אז הגענו לסוף אוגוסט, עייפים ותשושים גם מהחום. שנת הלימודים עומדת להתחיל וכמיליון וחצי ילדים ובני נוער יחזרו למסגרות החינוך השונות. קבוצה גדולה זו, שכל כך יקרה לנו, עולה בימים אלה לכותרות מזוויות שונות: התקציבים, מספר התלמידים בכיתות, ספרי הלימוד וכמובן - התזונה.
 
כתבות מתפרסמות בנושא חשיבות ארוחת הבוקר טרם היציאה מהבית ללימודים, הכריך לבית הספר ומה שנלווה לו (פרי או חטיף דגנים, שתייה), ארוחת הצהריים המוצעת במעונות ובצהרונים. השנה בחרנו להתייחס לנושא חשוב שלא תמיד מקבל את מרכז הבמה ומהווה חלק חשוב מאוד בתפריט - השתייה.
 
לפני שדנים במה שמומלץ לשתות, כדאי לבחון כמה מומלץ לשתות. מחקר שפרסם בית הספר לבריאות הציבור של הרווארד לפני כחודש הציג נתונים מדאיגים. שלוש שנים עקבו חוקרים אחר 4,000 ילדים ובני נוער בני 6־19 בארצות הברית. התברר כי יותר ממחציתם לא צורכים מספיק נוזלים. ואם לא די בכך, רבע מכלל המשתתפים במחקר אינם שותים מים כלל.
 

אין נתונים עדכניים ונרחבים שבדקו את היקף התופעה בקרב ילדי ישראל, אך ההנחה היא שגם בארצנו החמה רבים מהילדים ומהמבוגרים אינם שותים מספיק.
 
לממצאים אלה השלכות משמעותיות על הבריאות הפיזית והתפקוד הקוגניטיבי וכן השפעות רגשיות. דווקא כשחם בחוץ, ובמיוחד בחודש אוגוסט הלוהט שעבר עלינו השנה, אנחנו משתדלים לשתות, ויותר מכך - מקפידים להזכיר לילדים לשתות. אך בימים של שגרה, במהלך השעות שבהן הילדים לא איתנו אלא במסגרות החינוך השונות, השתייה מקבלת מקום משני. גם כאשר הילד לוקח בקבוק מים כל בוקר לבית הספר, לא בטוח שהוא שותה במהלך היום.
 
מעבר לאיזון נוזלי הגוף וויסות תהליכי הזיעה בימים חמים, לנוזלים יש תפקידים בתהליכים פיזיולוגיים נוספים רבים. כ־60% מגופנו מורכב ממים (אצל תינוקות וילדים האחוזים גבוהים יותר). שני שלישים מהם בתוך תאי הגוף ושליש נוזל חוץ תאי, בין תאי הגוף. למים השפעה על איזון טמפרטורת הגוף ותפקיד משמעותי בפינוי פסולת. צריכת נוזלים מספקת מבטיחה הפרשתם ומניעה של הצטברותם בגוף. 
 
גם אם נדמה כי פעילות מעיים היא "בעיה של מבוגרים", שתייה מועטת עלולה לגרום לעצירות, במיוחד אם לכך מצטרפת העובדה שיש לא מעט ילדים הנמנעים מלהשתמש בשירותים בבית הספר. התאפקות מחמירה את המצב. התייבשות קיצונית - איבוד של 5% ויותר מנוזלי הגוף - גורמת לבלבול, לפגיעה בפעילות הלב, לאיבוד שיווי משקל, לקצב נשימה מואץ, לעילפון ואף יותר מכך.
 
תופעה שכיחה ומטרידה היא גם התייבשות קלה, של 2%־1% מנוזלי הגוף. ילדים ומבוגרים רבים נמצאים במצב זה באופן תמידי. מדובר בהתייבשות מתונה העלולה לגרום לכאבי ראש, לעצבנות, לעייפות ולחולשה, וכן לירידה בכושר הלימוד (85% מהמוח של הילדים הם נוזלים) כתוצאה מפגיעה בהבנה, בריכוז, בערנות ובסבלנות. 
 
מצב של התייבשות כרונית מעלה את הסיכון לאבנים בכליות, ואת הסימפטומים אנחנו לא תמיד מייחסים למחסור בנוזלים.
 
בני נוער שצורכים משקאות אלכוהוליים צריכים לדעת שאלה משבשים את התקשורת במוח ועלולים להוביל להפרשת נוזלים מוגברת ולהתייבשות. לתופעה דומה יכולה לגרום גם נטילת תרופות מסוימות. 
 
אך יש גם חדשות טובות: אפשר לצמצם את הבעיות שההתייבשות גורמת בסיוע פתרון פשוט, זול וזמין שמוביל לשיפור המצב הפיזי באופן כללי, הביצועים הספורטיביים, ההישגים הלימודיים ומצב הרוח.
 
כמה מים לשתות?
אין הערכה כמה מים בדיוק על כל אחד מאיתנו לצרוך ביום. אנחנו מאבדים נוזלים בעיקר דרך השתן, אבל גם בנשימה, בזיעה ובצואה. כמות הנוזלים המופרשת תלויה במשקל הגוף (כ־30 מ"ל לכל ק"ג ביום) ובתנאי האקלים (טמפרטורה ולחות), והיא בעלת השפעה גדולה יותר בקרב תינוקות וילדים. 
 
