בדומה לסכנות בעישון או בחשיפה מוגזמת לשמש, ידועות לכולם ההשלכות הבריאותיות המזיקות של ההשמנה, שהוכרזה כמגיפה. חוקרים וארגוני בריאות בארץ ובעולם מפרסמים ממצאים, המלצות והנחיות. חלקם חדשניים וחלקם, גם אם מוכרים וברורים, עדיין זוכים לחשיפה בגלל חשיבות הנושא והעניין שהוא מעורר: איך לאכול ומה לאכול, במקביל לעידוד פעילות גופנית כדי להפחית משקל מיותר ולצמצם את הסיכונים הבריאותיים.

נראה שכולם מנסים לרדת במשקל. תרים אחרי שיטות ודרכים להפחית ממנו, צורכים מוצרי דיאט, סופרים קלוריות ומקיפים את השכונה בהליכה, בריצה או ברכיבה. אבל לצד אלה, ישנם הרזים הנצחיים. אלה שאוכלים מה שהם רוצים, כמה שהם רוצים ובכל זמן שהם רוצים - ולא עולים במשקל. אולי תופתעו, אבל לא מעט מבין הרזים האלה רוצים להוסיף למשקלם. גם אותם מטריד המשקל וגם הם מתקשים להגיע למשקל היעד. בדומה לבעלי עודף משקל שמשילים קילוגרמים ומתקשים לשמור על התוצאות לאורך זמן, גם עבור הרזים השמירה על המשקל החדש היא אתגר לא פשוט.

הסיבות שמביאות בעלי עודף משקל לדיאטנים מביאות גם את הרזים אליהם: אסתטיקה ובריאות. לאחרונה הגיע לייעוץ בחור בן 24 שלא חש בנוח להסתובב ללא חולצה. טען שהוא רזה כמו חוט. “הלוואי שהייתי שרוך", אמר בחיוך עגמומי.



יש הנוטים לייחס את הגורם העיקרי למבנה הגוף שלנו לגנטיקה. ואכן, לתורשה משקל משמעותי. לרבים מהרזים יש הורים רזים, אחיות ואחים רזים. אבל לא תמיד זו הגנטיקה. לעתים אלה הרגלים כמו אכילת כמויות קטנות (מכירים את אלה שמתמלאים אחרי שאכלו מרק, ומשאירים חצי מנה בצלחת או שאין להם מקום לקינוח?). אחרים מעדיפים אוכל דל שומן, גם אם לא מבחירה מודעת (יעדיפו לבחור במנה אפויה על פני מטוגנת וידלגו על משהו מתוק לצד המשקה החם). הם לא אלה שירוצו בשבוע הראשון לבדוק את מגוון העוגיות במאפייה שנפתחה או יקנו את הגלידה החדשה שמופיעה בפרסומות. תתפלאו, אבל יש אנשים שאוכל לא מעניין אותם.

 

לפעמים הסיבה לתת־משקל היא הוצאת קלוריות בפעילות גופנית שגבוהה יותר מהכנסת הקלוריות באכילה. הפעילות יכולה להיות יזומה כמו ריצה, משחק ושחייה, או אגבית כמו טיפוס במדרגות, סחיבה של משא או שעות מרובות של עמידה.

זאת ועוד, אנשים רזים לא פעם שוכחים לאכול או טוענים שאין להם תיאבון. במצבי לחץ - אפילו קלים - הם ימעיטו עוד יותר באכילה. אך האם רזון הוא ערובה לבריאות? לא בהכרח, ואין הכוונה לאנורקסיה אלא לאלה שמדד מסת הגוף שלהם (BMI) מתחת ל־18.5. רזון חריג, או בניסוח מקצועי תת־משקל, מעיד על מאגרים מדולדלים שעלולים להוביל לפגיעה במספר מערכות בגוף.

מערכת החיסון והשלד. צריכה מצומצמת של מזון מעלה את הסיכוי לפתח מחסור באנרגיה (קלוריות) וברכיבים תזונתיים החיוניים למערכת החיסון. מצב זה מקשה על הגוף בהתמודדות עם זיהומים ופולשים מזיקים ובהתאוששות אחרי מחלה או פציעה. הסיכוי של אנשים רזים לחלות בחורף בשפעת ובמחלות נוספות או להצטנן הוא גדול יותר

אחד התפקידים של רקמת השומן שמתחת לעור הוא לרפד את האיברים הפנימיים ולשמור עליהם מפני פגיעות ופציעות. מחסור במינרלים החיוניים לשלד, כמו סידן, גורם לעצמות להיות פריכות יותר ולעלייה בסיכון לשברים ולפציעות חמורות - גם אם הפגיעה קלה יחסית. זו הסיבה לכך שהסיכוי להתפתחות אוסטאופורוזיס גבוה יותר, ללא קשר למגדר ולגיל

סוכרת ומחלות לב וכלי דם. מחלות אלו נקשרות לרוב לעודף משקל ולהשמנת יתר. ואולם לעתים אנשים רזים מודעים פחות לתכיפות של מזון מהיר בתפריט שלהם, לצריכה של חטיפים מלוחים, ממתקים ומשקאות מתוקים, כמו גם לוויתור על פעילות גופנית סדירה. רזים יכולים להרגיש טוב ובכושר ואף לדחות ביצוע בדיקות דם שמעידות על רמות גבוהות בדם של סוכר ושומנים בגלל תפריט עתיר סוכרים ושומן רווי.

מחקרים מצביעים על כך שגם אצל רזים מצטברת לעתים רקמת שומן סביב איברים פנימיים כמו הלב והכבד. הם נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסוכרת מאשר אלה שרקמת השומן התת־עורית שלהם נראית לעין.

באופן מפתיע, אצל מבוגרים בעשור השישי ומעלה לחייהם ההשמנה היא לפעמים גורם מגן. מחקר שהוביל ד"ר אייל ליבוביץ עם חוקרים נוספים במרכז הרפואי ע"ש וולפסון, ופורסם בכתב העת המקצועי "European Journal of Clinical Nutrition", בדק בקרב מאושפזים שכיחות של תת־תזונה - מצב רפואי שבו יש חוסר איזון ממושך בין הדרישה התזונתית של הגוף לצריכה התזונתית בפועל. הבדיקה גילתה שיעור של 24% בלבד בקרב מאושפזים הסובלים מהשמנה לעומת 50% בקרב מאושפזים בעלי משקל גוף תקין. משך האשפוז וסיכויי התמותה היו נמוכים יותר בקרב מאושפזים הסובלים מהשמנה.

אנמיה. זוהי תוצאה של מחסור בתאי דם אדומים שתפקידם להוביל חמצן מהריאות לרקמות ולאיברים בגוף, ומהם פחמן־דו חמצני לריאות. עייפות כרונית יכולה להיות סימן לאנמיה, כמו גם כאבי ראש, סחרחורות, קוצר נשימה ודפיקות לב מואצות. ישנם מספר סוגים של אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל, בוויטמין 12B ובחומצה פולית. גם אם היא לא מתפתחת, מחסור בברזל עלול לפגוע בריכוז ובזיכרון.

פוריות. קיים קשר הדוק בין רקמת שומן ופוריות. הדרישות האנרגטיות של הגוף במהלך ההריון ובתקופת ההנקה הן גבוהות. כדי להבטיח הריון תקין, יש צורך באחוז מסוים של רקמת שומן. במקרים של רזון, הגוף “מחבל" בסיכויים לפתח הריון. סימן לפגיעה בפוריות הוא הפסקה של המחזור החודשי או אי סדירות שלו. עלולה להיווצר בזאת בעיה כאשר מתכננים הריון.




איך עולים בצורה נבונה?

כאמור, צריכת מזון בכמויות קטנות גוררת מחסורים תזונתיים. לכן מחויבת התייעצות עם איש מקצוע מוסמך (דיאטן או רופא) לקבלת ליווי והנחיות לגבי תפריט ותוספים שונים כמו מולטי־ויטמין. לא כדאי להוסיף מזונות ולהרכיב תפריטים בצורה אינטואיטיבית, ולרוב אין צורך במשקאות אנרגיה, שייקים למיניהם, אבקות חלבון וכו' כתוספת קלורית. 

כל אימוץ של הרגל חדש הוא קשה. כדאי לבצע שינויים קטנים ולאורך זמן. סבלנות והתמדה יביאו לתוצאות.