היום בתוכנית של גבי גזית ב-103FM: האם צריך להימנע ממאכלים ומשקאות עתירי שומן וסוכר, או שזה בסדר לצרוך אותם? גזית נמנע מהם כבר שנים, ולעומתו עודד בן עמי צורך אותם לעיתים קרובות. השניים קיימו היום (חמישי) דיון בנושא ב'רדיו ללא הפסקה' עם איילת קלטר, דיאטנית ומנהלת 'מרכז שפת האכילה', בעקבות מחקר של מכון וייצמן שהתפרסם בשבוע שעבר.
 

לדברי קלטר, "הגוף זקוק לשומן כדי לתפקד. כשאנחנו אוכלים מאכלים דיאטטיים הוא נמצא בחוסר לגבי השומנים שהוא צריך. השומן ממיס ויטמינים חיוניים, מספק אנרגיה ושומר על בריאות השיער ומצב הלב. ברור שמדובר בשומן לא-רוויי. שומן גם גורם לגוף לעכל לאט יותר, מה שמגביר את תחושת השובע. מכאן שלפעמים מאכלים דיאטטיים כמו יוגורט דל-קלוריות לא פותרים לנו את הבעיה אלא מעצימים אותה. אם תוסיפו לכל הדבר הזה ששומן זה דבר טעים, ואנחנו זקוקים גם לטעם, אז לאן אנחנו מובילים?".
 

בנושא הסוכר, הסבירה קלטר שמשקאות הדיאט, דלי הקלוריות, מלאים בכימיקלים שאינם בריאים לגוף. גזית ציין שהוא שותה כבר שלושים שנה רק משקאות "דיאט" וקלטר הזהירה אותו: "אתה עושה לעצמך נזק מתמשך. אתה מכניס לגוף כימיקלים, ועושה לך מכבסת מילים בראש ששתית משהו דיאטטי שמותר לך לצרוך אותו. אז עדיף כבר שתשתה קולה רגילה. אם אתה כבר אוכל את ה'דרעק' אז תאכל אותו טבעי וטעים".

"קלקר, חרא, זבל"
 
"אבל כמויות הסוכר שאכניס לגופי מהקולה הרגילה הן מטורפות!", השיב גזית. "כאן אתה מפספס", ענתה קלטר, "גם על זה כבר יצאו מחקרים מאוד גדולים בארצות הברית, שהוכיחו שעליית המשקל שלנו היא לא כתוצאה מהג'אנק-פוד. זה לא אומר שהוא בריא, אבל רק במקרים קיצוניים הג'אנק פוד הוא קטליזאטור לעלייה במשקל".
 
עודד בן עמי התעניין לדעת מדוע הסוכר והשומן שהוא צורך מתרכזים בכרס ולא בשרירים. "קודם כל, מי אמר שזה מה שגורם לך להשמנה?", השיבה לו קלטר, והוסיפה: "אתה לא יכול לבחור איפה השומן יתרכז לך בגוף, כי זו תולדה גנטית של התפזרות השומן בגוף".
 
"לי אין כרס כי אני שותה דיאט ואוכל גבינות אפס אחוז שומן, קלקר, חרא, זבל", הדגיש גזית. וקלטר ענתה לו: "כי כנראה זה מי שאתה. שנינו יכולים לאכול אותו הדבר, אצל אחד תעלה רמת הסוכר ואצל השני לא תעלה באותה מידה. כל אוכל משפיע על כל אחד בצורה שונה. הנטייה הגנטית הטבעית שלנו, המטבוליזם שלנו, ותרכובת אוכלוסיית החיידקים בגופינו, שונים מאדם לאדם, ואנחנו מגיבים שונה לכל מזון. הגוף שלנו יודע יותר טוב מכל יועץ חיצוני מה טוב לו".

ערך: אסף נבו