אחד המועמדים הרפובליקנים לנשיאות ארצות הברית, טד קרוז, אמר שכאשר בתו בת ה-5 משקרת היא מקבלת פליק. גבי גזית שוחח בנושא ענישת ילדים ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם פרופסור עמוס רולידר, ראש התוכנית למדעי ההתנהגות במכללה האקדמית כנרת.



"לא מעט הורים מאבדים עשתונות", הסביר רולידר. "הורה לא מפליק לילד מתוך אידיאולוגיה, שזה הדבר הנכון לעשות, הוא פשוט מאבד עשתונות, ואז הוא מפליק, והולך לחפש בספר אם זה נכון או לא נכון. אני אומר חד משמעית 'לא', אבל זה לא פשטני. כשהבן שלי עדי היה בן 8 וסיפרו לי שהוא וחברים שלו בדרך חזרה מבית ספר חצו את הרחוב לראות מי חוצה יותר מהר לפני מכוניות כדי להיות יותר גיבור ואמיץ, אז השאלה הייתה איך להגיד לו שזה לא בסדר, ברכות או בנוקשות. כי השאלה האמיתית היא מה יגרום לו לא לחזור על משהו שמסכן את חייו".


"באמריקה אומרים שענישה גופנית אולי יעילה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך היא נקשרת לאגרסיות וגורמת לירידה בהפנמה המוסרית", ציין גזית, ורולידר השיב: "זה פשטני. מה שבונה את הביטחון העצמי ואת הקשר הורה-ילד זה שילוב של כמה דברים. למשל האם אתה דואג להחמיא לילדך, לעודד ולתמוך על כל מאמץ וקושי, האם אורח החיים סדיר, מה רמת היציבות בסיטואציה המשפחתית. השאלה הגדולה בחינוך היא בסך הכל מה היא אותה תגובה שתיתן לילד את העתיד שבו הוא יימנע מדברים שאסור לעשות. הבעיה הכי גדולה ב'פליק' היא שהוא בא עם עצבים וכשאתה מגיב בכעס ובעצבים התגובה היא לא רציונאלית. בדרך כלל אחרי התנהגות כזו ההורה מבקש סליחה מהילד ואז מבלבל אותו לגמרי".
 
"אני רואה הורים צורחים על הילדים מבוקר עד ערב", אמר גזית, ופרופסור רולידר השיב: "הצרחות האלה לא יעילות. כי ברגע שצרחת או צעקת הויכוח עובר לצעקות, ואשתך מיד שואלת למה אתה צועק עליו, על זה הולך כל העסק. כשאתה יודע שאתה עומד לאבד עשתונות תקפיד על כך שהמילה האחרונה תהיה שקטה יותר, כי אז אתה נשאר בבקרה. המלכודת ההורית הכי קשה היא איומים על הילדים".

גזית הקשה: "ואם הבן שלי בגיל 10 שותה וודקה עם חבר שלו? מה עליי לעשות במקרה כזה, לאיים שבפעם הבאה אוריד לו בקבוק על הראש?", הפרופסור השיב: "הטונציה צריכה להיות תמיד שקטה. אתה לא מוריד להם שום דבר על הראש. תפסת אותו עם וודקה בפעם הראשונה ולא ידעת? זוז הצידה ותתחיל לחשוב איך אתה מתמודד עם הסיפור, מה אתה צריך לעשות. שב איתו, תגדיר ציפיות, אל תפחד, חזק אותו במקום להחליש אותו". "ואם אני אתחיל להסביר לו שאלכוהול מזיק ושהוא יהיה אלכוהוליסט אז הוא יגיד מה הזקן הזה מבלבל לי את השכל", אמר גזית, ורולידר הסכים: "זה יישמע לו כמו שיעור מחנך בבית הספר. החוכמה היא ליצור איתו אינטראקציה יותר טובה".