ויקטור משאל (92) מגבעת שמואל, הוא האדם הראשון בארץ, וגם המבוגר ביותר בעולם, שבגופו הושתל אתמול קוצב לב זעיר וחדשני בשם MICEA, בהליך פשוט וקצר במקום בצנתור לב פולשני. 



"הגעתי לבית החולים "תל השומר" ושם סיפרו לי על האפשרות להכניס לי את הקוצב הזעיר הזה כבר למחרת בבוקר. הסכמתי מיד", מספר משאל. "בשבע בבוקר הכניסו את הקוצב ולא הרגשתי כלום. הייתי בהכרה מלאה, אחרי זמן לא ארוך העבירו אותי לחדר ולמחרת כבר הייתי בבית. הלכתי רגיל ואני מרגיש טוב", אמר.
 
הקפסולה החדשה, פרי פיתוח של חברת מדטרוניק, מוחדרת ללא ניתוח דרך המפשעה, תוך ביצוע חתך קטן, ומשם היא מוחדרת עד לחדר הימני של הלב. הקפסולה מולבשת על שריר הלב בחלק הצר שלו, ללא חוטים, והסוללה שלה פעילה לעשר שנים.  

גודלו של הקוצב הינו כ-2 ס"מ בלבד, כעשירית מגודלם של קוצבים המקובלים בתחום. האלקטרודה מבטיחה צמצום משמעותי של סיבוכים הכרוכים בהשתלת קוצב מסורתית, היא איננה מערבת חתכים ובליטות וצלקות באזור בית החזה ויש לה יכולת של שידור נתונים למערכת ניטור מרחוק. מרגע האישור להשתלת הקפסולה בישראל לפני כשבוע, הושתלו שבעה מכשירים זעירים בבתי החולים שיבא, הדסה ירושלים וברזילי אשקלון.

פרופסור מיכאל גליקסון מנהל המרכז להפרעות קצב במכון הלב ב"שיבא" שביצע את השתלות הקפסולות בבית החולים מסר ל"מעריב אונליין" :"זוהי פריצת דרך של ממש ובשורה חשובה לסובלים מקצב לב נמוך או אי סדירות של הקצב שנעה בין קצב נמוך לקצב רגיל. הפעולה החדשה דומה לצנתור, אלא שבצנתור עושים חתך מתחת לעור בית החזה, דוקרים ורידים ומכניסים אלקטרודות שמידי פעם מתקלקלות וחוסמות ורידים. את הקוצב הזעיר החדש אנחנו נועצים בלב והוא נשאר שם מבלי לייצר עומס כפי שייצר הקוצב הגדול יותר שכולל חוטים וקופסאות. אנחנו הראשונים שביצעו את ההליך בארץ, על שלושה מטופלים בגילאי 70-92 . ההליך היה בכל המקרים פעולה קצרה של כחצי שעה, שזה מחצית הזמן של צנתור רגיל המטופל משתחרר תוך זמן קצר הביתה וללא צלקות".