אני בת 66, ומצבי הבריאותי בסדר באופן יחסי. לפני יותר מחצי שנה התחלתי ליטול לפי המלצת הפסיכיאטר את תרופת ויאפקס XR 150 מ"ג, שני כדורים ביום. במקביל התחילה להיות לי בעיה רצינית – אני מזיעה בצורה נוראית. עכשיו למשל, אני מזיעה כמו מים. האם יכול להיות שזאת תופעת הלוואי של התרופה?

"כן, ויאפקס גורמת להזעות יתר. מדובר בתופעת לוואי מוכרת וידועה של התרופה שגם רשומה בעלון לצרכן. אצל חלק מהאנשים היא מופיעה כהזעה קלה, חלקם סובלים מהזעה בינונית, ואצל חלק זה מתבטא בהזעה מוגברת כפי שקורה אצלך. אם את מרגישה טוב יותר מרגע שהתחלת ליטול ויאפקס, אולי כדאי שתבקשי מהרופא להוריד לך את המינון. בשלב הראשון תוכלי לקחת כדור ואיפקס XR 75 מ"ג עם כדור של 150 מ"ג, ואם הכל יהיה בסדר, בהמשך תוכלי ליטול רק כדור אחד של 150 מ"ג בבוקר.

"הכמות שאת נוטלת כרגע של 300 מ"ג נחשבת לכמות גדולה. בנוסף, יש תרופה שנקראת ולבוטרין ממשפחה דומה לוויאפקס, שתוכלי לנסות ליטול במקום, אבל אי אפשר להבטיח לך שבנטילת תרופות אחרות לא תסבלי מתופעות הלוואי הקשות. אני ממליץ כמובן שתתייעצי בנושא עם הפסיכיאטר שלך".
אני בן 42, ולפני כשלושה חודשים אבחנו אותי כחולה סוכרת. אני נוטל גלוקומין לאיזון, ורציתי לדעת אם אצטרך את התרופה לכל החיים? 

"אם ההמוגלובין A1C שלך הוא מעל 8, אז בוודאי תצטרך לקחת את התרופות לכל החיים, כי מדובר בסוכרת לכל דבר. אם תעשה דיאטה ותוריד במשקל ובנוסף תוציא את הסוכר מהתזונה שלך, ייתכן שהמוגלובין A1C ישתפר, ואז יש אפשרות להפסיק עם התרופה. יש אנשים במצבים פרה־סוכרתיים שבעזרת טיפול ודיאטה טובה ניתן להביא אותם למצב שבו אין להם צורך בנטילת תרופות".

"סוכרת זה מצב שיכול להשתפר. ניתן לקחת אחורה עד גבול מסוים מצב פרה־סוכרתי, אבל להפוך אדם עם המוגלובין A1C ברמה 10 לאדם שהוא במצב בריא לחלוטין, זה בעייתי. אך ניתן לפחות לאזן אותו בצורה יותר טובה. העצה שלי בשבילך היא שאין ברירה, תיקח כדור אחד או שניים (מינון שיחליט עליו הרופא שלך) כל החיים, וכך תוכל לשמור על עצמך ולהיות בריא".
אני אישה סיעודית בת 84 שכמעט לא יוצאת מהבית. לאחרונה התחלתי לראות כל מיני דמויות מסתובבות מולי בזמן שעיני פקוחות. אני רואה אנשים, עצים וצמחים בתוך הבית שלי. מה זה יכול להיות?
"מדובר במצב אופייני להרבה מאוד אנשים בגילך, שבו סובלים מדילוזיות בגלל בעיה מוחית. התופעה מאוד מפחידה ולא נעימה, ולרוב היא מתרחשת בשעות הערביים. מדובר בסוג של תעתועים, אבל זה נראה כל כך אמיתי שלפעמים אפילו ניתן לדבר אל הדמויות ואף לשמוע אותן מדברות אלייך בחזרה. אני מציע לך לפנות לנוירולוג ולבקש שירשום לך כדורים מיוחדים להרגעת מערכת העצבים. אפשר ליטול תרופת ריספרדל או תרופות אחרות מאותה משפחה שמגיעות גם בטיפות, והן יגרמו לך להרגיש הרבה יותר טוב".
מה ההבדל בין הפטיטיס C לבין הפטיטיס B?
"הפטיטיס היא דלקת בכבד, ודלקות בכבד נגרמות מווירוסים שונים. את הפטיטיס A אנו מקבלים לרוב מזיהומים באוכל וכדומה. הפטיטיס B הוא סוג אחר של וירוס, שהוא קצת יותר מסוכן מ־A, ואילו הפטיטיס C הרבה יותר מסוכן מ־A ומ־B. ישנם סוגי טיפולים שונים שניתנים לפי העומס הוויראלי, ועם טיפול נכון אפשר לרפא הפטיטיס C ואפשר לטפל משמעותית גם בהפטיטיס B. הרופא מתאים לחולה את הטיפול עם תרופות מהדור החדש, תרופות ביולוגיות אנטי־ויראליות. יש רופאים בכל מכון גסטרו שהם מומחים לכבד ונקראים הפתולוגיים. אני מציע לך לפנות לאחד מבתי החולים ולבקש שיתאימו לך טיפול".
עשיתי בדיקות דם וגילו אצלי רמת פריטין גבוהה של 360, האם אני צריך לדאוג?
"מדובר ברמה גבוהה אבל לא באופן שמצריך להיכנס לפאניקה. כאשר מדברים על רמות גבוהות של פריטין, מתכוונים למספרים יותר גבוהים מכך, ולרוב מדובר במצבים הקשורים למחלות שונות בדרכי העיכול ובאיברים פנימיים. המצב שלך יכול לנבוע ממצבים דלקתיים או ממצבים של פירוק דם. תוצאות הבדיקה שלך מחייבות התייחסות וביקורת, אבל אתה לא צריך להיכנס לבהלה. בכל מקרה אני מציע שתפנה להמטולוג, כדי שירגיע אותך ואולי יפנה אותך לבדיקה נוספת".