בשלוש השנים האחרונות עברתי מספר תהליכים נפשיים ובריאותיים, שבמסגרתם השלתי 26 קילו ממשקל גופי, בעזרת תזונה נכונה ושילוב של ספורט. מאז אני שומר על המשקל, אבל מוצא את עצמי שוב ושוב עם אותם חשקים לנשנוש, למתוק וללחמים. לצערי, ריח של לחם טרי יכול להטריף אותי, ובעיקר אני מוצא את עצמי אוכל בלילה. אין לי עוד שליטה על תחושת השובע שלי, ואני מרגיש שאני מכור לנשנושים. אני נורא פוחד לחזור למשקל העודף. האם יש לך המלצות והאם יש טיפול כלשהו לאנשים שאוהבים לנשנש?

"הקיבה היא בעצם שריר, וגודלה מתפתח בהתאם לכמות המזון שאנחנו דוחסים פנימה. אם אדם אוכל חמש ארוחות קטנות ביום, הגוף מקבל את התזונה ואת המזון שהוא זקוק לו, אבל אין מצב של מתיחה והגדלה של הקיבה. זה חשוב, מאחר שתחושת השובע במוח היא פועל יוצא של כמות המילימטרים האחרונים של מתיחת הקיבה. אם לדוגמה הקיבה היא גדולה מאוד, תמיד נרגיש תחושה של רעב כשהקיבה לא מלאה. זאת לעומת מצב שבו הקיבה מצטמצמת חזרה לגודל הטבעי שלה, ואז תחושת השובע תופיע אחרי ארוחה קטנה. לשאלתך - אם תקפיד לאכול כל 3־4 שעות, לא תגיע לתחושת הרעב שאתה מתאר. לגבי ההתמכרות שלך ללחמים ומתוקים - מחקרים כיום מראים כי הסוכר הלבן והחום והקמח הלבן והמלא גורמים בעצם להתניה במוח, ברמה כזו שכאשר הם לא בנמצא, יש בגוף תחושה של קריז כמו אצל נרקומן. אני מציע שבמשך 3־4 ימים תנסה להימנע לחלוטין מסוכר וגלוטן ותבחן איך אתה מרגיש. אחרי 72 שעות ללא חומרים אלו, המוח פתאום מתבהר והמסרים האלה של 'אני חייב נשנוש' פשוט נעלמים. הימנעות מסוכר וגלוטן היא לא עניין דיאטטי אלא עניין בריאותי. סוכר וגלוטן הם רעלנים לגוף. אם רוצים לרדת במשקל, צריך לעשות שינוי תזונתי ולהחליף את המוצרים האלה במוצרים בריאים שנותנים לנו את הערך הקלורי והגליקמי שאנחנו זקוקים לו, ולשם כך צריך ליווי וייעוץ של איש מקצוע".

בעקבות כאבי גב תחתון כרוניים קיבלתי רישיון לצריכת קנאביס רפואי והתחלתי לצרוך את החומר בצורות של קפסולות אידוי. כאבי הגב אכן נעלמו באופן כמעט מיידי, אבל בעקבות השימוש נכנסתי להתקפי חרדה איומים שלוו בחשש מהתקפי לב, פחדים איומים ממוות ועוד. בשלב מסוים הסתבר לי שהתופעות שאני חווה נובעות מהגראס, ומהר מאוד החלטתי לוותר על הגראס. למה זה קרה לי?

"אנשים שצורכים גראס מגיבים לחומר בצורה שונה ובאופן אינדיווידואלי. יכול להיות אדם שיקבל אישור לשימוש בגראס רפואי, והחומר יעזור לו לטפל בבעיה הבריאותית שממנה הוא סובל בלי תופעות לוואי מיוחדות, ויכול להיות אדם שהחומר ישפיע עליו בצורה לא טובה (כמו במקרה שלך) והוא יסבול מתופעות לוואי שונות. ידוע שחלק מהאנשים שצורכים קנאביס מגיבים בצורה מאוד שונה מהמקובל, אבל אין אפשרות לדעת באיזה אופן ישפיע החומר על כל אדם ומתי. גם חבר'ה שנוסעים לטייל בהודו, למשל, ומחליטים לנסות להשתמש בקנאביס, מעידים לעתים שאחרי העישון הם התהפכו ומצאו את עצמם בפחד, בחרדה. התופעה הזאת היא תופעה מוכרת וידועה. קחי בחשבון שיש הרבה מאוד חומרים שהם חומרים פסיכואקטיביים שנמצאים בתוך הגראס. יכול להיות שאת מחפשת חומר ספציפי שיעזור לך בלי תופעות הלוואי שאת מתארת".

אני חוששת שאני מכורה לשוקולד. בכל יום אני עוצרת בדרך לעבודה לקנות חטיף שוקולד, רק כדי שיהיה לי קינוח מתוק אחרי ארוחת הצהריים, וכשאני מגיעה הביתה אני שוב אוכלת משהו מתוק. כמו כן, אני לא יכולה להסתפק בשורת שוקולד, אלא חייבת לסיים את כל החבילה בבת אחת. איך אני יכולה לדעת אם אני מכורה או סתם אוהבת שוקולד?

"התמכרות לשוקולד היא בדרך כלל לא לקקאו אלא יותר לסוכר שבשוקולד. לכן לפני הכל אני מציע שתבחני אם את מכורה לקקאו או לסוכר. תנסי לבדוק מה את מרגישה אם את ממתיקה קצת יותר את האוכל ומה קורה אם את אוכלת קצת יותר פירות טבעיים או יבשים במקום שוקולד. כשאת בקריז לשוקולד, אני מציע שתנסי לאכול צימוקים או שני תמרים ושתשתמשי בדבש טרי או בסילאן בתור חומר שנותן לך אנרגיה ומענה לאותו צורך. אם תראי שהמתוק הזה פותר את העניין, אז ההתמכרות היא לסוכרים. אם הוא לא פותר את העניין, אז ההתמכרות היא לקקאו עצמו. אם זה המקרה, אני מציע שתבדקי עם עצמך לאיזה צורך השוקולד נותן לך מענה. כך תוכלי להבין מה הפתרון שאת יכולה לחפש במקום שוקולד. רמז: זה בדרך כלל חבר. בשוקולד יש חומר שנותן לנו תחושה כאילו חווינו חוויה סוערת".

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב-6:00 ב"רדיו ללא הפסקה"