לאחר 30 שנה ובצעד חסר תקדים החליט ה-FDA (מנהל המזון והתרופות) האמריקני להתיר לגברים הומוסקסואלים לתרום דם. תרומתם מותנית בהצהרה שלא קיימו יחסי מין בשנה שקודמת לתרומת הדם.



פעילים מארגוני להט"בים שונים בארה"ב אמנם שמחים על ההחלטה, על זועמים על סעיף ההתנזרות לשנה שמלווה אותה. יש לציין שאת ההשראה שאבו האמריקאים מהבריטים, מהאוסטרלים ומהיפנים, שגם שם הומואים יכולים לתרום דם, בתנאי שלא קיימו יחסי מין לשנה.



לאחר שהועלתה ההצעה בשנת 2014, החליט ה-FDA לאשר סופית את ההמלצות. לפני שינוי החוק, כל גבר שקיים יחסי מין עם גבר אחר לאחר שנת 1977, לא הורשה לתרום את דמו.



בעקבות החלטת מנהל התרופות האמריקאי קראה הבוקר (שלישי) ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) למשרד הבריאות לישר קו עם מנהל התרופות האמריקאי ולאפשר קבלת תרומות מהומואים ובי-סקסואליים: "משמחת ההודעה ההגיונית והנאורה על שינוי המדיניות של מנהל התרופות האמריקאי, במיוחד נוכח העובדה שה FDA נחשב מחמיר במיוחד. החלטת ה FDA בצרוף הנתונים האחרונים של המרכז הארצי לאימות בדיקות HIV בדבר נתוני האמת של ההידבקות, הן שתי סיבות מצויינות לשינוי הנוהל הארכאי והמפלה, שכרגע ממשיך להתקיים בשל דעות קדומות ותו לא".



ואילו אמיר אוחנה, שיהפוך בשבוע לח"כ ההומוסקסואל הראשון מטעם הליכוד, התייחס לנושא בשיחה עם שי ודרור. כשנשאל איזה חוק להט"בי ראשון הוא עומד לחוקק, והאם יש דבר כזה בקנה: "תראה, שמעתי שבארצות הברית מרשים עכשיו להומואים לתרום דם".


 
ואצלנו זה כבר מותר, נכון?
 "גם אתם דיברתם על זה. אני חושב שאנחנו צריכים להיאבק על זה שגם לנו המדינה תשתה את הדם. זה משהו ששווה להילחם עליו".

מה זאת אומרת?
"זה כמו שיגידו שהומואים לא משלמים מסים. אז אנחנו צריכים להיאבק כדי להיות שווים, שגם אנחנו נשלם מסים". 

אבל בארץ זה מותר.
"אני פגשתי את פרופסור אילת שנהר שהיא מנהלת שירותי הדם של מד"א בשנה שעברה, וזה לא מותר, המצב הוא לא כמו בארצות הברית".

בארץ אתה חייב לציין בטופס את הנטייה המינית, ואם אתה כותב 'גיי', בטח אחר כך הם זורקים את מנת הדם הזאת, כמו שעשו לאתיופים.
"יש איזה קטע כזה. אבל אחרי שפגשתי אותה והתרשמתי שהיא הכי רחוקה מלהיות הומופובית, אז אני חושב שזה עניין לאנשי מקצוע ומומחים ופחות לפוליטיקאים".