לשיגעונות דיאטה אין עונה – לפני הקיץ או אחריו, בדרך להתאוששות מעוד חג (יהודי, נוצרי או מוסלמי - זה לא משנה), כהכנה לאירועים מיוחדים או סתם כי הגיע הזמן לקחת את עצמך בידיים. הן נולדות כל הזמן, ומומחים כאלו ואחרים מנסים להמציא את הגלגל: עם פחמימות, בלי גלוטן, יותר סוכרים או פחות. דגים, בשר, צמחוני, טבעוני – מה שתרצו. וגם כשנדמה שכבר ראינו – וניסינו – הכל, תמיד תגיע השיטה החדשה שתסחוף אחריה את העולם, לפחות עד שמישהו ימצא שיטה חדשה. אז הנה, עכשיו כשאחרי החגים כבר כאן, וכמיטב הקלישאה צריך להיפטר מכמה קילוגרמים עודפים שהצטברו בין ארוחת חג אחת לשנייה, קבלו חמש דיאטות לוהטות שאולי ישנו את חייכם ואולי סתם יגרמו לכם להרגיש טוב יותר בנוגע לעצמכם לתקופה קצרה. 
 
דיאטת ה־IIFYM
הכינו את המחשבונים 

נסו לעקוב, כי לנו לקח קצת זמן להבין: הדיאטה הזאת, ראשי תיבות של If It Fits Your Macros, לא מבוססת על צריכת קלוריות, אלא על חישוב המקרוס. מה זה מקרוס? הו, שאלה מצוינת. מדובר בשם חיבה למקרונוטריינטים – תרכובות כימיות המספקות אנרגיה ונמצאות בפחמימות, בחלבונים ובשומנים. הדיאטה הזאת גם מכונה "הדיאטה הגמישה", והרעיון הוא שמי שעושה אותה צריך לעמוד ביעדים יומיים קבועים של מקרונוטריינטים ומיקרונוטריינטים (ויטמינים ומינרלים, בעברית) שהותאמו לו באופן אישי. כלומר, אם עד היום ספרתם קלוריות, מעכשיו תצטרכו לעשות את החישוב שלכם לפי כמות המקרוס שמתאימה לכם – נניח, לצרוך 200 גרם חלבון ביום ו־40 גרם פחמימות (סתם מספרים רנדומליים). בשביל להיות מדויקים, תצטרכו איש מקצוע, כמו דיאטנית, ומלבד זאת תצטרכו ללמוד ממה בדיוק עשוי כל מזון שאתם מכניסים לפה. כלומר, כמה חלבונים, פחמימות או שומנים יש בכל דבר. 

דיאטת ה־IIFYM. צילום: אינג אימג'

הדיאטה הזאת נחשבת ללהיט בארצות הברית, אף על פי שחיפוש מעמיק אחר מקורותיה לא הניב שום דבר ברור, כי יש הרבה מנטורים שמאמינים בה. מה שבטוח, הדיאטה הזאת די גמישה כדי לאפשר לחסידיה להשחיל איזה דונאט מדי פעם. קריסי מיי קגניי, תזונאית ספורט ומחברת הספר FD 2.0: A Flexible Nutrition Philosophy for the Modern Athlete, הסבירה לחדשות CBS שהעיקר כאן הוא "להסתכל על ביצה ולדעת שהיא עשויה מחלבון ושומן. להסתכל על עוגיית אוריאו ולדעת שהיא עשויה מפחמימות ושומן". ואם אתם ממש מסתבכים, יש ברשת גם מחשבונים לדיאטה. 
 
דיאטת ה־pegan
הכלאה בין פליאו לטבעונות 
זה נשמע כמו השילוב המופרך ביותר עלי אדמות, אבל בואו נאמר את האמת: כבר נתקלנו בדיאטות מוזרות מזו. אחרי שב־2014 הפכה דיאטת הפליאו (או האדם הקדמון) לפופולרית במיוחד, ולצדה אנשים רבים יותר מוותרים על אכילת מזון מהחי לטובת טבעונות, תהיו בטוחים שיש מי שימציא את הדיאטה שאמורה לשלב את שני העולמות. ד”ר פרם שאטו, מומחה לגסטרולוגיה מניו יורק, הרים את הכפפה. העקרונות של הדיאטה הזאת פשוטים למדי, ואם לומר את האמת, דומים מאוד לדיאטות מיתולוגיות כמו אטקינס. הרעיון הוא לאכול הרבה בשר, רצוי רזה, אבל בניגוד לפליאו - שמעודדת צריכת שומנים – כאן הד”ר מעדיף שתתמקדו בירקות ופירות, ממש כמו אחיכם הטבעונים והצמחונים. הוא ממליץ על חלוקה של 75% ירקות, פירות ופחמימות בריאות, ו־25% בשר – רצוי שהבשר הזה יגיע מחוות חופש ויהיה חף מאנטיביוטיקה ומשאר רעלים. הדיאטה הזאת מסתובבת בשוק כבר שנה ולאחרונה צברה תאוצה. אלה שאימצו אותה מבשרים על תוצאות מבטיחות. הד”ר עצמו אמר ביוני האחרון לערוץ החדשות הניו־יורקרי Pix11 שהוא “מאמין גדול בשליטה בערך הגליקמי של המזון. מזון מעובד וסוכרים גורמים לאינסולין בגוף לעבוד שעות נוספות, ואינסולין הוא מה שמשאיר אותנו שמנים”.
 
