולות כיום; זו חגיגה של בזבוזים שבכלל לא מרגישים. כשבן אדם עורך קניות באופן פיזי וצריך לכתת את רגליו, הוא מרגיש שהוא מוציא כספים כי הוא מוציא את כרטיס האשראי או הכסף מהארנק ומשלם. במקרה של רכישות באינטרנט, אנשים כלל לא מרגישים שהם מוציאים כסף, הכל קל ונעשה בלחיצת כפתור. לעתים צריך רק להזין נתונים והקנייה מתבצעת. קניות דרך האינטרנט יוצרות ריגוש מיידי, אנשים לעתים קונים מוצרים בשביל אותו ריגוש ופשוט שוכחים מהם. זו התמכרות כמו לכל חומר אחר, רק שאת החומר הזה המוח שלנו מייצר מבפנים. באופן כללי, התמכרות לקניות היא בעייתית, וזה לא משנה אם הקנייה נעשתה באופן פיזי או מתוך מסך צבעוני מנצנץ – התמכרות כזו גורמת לאנשים לוותר על אוכל, שינה וכו', רק כדי להמשיך ולקבל את הריגוש הזה, והיא אף גורמת למכורים להיכנס לחובות כספיים". 

ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי