דיאטות לחוד ומציאות לחוד. מחקר ישראלי חדש מנפץ את בועת הדיאטות, התפריטים התזונתיים והאיסורים בכל הקשור לאוכל. כעת מסתבר, כי מזונו הבריא של האחד, לאו דווקא בריא לאחר. כלומר, גם אם אחד אוכל מה שנראה מכו ארוחה בריאה, היא לא תהיה בריאה ואפילו תזיק לאחר.



המחקר, של מכון ויצמן למדע, מעביר ביקורת קשה על המדד הגליקימי (GI), שמדרג את רמת הפחמימות בדם ומודד בעצם, כמה מאכל מסוים יקפיץ את רמת הסוכר בדם. לדוגמה, רמות גבוהות של סוכר בדם מקושרות לבעיות בריאות רבות, ביניהן סוכרת והשמנה חולנית.
 
על המדד הזה מתבססות רוב הדיאטות והמוצרים הדיאטטיים אך הבעיה היא שהוא עצמו מבוסס על קבוצת מחקר מאד מצומצמת. 
 

"העגבניות היו הסיבה להשמנה"
"רוב הדיאטות והמלצותיהן מבוססות על המדרג הזה", טוען ערן סגל ממכון ויצמן למדע ומוסיף, "מה שאנשים רבים לא יודעים, הוא שיש הבדל עצום בין אדם אחד למשנהו ולעתים אפילו יגיבו בצורה הפוכה לחלוטין. מדובר בפער עצום בספרות הרפואית".
 
כדי לסבר את האוזן, נותן סגל דוגמה של אישה שהשתתפה במחקר, שסובלת מהשמנה וטרום סוכרת. במשך שנים ניסתה, ללא הועיל, דיאטות רבות ורק בזמן המחקר הבינה שדווקא התפריט ה"בריא" שניסתה, הוא שתרם לבעיית ההשמנה. רמות הסוכר בדם זינקו כשאכלה האישה עגבניות, לכאורה ירק שמותר ואף רצוי לאכול בדיאטה. 
 
ממסקנות המחקר עלה, שהדרך בה הגוף שלנו מעכל, עוברת דרך המעיים. בגוף האדם יש טריליוני בקטריות במערכת העיכול. מדובר במספר עצום, פי מאה מכמות הגנים שיש ב-DNA שלנו. "ידוע שבקטריות קשורות להשמנה וסוכרת והמחקר מדגים כיצד מיקרובים ספציפיים קשורים באופן ישיר לרמת הסוכר בדם", מסביר כותב המאמר ערן אליאנב.
 
אז מה כן לעשות בדיאטה?
ד"ר מלינה ג'מפוליס, כותבת הספר "דיאטה לפי דרישת רופא" ממליצה לעשות דיאטה על בסיס ירקות שעשירים בסיבים ולצרוך פחות אוכל מעובד, סוכר, שומן רווי ודגנים. לדבריה, גם פעילות גופנית סדירה, הימנעות מלחצים נפשיים ושינה נכונה יכולים להסדיר את רמות הסוכר בדם.