אני סובלת משיתוק שינה, תופעה שחוזרת על עצמה שוב ושוב. כשאני מתעוררת מהשינה, הגוף שלי נשאר משותק, אני ערה אבל לא מצליחה לקום. התופעה הזאת מלווה בסיוטים (ממש בשניות האלה) ובתחושה של התקף לב. הלכתי לרופאת המשפחה, והיא אמרה שהיא לא שמעה על דבר כזה. אני ממש מפחדת. למה זה קורה ומה עלי לעשות?

"התופעה שאת מתארת היא מוכרת ונפוצה. שיתוק שינה הוא מצב שבו ההכרה שלנו מתעוררת לפני הגוף. אנסה להסביר לך את התופעה בדרך ציורית: בשנת חלום הגוף שלנו משותק ולא זז. יש אנשים שרצים וקופצים תוך כדי חלום, ואם הגוף לא יהיה משותק ברגעים הללו, הם עלולים ליפול ולהיפצע תוך כדי שינה".

"מסיבה זאת כאמור יש שלבים במהלך השינה שבהם הגוף משותק. לפעמים ההכרה מתעוררת לפני הגוף, אך האדם שהתעורר משנתו אינו מצליח להניע את האיברים בגופו וחווה שיתוק. הסיטואציה הזאת מאוד מפחידה, בגלל תחושת חוסר האונים; לכן כשחווים את התופעה הזאת מאוד חשוב להירגע ולהבין שהיא חולפת".

"באותם רגעים שאת סובלת משיתוק שינה, תזכירי לעצמך שאת מתעוררת תוך כמה שניות, תרפי את הגוף ותנשמי נשימות עמוקות. אחרי רגעים אחדים את תהיי ערה לחלוטין והגוף יזוז. התופעה הזאת לא מסוכנת, ושיעור ניכר מהאוכלוסייה חווה אותה. מדובר בעיקר במצב תודעתי. אם תקומי בבהלה ותגידי לעצמך שאת לא יכולה לזוז ושאת עומדת למות, את תיכנסי לפאניקה; אבל אם תירגעי ותגידי לעצמך שיש לך עוד כמה שניות של מנוחה בלי שיטרידו אותך, תוך כמה שניות תפקחי את העיניים והגוף ייענה לך. המצב שאת נמצאת בו הוא בסך הכל מצב של יציאה משנת חלום. אל תפחדי מזה". 
אני בת 59, סובלת מאוסטיאוארטריטיס בעמוד השדרה. בעקבות המחלה יש לי כאבים רבים בצוואר. חברה סיפרה לי על טיפול מיוחד שנעשה באמצעות מכונה שדומה ל־MRI ומתבססת על אותם גלים אלקטרומגנטיים. האם שיטת הטיפול הזאת מומלצת, והאם יש דרך לרפא לחלוטין את המחלה?

"אוסטיאוארטריטיס היא מחלת מפרקים ניוונית. המחלה נפוצה מאוד בקרב מבוגרים וקשישים, והסיבה העיקרית להופעתה היא תחלואי הגיל. אנחנו, כבני אדם, נוצרנו ונועדנו ללכת על ארבע, אבל במהלך האבולוציה החלטנו להזדקף וללכת על שתיים; לכן חלק גדול מהמפרקים נשחקים (בעיקר במקומות נושאי משקל). כשהמפרקים מתחילים להתנוון, מופיעה מחלת האוסטיאוארטריטיס, מחלה שבדרך כלל פוגעת במפרק אחד או שניים, משתפרת וחולפת, ואז חוזרת ופוגעת במפרקים אחרים באופן חוזר ונשנה.

המחלה הזאת לא מסוכנת אלא רק כואבת. טיפולים בשדות אלקטרומגנטיים הם טיפולים יעילים וטובים, וגם אני אישית מטפל באמצעותם. בדרך כלל הטיפול במקרה הזה הוא במפרקים קטנים, אבל זה יכול לעזור גם לעמוד השדרה. למרות כל זאת צריך לקחת בחשבון שהמהלך הטבעי של מחלת האוסטיאוארטריטיס הוא לעבור למפרקים נוספים. זוהי שיטת טיפול יעילה, והמכשירים האלו טובים גם לטיפול באוסטיאופורוזיס, אבל כידוע אין 100% ברפואה, ולא תמיד אפשר לעזור לכולם. טיפולים נוספים שיכולים לעזור לאוסטיאוארטריטיס הם דיקור, אולטרסאונד טיפולי מקומי ובעיקר הנעה של הצוואר ופיזיותרפיה (לא דברים אגרסיביים)". 
אני בן 28. באופן תדיר יוצאים לי מין גושים כואבים בבית השחי ונעלמים. הם כואבים ברמה כזאת, שאני לא יכול אפילו להרים את היד. למה זה קורה לי, והאם יש דרך להימנע מכך?
"כדי להימנע מהתופעה הזאת, עליך להפסיק להשתמש בדאודורנטים; חלק מהדאודורנטים המיוצרים על בסיס מלחי אלומיניום או על בסיס אחר מתגבשים וסותמים את הנקבוביות של צינורות ההזעה. כשזה קורה, מתפתחת דלקת של בלוטות הזיעה, החומר לא יכול לצאת מבית השחי והאזור נסתם ומתנפח, לכן אתה חווה כאבים איומים. אתה יכול לעשות קומפרסים חמים עד שהחומר ייספג מעצמו".

"במקרים נדירים, כאשר המצב הוא חמור, צריך לנתח. כדי להימנע מהתופעה, אתה יכול לנסות להשתמש בדאודורנטים שהם על בסיס של ספריי עם אלכוהול (אף על פי שזה קצת צורב בהתחלה) או להשתמש במשחות שמורחים אותן בידיים רק על שיער בית השחי עצמו, ולא בבסיס השערה. דאודורנטים מסוג רולר או סטיק הם יותר גרועים, כי הראשון הוא כמו דבק, והשני הוא סוג של נוזל שהוא צמיגי ומתגבש, וגם הוא סותם את בלוטות הזיעה. המלצתי היא שתפסיק לחלוטין עם התכשירים האלו, כי זאת תוצאה ישירה שלהם"