אוכלוסיות נוספות הרגישות לאיבוד נוזלים - קשישים, אנשים העובדים או מתאמנים בתנאי מזג האוויר הקשים של חודשי הקיץ ואנשים הסובלים מהקאות ומשלשולים תכופים. עם זאת, חשוב שגם מי ששוהה בחדר ממוזג ישתה מספיק. לגוף אין אפשרות לאגור מים ולכן עלינו לספק לו אותם במהלך היום, כל יום.
 
מקור רוב הנוזלים הוא בצריכת משקאות, קרים וחמים. השאר מהמזון - בעיקר מפירות ומירקות. באופן כללי, מומלץ לצרוך 12־10 כוסות ביום. בישראל ההמלצות לילדים, על פי המלצות של המכון לרפואה של האקדמיה האמריקאית למדעים, הן: תינוקות עד גיל שנה - 800־700 מ"ל; שנה עד 8 - 1.7־1.3 ליטר; בני 9 עד 13 - 2־2.4 ליטר; מעל גיל 14 - כ־3.5 ליטר ביום לבנים וכ־3 ליטר לבנות.
 
כאמור, במקרים של מזג אוויר חם, פעילות גופנית מאומצת או מחלה יש לצרוך יותר נוזלים. 
 
מתוקים שלי
אחד הגורמים להשמנה בקרב ילדים הוא צריכת משקאות מתוקים. כל ילד רביעי בישראל סובל מעודף משקל, והמספרים גבוהים עוד יותר ככל שמתקדמים בגיל. לעודף המשקל מחיר בריאותי - סוכרת, בעיות אורתופדיות, יתר לחץ דם - נוסף למחיר חברתי ונפשי, שהוא לפעמים גבוה אף יותר מהבריאותי. 
 
חשוב להרגיל את הילדים לשתות מים. ככל שמתחילים בגיל צעיר יותר כך קל לאמץ מים כבחירה הראשונה. אם הילדים שותים משקאות ממותקים, שלא לומר רק משקאות ממותקים, כדאי להגביל את הצריכה הן בכמות הן בתכיפות: מקסימום כוס בארוחה, רק אחר הצהריים, רק אצל סבתא וכו'. 
 
אפשר גם למהול את המשקה הממותק במים. בשבוע הראשון ב־10% מים ולהעלות את אחוז המים בהדרגה.
 
נמצא יחס ישיר בין השמנה למשקאות מתוקים, בעיקר אצל ילדים. אלה גם פוגעים בבריאות השיניים (בעיקר משקאות תוססים). נתון מדאיג שאי אפשר להתעלם ממנו הוא שישראל מופיעה בצמרת הטבלה של צריכת משקאות ממותקים בקרב ילדים.
 
לעידוד השתייה מומלץ שלכל ילד יהיה בקבוק אישי של חצי ליטר. אפשר לקנות עם הילד בקבוק רב־פעמי צבעוני ויפה או להפוך בקבוק פשוט למיוחד - לקשט אותו כיד הדמיון הטובה עליכם במדבקות ובכיתובים. 
 
את הבקבוק אפשר לקרר או אפילו להקפיא כל הלילה כדי שהמים יהיו צוננים במהלך היום. שתייה מכוסות גדולות עשויה להגדיל את צריכת המים היומית. בכלל, כדאי להרגיל את הילדים לפתוח את היום בשתייה של כוס מים, לאחר היקיצה, כיוון שאנחנו מאבדים נוזלים גם במהלך השינה.
 
קל יותר לשתות "תוך כדי": במהלך נסיעה, בצפייה בטלוויזיה. לגימות קטנות לעתים קרובות. מכל מקום, חשוב שהמים יהיו בהישג יד. נשמע פשוט אבל לא תמיד זה כך. גם אם הילדים לא משתפים פעולה יש חשיבות להתמדה ולהטמעה הדרגתית של השינוי - הקניית ההרגל לשתיית מים. גם הצלחה חלקית היא הצלחה.
 
לא רק כשצמאים
על הילדים לדעת שיש לשתות לא רק כשחשים בצמא. לעתים הרגשת הצימאון מגיעה מאוחר יותר. לא זו בלבד, הרגשת הצמא מפורשת כרעב, והבלבול גורם לבחור במזון מתוק או במזון מלוח במקום במים. 
 
יש לשים לב לתכיפות מתן השתן ולצבעו. שתן בהיר הוא בדרך כלל מדד לשתייה מספקת. אולי פשוט יותר ללמד ש"צבע שקוף - בריאות לגוף!". 
אולם שתן צהוב כהה אינו מעיד בהכרח על התייבשות. נטילת מולטי־ויטמין עשויה להשפיע על צבע השתן. אכילת סלק צובעת את השתן באדום ועלולה להדאיג - ללא הצדקה. 
 
סביר להניח שהיום כל הילקוטים, הספרים, המחברות והקלמרים כבר מוכנים. נותר רק להכין את הכריך עם הפרי ובקבוק המים ביום שלישי בבוקר ולאחל שנת לימודים מוצלחת. 

[email protected]