אני בן 42, ובחודשיים האחרונים אני מרגיש תחושה של חוסר איזון, כאילו אני שט באונייה, מתנדנד בתחושה של אי נוחות כזאת. פניתי לרופאת המשפחה והיא אמרה שזה יכול לנבוע מהעיניים. הלכתי לרופא עיניים, והוא אמר שהכל בסדר ונתן לי הפניה לנוירולוג ולרופא אף אוזן וגרון. הבעיה שגם הנוירולוג אמר שהכל בסדר. ממה לדעתך זה יכול לנבוע?


"מה שאתה מרגיש נקרא 'דיזינס', זאת לא סחרחורת, אבל זו תחושה של אי יציבות. בדרך כלל זה יכול לנבוע מאחד משני מצבים – שינויים בעמוד השדרה הצווארי שיכולים להיות מוחמרים או להיגרם מתאונת דרכים כלשהי, או שינויים ניווניים בעמוד השדרה שמתחילים להיווצר בגיל כמו שלך. האפשרות השנייה שיכולה לגרום לתסמונת הזאת היא מצב נפשי, כמו מתח שיכול להתפתח מסיבות שונות, לאו דווקא דברים שאתה מייחס להם חשיבות ברמת התובנה, אבל הם נמצאים שם מאחורי התודעה, משפיעים עליך באופן משמעותי ומתבטאים בתגובה פיזית בגוף. אני מניח בסבירות גבוהה שהתחושה שלך לא נובעת מבעיה בעיניים ושגם לא מדובר בבעיה נוירולוגית. סביר להניח שגם רופא אף אוזן וגרון לא ימצא דבר, כי לא מדובר בתלונה שמתאימה לתחומים אלה".



"מדובר בתלונה אופיינית כתוצאה משינויים קלים בעמוד השדרה או כאמור ממצב שהוא יותר רגשי. לכן ההמלצה היא לקחת תרופה להרגעה שמורידה מתח ומורידה חרדה. אצל הרבה מאוד אנשים בעיות ומתחים נפשיים באים לידי ביטוי כשהם מתפרצים בכעס ומוציאים בכך את כל המתח החוצה, אבל אצל חלק מהאנשים, שחונכו לא לבטא כעס ולשמור הכל בפנים, המתח מצטבר בגוף, ולכן מתבטא בסימפטומים פיזיים, כמו כאבי ראש, כאבי גב, תחושת נימול, לחצים בחזה וגם תחושת 'דיזינס' כמו אצלך. כדי לבדוק את העניין, אני מציע לך לקחת כניסיון, בהסכמת הרופא המטפל, חצי כדור ואבן או חצי כדור לוריוון, ולראות אם זה משפיע עליך, כי זה אמור להרגיע את מערכת העצבים. בנוסף, אני מציע שתמצא עשר דקות זמן לעצמך כדי להכין רשימה של כל מיני דברים שיכולים לגרום למתח ולחרדה. כך אולי תוכל למצוא את הסיבה הגורמת למתח, ולטפל בזה בהתאם, אולי באמצעות חצי כדור של ציפרלקס לתקופה מסוימת או רמוטיב, שזו תרופה טבעית".


 


לפני כשלוש שנים בני בן ה־20 סבל מחיידק ההליקובקטר, וכתוצאה מהטיפול האנטיביוטי הוא קיבל פטרת על הלשון. מאז הוא לוקח אוטריוין באופן קבוע, אבל יש לו בעיה – הוא כל הזמן מקנח את האף על יבש, למרות שאין לו בכלל נזלת, ולפעמים גם יוצא לו דם מהאף. זה מטריף אותו ברמות שהוא כבר יוצא מדעתו, ומדובר כבר בתקופה של שלוש שנים. מה זה יכול להיות?


"הרבה אנשים, בעיקר נשים, שנוטלים כמויות גדולות של אנטיביוטיקה, מפתחים פטרת. אצל נשים זה בדרך כלל בנרתיק. אצל גברים זה בדרך כלל פחות שכיח, והמקום השני שאפשר לפתח בו פטרת הוא בדרכי העיכול ואז ניתן לראות את זה בלשון. הטיפול הוא באמצעות תרופות נגד פטריות וגם בנטילת חיידקים פרו־ביוטיים. לגבי התופעה של בנך, ייתכן שיש לו נזלת אחורית. מדובר במצב שבו הנזלת במקום לצאת דרך הנחיריים החוצה מלפנים, מטפטפת לאחור ולמטה לאורך הקיר האחורי של הגרון, ואז היא גורמת לסוג של גירוי מסוים.



ייתכן גם שבנך פיתח אלרגיה למשהו מסוים בשנים האחרונות, ואפשרות נוספת היא שייתכן שהפטרת עוד לא חלפה לגמרי וצריך לקחת תרבית לפטריות חוזרת, כי אולי יש תרבית של פטריות באזור האף ולא באזור הלשון. אתם צריכים ללכת לרופא עור או לרופא פה ולסת, לקחת תרבית מהלשון ולראות אם יש שם פטרת, לבדוק אם זה שמר או פטרייה. אם יש עדיין פטרת על הלשון, אז זה מעורר חשד לסבירות גבוהה שיש פטרת גם בלוע. ואם יש בלוע, יכול להיות שזה נמצא גם בוושט ואז גם ברירית האף. צריך לקחת תרבית ולבקש מרופא אף אוזן וגרון שיכניס סיב אופטי לבדיקה. בנוסף, אני ממליץ להפסיק עם האוטריוין ולהשתמש בתמיסת מלח במקום, כי אוטריוין מכווץ את כלי הדם של הרירית באף ומונע ממנה להפריש וגורם לאט־לאט לחוסר אספקת דם לתאים שהולכים ומתים. מצב זה גורם לרירית להפוך להיות מאוד דקה, ובכל פעולת הקינוח של האף היא מתפוצצת ומדממת". 



מתוך תכניתו של פרופסור קרסו, כל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"


שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה


ערכה: הדס בארי