ב בני בן ה־16 נוהג לעשן נרגילה באופן קבוע כבר תקופה ארוכה. הוא טוען שאין עם זה בעיה ושנרגילה לא מזיקה לבריאות כי החומרים מסוננים ועוברים דרך מים, אבל לדעתי הוא טועה. האם עישון של נרגילה עלול להזיק?

"עישון נרגילה הוא תופעה מוכרת. אפשר לחשוב שזה רק טרנד של צעירים, אבל זה לא נכון, ובארץ התופעה רק הולכת וגדלה. אנשים נוטים לחשוב שעישון נרגילה הוא לא מזיק, אבל זאת כן בעיה ומדובר בהתמכרות מזיקה. בעישון נרגילה מעשנים טבק, אותו חומר ששמים בסיגריות, בסיגר או במקטרת, רק שבנרגילה מערבבים את הטבק עם חומרים נוספים שנותנים ריח טוב וטעם נעים, והמים שבנרגילה לא מנקים את הטבק אלא רק מקררים אותו.

"החומר עצמו, שעובר דרך העשן באמצעות צינור הנרגילה ונשאף לתוך הריאות, הוא אותו חומר מסרטן שיש בכל סיגריה, וההשפעה היא ממכרת. אנשים לא מבינים שניקוטין הוא סם ממכר כל כך, וברגע שהמוח לומד חומר חדש כמו ניקוטין, הוא לא ישכח אותו לעולם (במיוחד אצל אנשים צעירים יותר, שהמוח שלהם קל יותר להשפעה).

"בנך אולי מעשן כרגע רק נרגילה ואולי לא בכמויות גדולות, אבל במשך הזמן המינון יעלה, וייתכן שהוא אף יתחיל לעשן סיגריות, כי פתאום יש צורך בניקוטין ואז הכמות הולכת ועולה. שים לב, מדובר בהתחלה של התמכרות רעה ועליך להבהיר את הנקודה הזאת לבנך. הרבה בני נוער נוהגים לעשן נרגילה כסוג של בילוי, ותמיד עולה האשליה שאין עם זה בעיה; הבעיה היא שיחד עם כל הנ"ל יש גם לחץ חברתי רב לעשן.

"אתה צריך לגרום לבנך להבין שאפשר לשבת בחברה ולא לעשן נרגילה, סמים או סיגריות או לצרוך אלכוהול. גם אם הוא לא 'לוקח' לריאות, הסרטן עלול חלילה להופיע בפה, ולמעשה כל איבר שבא במגע עם הסמים האלה עלול להינזק ולחלות". 
אני רגילה ללעוס מסטיקים לאורך כל היום, וקשה לי להפסיק ללעוס את המסטיקים, מכיוון שאני חוששת שאשמין ואתחיל לאכול יותר במקום ללעוס. אני מרגישה שההרגל הזה משתלט עלי, אני לועסת מסטיקים ממש מהבוקר ועד הלילה. מה דעתך?

"לעיסת מסטיק, גם בסיטואציה שאת מתארת, היא לא התמכרות אלא סוג של הרגל מסוים, ובמקרה שלך ההרגל הזה בא כתחליף לאוכל. בדרך כלל בגיל העשרה לבנות ובנים יש בעיה עם דימוי הגוף שלהם.

"הם מסתכלים במראה ותמיד חושבים שהם יכולים להיראות טוב יותר אם הם רק יורידו כמה קילוגרמים, ובכך מפתחים כל מיני הרגלים מזיקים. יש אנשים שמתחילים לעשן סיגריות כי הם חושבים שהסיגריה תעזור להם לא לאכול, את עשית אותה השלכה עם מסטיקים.

"אני לא רואה כאן בעיה מבחינה התמכרותית, אך ייתכן שלעיסת המסטיקים תזיק ותגרום לך לבעיות בשיניים. כאמור, מדובר כאן בהרגל, את צריכה להסתכל במראה בעודך לועסת מסטיק ולהחליט אם את רוצה להמשיך; אם את רוצה להפסיק, לא תהיה לך בעיה לעשות כן".
אני מעשנת כבר 20 שנה, ובזכות הסיגריות אני לא עולה במשקל. זה ברור לי, כי בעבר, כשרציתי להפסיק, עליתי הרבה במשקל. אני מעשנת קופסה וחצי של סיגריות ביום, ומאוד רוצה להפסיק אבל חוששת מהשמנה. מה דעתך? 
"לפי הדברים שאת מתארת, נראה לי שאת מעשנת לא רק בשביל להיות רזה, לי זה מרגיש כבר כמו התמכרות. לדעתי את משלה את עצמך. אם היית אומרת שאת מעשנת סיגריה אחת או שתיים, ייתכן שהייתי משתכנע שאת לא מכורה ועושה זאת כי את חוששת לעלות במשקל, אבל אם את מעשנת קופסה וחצי ביום, מדובר בהתמכרות.

"נדמה שאת חושבת שאת נשארת רזה בגלל הסיגריות, אבל אני בטוח שיש סביבך נשים שהן רזות ולא מעשנות, ואני מעריך שיש סביבך גם נשים שהן לא רזות ומעשנות. הקשר פה הוא לא בדיוק ישיר, ויש הרבה דברים שאת לא לוקחת בחשבון. זה נכון שחומרים בטבק מאיצים את חילוף החומרים, אבל אם את חושבת בכיוון הזה, דעי שגם חומרים בקפה עושים את זה.

"את אומרת שאת רוצה להפסיק לעשן, ולכן אני ממליץ שתיקחי לך את החודש הקרוב בתור תקופה שבמהלכה את מאיצה ומשקיעה בבריאות שלך. בינתיים אל תפסיקי לעשן, אלא רק תתמקדי בפעילות גופנית. כמו כן תשני את סוג המזון שאת אוכלת – תפחיתי בדברי מתיקה ובפחמימות ותגדילי את כמות המים שאת שותה. אם תעשי זאת, אני מעריך שהמשקל שלך יתחיל לרדת ושיהיה לך קשה לעשן כי הריאות שלך פשוט 'יזעקו'. תעשי ניסוי ותתחילי בו היום".