אני בת 78. אני סובלת מלוקמיה כרונית, והבעיה שמטרידה אותי בעיקר היא הזעת יתר. אני מזיעה כאילו שעבדתי שעתיים רצופות, וכשאני צועדת 500 מטר עם חברה בגילי, היא לא מזיעה כמוני. בנוסף לכך, גם הרגליים שלי נפוחות, עד כדי כך שלפעמים אני חייבת לעצור לכמה דקות ולהירגע. הזיעה מתחילה מהראש, ובימים חמים אני סובלת מאוד. מה הסיבה לכך?



“אני לא יכול לספק לך תשובה חד־משמעית, משום שישנן סיבות רבות להזעה. סיבה אחת שצריך לשלול היא בעיה של אי ספיקת לב, אפילו רמה נמוכה מאוד עלולה לגרום לכך. אחד הסימנים לאי ספיקת לב הוא קוצר נשימה שנוצר כתוצאה ממאמץ וגורם להזעה. יכול מאוד להיות שזאת הבעיה. בשלב הראשון אני מציע לך לבקש הפניה לרופא לב ולעבור עיבוד של הלב, כלומר לבצע מספר בדיקות. אני ממליץ לך לעבור בדיקות מעמיקות יותר, מכיוון שאי ספיקת לב משולבת בדרך כלל עם רגליים נפוחות וגם יכולה להופיע עם קוצר נשימה במאמץ, מה שגורם לחוסר אוויר וחולשה. בנוסף אני ממליץ לך לשלול אנמיה. לאנשים שסובלים מלוקמיה כרונית קיימת בעיה של חוסר בדם או אנמיה, ולכן גם לוקמיה כרונית היא סיבה טובה להזעה. ייתכן שהתרופות שאת נוטלת לטיפול בלוקמיה הכרונית הן אלה שגורמות להזעה המרובה. דבר נוסף שיכול לגרום להזעת יתר הוא הפרעה בוויסות ובפעילות של בלוטת המגן, אך הדבר החשוב ביותר שכדאי לעשות הוא עיבוד, כלומר בדיקות שקשורות ללב. יכול להיות שברגע שייתנו לך כדורים שונים, הם יגרמו לירידה של קילו או שניים של נוזלים מהגוף ומהרגליים, וכך יהיה לך קל יותר לנשום. בשום פנים ואופן אל תשתמשי בתרופות על דעת עצמך וללא הוראתו של הרופא. התלונות שאת מתארת מצביעות על אי ספיקת לב, וצריך לקחת בחשבון שאפשר לטפל בבעיה הזאת בעזרת כדורים שמחזקים את הלב, וכן בטיפולים נוספים”.



אני בת 70. שמתי לב שמדי פעם מופיעים אצלי שטפי דם קטנים שנראים כמו כתמים אדומים. הכתמים האלה מופיעים על אמות הידיים ובצדן החיצוני של כפות הידיים שלי. התופעה הזאת מטרידה אותי מאוד. מה עלי לעשות?



“אל חשש. שטפי דם תת־עוריים הם תופעה שכיחה אצל אנשים בגילך, ובמיוחד אם את נוטלת אספירין. אני מניח שזאת הסיבה, מכיוון שאספירין ותרופות אחרות שיש להן השפעה על היצמדות הטסיות, על נטייה לדימומים או על מניעת קרישת דם - עלולות לגרום לעור דק שנפצע בעקבות כל חבלה. כאשר העור בידיים הוא דק, גם מכה קטנה גורמת לשטף דם מתחת לעור. שטפי הדם מופיעים בעיקר בצדן החיצוני של הידיים, כי זהו האזור העיקרי בגוף שנחשף למכות קטנות. קצה של שולחן, פינה של קיר ואפילו חבלה קטנה ולא מורגשת יכולים לגרום לפגיעה בכלי הדם העוריים ולדימום. העובדה שהכתמים האלו


מופיעים על האמות ועל צדן החיצוני של כפות הידיים אופיינית לתופעה שנקראת אספירין סקין, כלומר עור שעלול להיפגע כתוצאה מחבלות קטנות. אין לך סיבה להיות בחרדה, אבל אני מציע לך לגשת לרופא ולבצע בדיקות לתפקודי קרישה של הדם”.



לפני כשלושה ימים ישבתי במכונית שלי והתעטשתי. תוך כדי ההתעטשות הרגשתי כאב חד בצדה השמאלי של הבטן התחתונה. מאז הכאב הזה מלווה אותי, וכאשר אני נוגע באזור, אני סובל מכאבי תופת. כתוצאה מכך אני לא מצליח לישון, וכל תזוזה גורמת לי לכאבים בלתי נסבלים. אני ממש אובד עצות. מה לדעתך כדאי לי לעשות?



“כאשר אדם מתעטש, הוא קודם כל שואף אוויר, מה שגורם לעלייה בלחץ התוך־בטני המשתחרר בבת אחת. באופן תיאורטי, יכול להיות שבזמן שהתעטשת נוצר אצלך בקע קטן (קילה), ויכול להיות שמתחת את אחד משרירי הבטן שלך או שמתחת את שרירי רצפת האגן, כי התעטשות חזקה גורמת לזעזוע של כל השרירים בגוף. אם אכן מדובר בבקע, כדאי לקחת בחשבון שתקופת ההחלמה היא ארוכה, ואם מדובר בגיד קרוע - תקופת ההחלמה ארוכה יותר. התיאור שלך מעיד על משהו רציני יותר, אך לאו דווקא מסוכן. אם הכאבים מופיעים מדי פעם, הם ניתנים לטיפול על ידי הזרקת חומר מסוים לאזור באופן נקודתי. אם זה קרה תוך כדי התעטשות, זה לא צריך להדליק אצלך נורה אדומה, אבל אם אתה סובל מהכאבים ולא יכול לישון בלילה, כדאי שתיגש למוקד של קופת החולים על מנת שהרופא יוכל להניח את ידו על הבטן ולבדוק במה מדובר בדיוק. אני ממליץ לא לחכות”. 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה



מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"