ביקשתי העלאה בשכר מהמעסיק שלי וקיבלתי תשובה שלילית. בעקבות הדברים החלטתי לחפש עבודה חדשה, וכבר הייתי במספר ראיונות. הסיטואציה הזאת גרמה לי לבחון את דרך ההתנהלות שלי, הבנתי שהבעיה שלי היא שאני לא מסבירה את עצמי טוב ושאין לי ביטחון עצמי. אני מרגישה שאני מכשילה את עצמי, ולדעתי התכונות האלה הפריעו לי לקבל העלאה במשכורת. מה עלי לעשות?
"סביר להניח שתכונות האופי שתיארת קשורות להרגלי התקשורת החינוכיים שלך ולבית שבו גדלת, נדמה גם שאת הטיפוס המרצה שעושה דברים שבאים על חשבונו. אלו דברים שאנחנו גדלים איתם, והם באים לידי ביטוי גם בתקשורת שלנו. ייתכן שכאשת מקצוע את מצליחה, אך יש הבדל גדול מאוד בין המרחב המקצועי שבו את בטוחה בעצמך ומרגישה נוח כבעלת מקצוע לבין לדבר על עצמך - אלו שני דברים מאוד שונים ואין ביניהם שום קשר. מכיוון שאת טיפוס מרצה, כשאת צריכה להעיד על עצמך לטובה את מאבדת את הביטחון, כי לדבר על עצמך ולדרוש כסף בטח נראה לך אפילו לא מנומס. הבעיה הזאת לא תיפתר מעצמה, ולכן עלייך לעשות עבודה. את יכולה להיעזר בבעל מקצוע, מאמן או מאמנת, ואת יכולה להיעזר באדם קרוב שאת סומכת עליו. לטיפוס המרצה יש תמיד חשש לקחת מקום לעצמו ולשים את עצמו במרכז, וזה משהו שצריך לעבוד עליו. אם תשני הרגלים ישנים שמעכבים אותך, זה יעזור לך להתקדם הן בחיים האישים והן בחיים המקצועיים". 
אני בן 24. קיבלתי לאחרונה 150 אלף שקלים, אני מבולבל ולא יודע מה לעשות עם הסכום הזה, מה דעתך?

"הסכום שקיבלת, 150 אלף שקלים, הוא כביכול לא גבוה, אבל בגילך, אם תטפל בסכום הזה בצורה נכונה ותעבוד איתו מעכשיו, תוכל ליהנות מעצמאות כלכלית בעוד 20 שנה. כדי לפעול נכון עליך להימנע מטעויות שרבים נוטים לעשות. כלומר, לא לקחת משכנתה ולהוציא עליה את כל הסכום. אם בכל זאת תבחר לעשות זאת, סביר להניח שלא תראה יותר את הכסף. כאמור, כך רוב האנשים נוהגים וזאת הסיבה שכולם שורדים במקרה הטוב ולא רואים בחיים שלהם שפע או עצמאות כלכלית. בגיל 24, כשזמנך בידך, עליך לקחת את 150 אלף השקלים האלו ולייצר באמצעותם הכנסה חודשית קבועה שלא תיגע בה. ההכנסה הזאת תביא אותך למצב שבו תמיד יהיה לך עוד מקור פרנסה שישמור אותך מהלוואות קצרות מועד ומכרטיסי אשראי נושאי ריבית. כדי לנצל את הסכום בצורה שתניב לך גם רווחים, עומדות בפניך שתי אפשרויות: אפשרות אחת היא להשתמש בסכום כדי להשקיע בנדל"ן ולקנות דירה להשקעה ראשונה. אתה יכול לקחת משכנתה ולקנות דירה ראשונה. אם תעשה קנייה נכונה, ערך הדירה יעלה ותראה תשואה מהרגע הראשון, אם תחסוך את התשואה תוכל להתקדם. אפשרות נוספת היא להשתמש בסכום כדי לבנות תיק השקעות ראשוני שיש בו אגרות חוב ממשלתיות ואגרות חוב של חברות פרטיות ושוק ההון. אלה האפשרויות, בכל מקרה המטרה שלך היא ליצור לאורך השנים כ־5% תשואה שנתית ממוצעת. ככל שתצליח לצבור עוד כספים, כך התשואה בריבית דריבית תגדל ותוכל לייצר הכנסה משמעותית של עוד כמה אלפי שקלים בחודש".
אני בשנות ה־30 לחיי. ההורים שלי תומכים בי כבר שנים, ואין לי שום מוטיבציה לצאת מהמצב הזה. אני לא עובד ולא מפרנס את עצמי, ואפילו שהסביבה הקרובה שלי מבקרת אותי ולא רואה את הדברים בעין יפה, אין לי בעיה עם דרך החיים הזאת. מה דעתך?
"יחד עם העצלנות הטבעית ודרכי החיים שאפשרו לך, נוצר מצב שאתה רגיל אליו, ומתוך עצלנות גרידא, אתה כבר לא יודע להזיז את עצמך. לעתים הדבר היחיד שמלמד אותנו ומעניק לנו יכולות חדשות הוא כל מיני אירועים לא פשוטים שקורים לנו בחיים. זה יכול להיות אובדן שאנחנו חווים, וזה יכול להיות חוסר מאוד גדול. הדבר היחיד שאני מציע לך זה שתתחיל לשחק עם השאלה הבאה: 'אם אני עוזב את העולם וכל מה שעשיתי זה להימנע מאתגרים, האם עשיתי חסד עם תקופת החיים שלי והאם אני מעוניין ליצור לעצמי גורל אחר?' אני כמעט בטוח שאם תתעסק מספיק בשאלה הזאת, יש סיכוי שמשהו שם ינבוט. ברמה האופרטיבית, כשאדם לא עושה כושר 20 שנה, ופתאום הוא רוצה לרוץ מרתון, הוא לא רץ 42 קילומטר, הוא קודם כל קם ועושה כל יום דקה וחצי הליכה. שאל את עצמך, בלי לשנות את צורת חייך נכון להיום, מה יכולה להיות הדקה וחצי הליכה הזאת עבורך. אתה יכול אולי ללכת להתנדב, לא בשביל שכר, פעם בשבוע". 
 
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי