אני נמצאת בתהליך אבחון של מחלת הפיברומיאלגיה. המחלה התורשתית הזו אובחנה לאחרונה אצל אמי, והסתבר לי שגם סבתי סבלה ממנה. אמי סבלה זמן רב מבעיות בריאות קשות שלא אובחנו, ולפני כשלושה שבועות קראתי באינטרנט על מחלת הפיברומיאלגיה. מיד הבנתי שזה מה שיש לה, ומומחה אף אישר זאת ואבחן אצלה את המחלה, שמתבטאת בתשישות ובחוסר שינה. לפני כשנה שברתי את ידי, ומאז אני לא ישנה טוב. גם אחרי שמונה שעות שינה אני מתעוררת תשושה וחסרת אנרגיה. אני סובלת מכאבים חזקים בכל הגוף, בעיקר בגפיים, בגב, בירכיים, בצוואר ובשכמות. אני מרגישה שהמחלה הזאת היא מחלה של אנשים שעשו יותר מדי ומתחו את קצה גבול היכולת שלהם, כמוני וכמו אמא שלי. איך עלי לטפל במחלה? מה עלי להבין על מנת שאוכל להקל את הכאבים, לישון טוב יותר ולשפר את איכות חיי?  
"פיברומיאלגיה היא מחלת היאפים. אנשים רבים שסובלים מפיברומיאלגיה החלישו את עצמם בעבודת יתר בעברם וסובלים מכאבי שרירים ומעייפות כרונית. ישנם סימפטומים רבים, כמו למשל כרוניק פטיק סינדרום, ויש לכך מספר השערות. אמך וסבתך סבלו מפיברומיאלגיה. מדובר בשתי נשים שעבדו והתישו את עצמן. במקרה שלך, את מחפשת הגדרות, אף שאת כבר יודעת הכל. את מבינה שאת צריכה להרפות, יודעת שעשית מעל ומעבר ליכולות שלך, וגם יודעת איזו נגזרת את. בני האדם תמיד מחפשים דרך שבה יוכלו להגדיר את הרגשות שלהם, ובאופן לגיטימי גם את מחפשת דרך להגדיר את הרגשות שלך. את יכולה לקבל עזרה שתתמוך בריפוי התופעה מהיבטים ממסדיים שונים, כמו ביטוח לאומי שתומך במחלה הזאת. היית עצמאית ועבדת קשה במשך שנים רבות, והרצון לחפש הגדרות מתבטא בצורך שלך לקבל תמיכה ממסגרות. אני יודעת שלא מזמן ניסו לחוקק חוק לטובת מובטלים עצמאים שלא זוכים לקבל דמי אבטלה. זו סוגיה כואבת, כי גם לעצמאים קורה שיש חודשים, ולפעמים אפילו שנים, שאין עבודה או שלא הצליחו להתחרות בשוק ולהתחקות אחריו. הסיבה האמיתית שבגללה את מחפשת הגדרות היא הרצון שלך במסגרת שתתמוך בקשיים שהחיים יצרו לך. את יודעת איך להתנהג עם הגוף שלך, ואני חייבת לומר שבמקרה של בעיות השלד, הידרותרפיה עוזרת מאוד, בנוסף לתמיכה מהמסגרת הרפואית שאליה את שייכת".
בפעמים האחרונות שבהן ניסיתי להקים עסק משלי אמרת לי שחסר לי ידע בסיסי וחסרות לי המיומנויות שכרוכות בהקמת עסק והקמת מטבח משלי. נפלתי לביקורת שלילית, והחלטתי לקחת צעד אחורה כדי להבין מה פספסתי בהבנה ובהתפתחות שלי. הבנתי שחסרות לי מיומנויות, ושכמו כולם גם אני צריכה להתחיל מאפס. לאחרונה נקרתה בדרכי הזדמנות נפלאה, וקיבלתי הצעה לעבוד במטבח שמתחיל מאפס, ממש כמוני. מנהל המטבח התלהב מהעובדה שאני מגיעה עם רצון ויכולת, והיה מוכן לקחת אותי תחת חסותו. הבנתי שזה הבית שלי. גיליתי שכיף לי לשבת מול אדם שמדבר בשפה שלי ושאני לא צריכה יותר מזה. הבעיה היא שבעלי, שמגיע מרקע דתי, מתנגד לכך שאעבוד במטבח לא כשר. הסברתי לו שמבחינת השרשרת הדורית שלי, ועוד לפני שהכרנו, מעולם לא שמרתי על כשרות. בבית שהקמנו יחד הקפדתי על כך שילדי ישמרו על הפרדה בין בשר וחלב, אף על פי שבאופן אישי זה לא הפריע לי, וזאת כדי שאוכל לכבד את בעלי. אני מפחדת שאכעס על עצמי ואכעס עליו אם אוותר על ההצעה. מבחינתי מדובר בהזדמנות מצוינת ונכונה עבורי. מה יקרה אם אסרב לעבודה הזו?

"אני חושבת שאת ממהרת. מי אמר שלא תגיע הזדמנות טובה ומדויקת יותר עבורך? בשלב הבא של חייך תצטרכי לעמוד על העקרונות שלך. נכון שאין לך מיומנויות, אבל העובדה היא שהחלטת להנחיל את עקרון הכשרות לילדייך, ולכן עלייך לשמור על עקביות, כמו שאת עקבית באהבה ובצורך שלך לבשל. נסי להסביר לבוס שלך שמספר האנשים שמעדיפים אוכל כשר הוא גדול ושאולי שווה לחשוב על הקמת סניף כשר. כדאי שתבדקי ותחקרי לעומק כמה מרוויחות מסעדות כשרות מסוג האוכל שאתם רוצים להכין, וכמה מרוויחות מסעדות שאינן כשרות. עלייך להבין שאנשים צריכים להגיע לנינוחות מסוימת למרות ההתנגדויות שקיימות מסביב. זכרי כי הדבר ישליך גם על ילדייך שבחרו להסכים לעיקרון שאת ובעלך הנחלתם להם ולדבוק בו. חשוב לדעת שהעקרונות שאנו מנחילים לילדינו באים לידי ביטוי גם בבחירות שלנו. חשוב שתביני שהנושא הזה חשוב לבן זוגך ושזו המידה שהנחלתם לילדים שלכם. בעלך תמך בך לאורך הדרך, ולדעתי שווה לך לשתף את הבוס בכך שנושא הכשרות מפריע לו. ערכו סיעור מוחות ויכול להיות שדרך המשא ומתן שתנהלו, את תביני דברים נוספים". 
ערכה: אפרת קורמן