דיאטת ה־Whole30
עינוי לחודש 
הרבה מאוד שיגעונות דיאטה צומחים בתקופה הנוכחית ברשתות החברתיות, בזכות האשטג פופולרי, וכך קרה שתוכנית ה־Whole30 התפוצצה ברשת בשנה האחרונה וממשיכה לתפוס תאוצה. כמו הרבה דיאטות קיצוניות, גם זו מבטיחה תוצאות מרהיבות ומוגבלת בזמן, כנראה בגלל שבעידן אחר היו קוראים לה בפשטות דיאטת כסאח. הרעיון: השמידו מהתפריט היומי שלכם פחמימות, דגנים, גלוטן, מוצרי חלב, סוכר, מזונות מעובדים, אלכוהול ואת כל שאר הרעלים שאתם נהנים לזלול כל הזמן. הישארו עם בשר רזה וירקות. יוצרי הדיאטה, מומחי התזונה דאלאס ומליסה הארטוויג, שכתבו את הספר It starts with Food, מבטיחים שאם תתמידו למשך 30 יום, הגוף שלכם יחווה רנסנס אמיתי, תרגישו אנרגטיים מתמיד וכמובן, תשילו הרבה משקל. חסידי הדיאטה מעודדים להעלות תמונות של המאכלים שלהם לאינסטגרם ולהוסיף את התיוג whole30# (נכון להיום, יש באינסטגרם למעלה ממיליון תמונות תחת ההאשטג הזה) ואולי הצילום יסיח את דעתם מהרעב. “להשיג שליטה על האוכל נותן לאנשים תחושה של ביטחון עצמי ויעילות”, הסבירה הארטוויג ל"ניו יורק פוסט", “וזה מוקרן על כל תחום אחר בחיים. כשחווים תחושה מעצימה כזו, מתחילים לשתף את זה. ככה הדיאטה שלנו התפשטה בקרב אנשים”. 
 
ההבטחה: אחרי 30 יום אתם יכולים להציג מחדש לגוף שלכם מזונות כמו גלוטן, מוצרי חלב וסוכר, וכך לגלות מה באמת גורם לכם להרגיש ועל מה עדיף לוותר לנצח. המומחים, כמובן, מזהירים מהדיאטה הזאת ומסבירים שהחסרת אבות מזון מהגוף תוביל לפגיעה בבריאות וגם להשמנה חוזרת. 
 
דיאטת ה־Fasting Mimicking Diet
לצום בכאילו 
“צום” היא מילה שתעשיית הדיאטות משתמשת בה הרבה מאוד בשנים האחרונות. היתרונות והחסרונות של הצום, בשיטות שונות (למשל, דיאטת שמונה השעות, שהייתה פופולרית מאוד ב־2013, ולפיה אפשר לאכול במשך שמונה שעות ביום ובשאר הזמן להסתפק במים ואוויר), עולים וחוזרים. יש הטוענים שצום עושה פלאים למערכות הגוף, אחרים טוענים שהוא בעצם מזיק לדיאטה וגורם לגוף להיכנס למגננה. גם כאן, הפתרון מגיע בדמות דיאטה חדשה, דיאטת FMD, או בעברית קלוקלת – הדיאטה שמחקה צום, מציעה את אותו אפקט של הצום, בלי באמת לצום. לפחות לא יותר מדי. במשך חמישה ימים בחודש אתם מתבקשים לצום לפי הנוסחה הבאה: ביום הראשון לצרוך 1,090 קלוריות, שמורכבות מ־10% חלבון, 56% שומן ו־34% פחמימות (כן, אלה המספרים). בשאר ארבעת ימי הצום תיאלצו להסתפק ב־725 קלוריות יומיות, שמורכבות מ־9% חלבון, 44% שומן ו־47% פחמימות. בשאר ימי החודש אפשר לאכול כרגיל. הדיאטה הזאת מזכירה את דיאטת ה־5:2 הפופולרית מלפני שנתיים (שני ימי צום בשבוע), אבל מחקר שבוצע על 19 משתתפים מצא שהצום שמתואר פה שיפר באופן ניכר את בריאותם וגם עזר להם להשיל קילוגרמים. המספרים הספציפיים של אחוזי המזון מתבססים על מחקר שמימן המכון הלאומי להזדקנות בארצות הברית, בראשות החוקר ויקטור לונגו. עוד משהו שחשוב לדעת: המשתתפים במחקר צרכו הרבה קייל, מרק ירקות ותה קמומיל. 
דיאטת הסרטים
עשו מה שהכוכבים עשו
כוכבים הוליוודים נוהגים להשיל עשרות קילוגרמים ממשקלם, שאינו בהכרח גבוה מלכתחילה, לטובת תפקידים בקולנוע. מגזין הבריאות באינטרנט HealthAim פרסם את שיטות הדיאטה השונות שבהן הם משתמשים כדי להשתחל לתפקיד, תרתי משמע, במה שמסתמן כטרנד נוסף בתחום – לעשות את מה שהם עושים. מיותר לציין שמדובר בשיטות מוטרפות לגמרי. כך למשל, תוכלו לחקות את מתיו מקונוהיי, שהשיל 20 קילוגרמים עבור “מועדון הלקוחות של דאלאס”, ולאכול בעיקר דגים וירקות (אם כי לא מומלץ לצרוך יותר מדי דגים בעולם האמיתי); אן האת'וויי הייתה צריכה להשיל 12 קילוגרמים בשביל התפקיד ב”עלובי החיים” ולכן חיה במשך חודשיים על שיבולת שועל בלבד; אשטון קוצ’ר חי על פירות במשך תקופת הצילומים של “ג’ובס” (אבל היה צריך להזריק לעצמו אינסולין בעקבות הדיאטה הזאת); כריסטיאן בייל, שהשיל יותר מ־30 קילו עבור התפקיד ב”המכונאי”, ניזון מקפה ותפוחים בלבד. בקיצור, אנחנו מעדיפים להישאר שמנמנים. 


אשטון קוצ'ר. צילום: באדיבות יס