נגיף הזיקה ממשיך לעורר גלים ברחבי העולם. הצלב האדום הבינלאומי הודיע כי לא יקבל תרומות דם מאנשים ששהו באזורים הנגועים בזיקה למשך 28 ימים מחזרתם, זאת עקב חשש כי הנגיף יועבר דרך הדם ולמרות שעל סמך הערכותיהם של גורמים מוסמכים בארצות הברית, הסיכוי נמוך שהנגיף יועבר בעירוי דם. 



הפנייה לתורמי דם פוטנציאליים כוונה למי שביקר מקסיקו, באיים הקריביים או במרכז ודרום אמריקה בחודש האחרון, כך נמסר מהצלב האדום. הארגון, הממוקם בוושינגטון, ביקש שתורמי דם שתרמו ולאחר מכן פיתחו סימנים התואמים לאלה של נגיף הזיקה במשך שבועיים מיום התרומה, יודיעו לארגון הצלב האדום כדי שתרומת הדם תיפסל.



לאחר שמשרד הבריאות הזהיר שלשום נשים הרות או האלו המתכננות להיכנס להריון מלנסוע לאזור עם הדבקה מתמשכת בנגיף זיקה, פרופ' אלי שוורץ, מנהל מרפאת המטיילים בבית חולים תל השומר, עונה על השאלות החשובות בנושא הנגיף והנסיעות לחו"ל.



מה זו מחלת נגיף הזיקה?
"המחלה מתפרצת בתוך כשבוע מעקיצת היתושה הנגועה. מדובר תמיד בנקבת היתוש. זו מחלה המתאפיינת בחום גבוה, בכאבי ראש, בכאבי פרקים, בחולשה רבה ולעתים בפריחה. המחלה נמשכת כשבוע וחולפת ספונטנית. כ־70% מההדבקות יעברו אפילו ללא סימפטומים.



למי מהמטיילים היא מסוכנת?
"בחודשים האחרונים מדווחים אפידמיולוגים על עלייה משמעותית בשכיחות מומים עובריים, מיקרוצפליה, שהופיעו במקביל להתפשטות הווירוס בברזיל. נוסף לשינוי האפידמיולוגי, דווח על מציאת הווירוס בנוזל שבשליה והוא בודד גם ממוחם של תינוקות פגועים. כל זה תומך מאוד באפשרות שווירוס זה מסוכן לעוברים, במיוחד כאשר הפגיעה מתרחשת בטרימסטר הראשון להריון. ממצאים אלה הביאו להמלצות של גופי רפואה בינלאומיים להמליץ על הימנעות מנסיעה לאזורים אלה לנשים בהריון.



איך נדבקים במחלה?
את המחלה מעבירים יתושים הנגועים בנגיף ה"אדס" מכיוון שיתושים אלה קיימים בדרום אמריקה ובמרכזה, אין ספק שתהליך התפשטות המחלה יימשך בכל אותם אזורים שבהם הווקטור קיים ויש בהם תנועת אנשים ממקום למקום. נושאי הווירוס הם האנשים החולים, בין אם הם סובלים מהסימפטומים או לא, והמעבירה היא היתושה העוקצת, כאשר עקיצתה נעשית בשעות היום.



כאשר יתושה עוקצת אדם שחולה בנגיף, הווירוס מתרבה בקיבת היתושה, ולאחר מכן היא עוקצת אדם אחר ומדביקה גם אותו. תיתכן הדבקה במתן דם נגוע או בזמן לידה כאשר האם יכולה להעביר זאת לתינוק, ואף תוארו שני מקרים של העברה והדבקה באמצעות זרע. כאמור ההדבקה העיקרית והמשמעותית מבחינת בריאות הציבור היא הדבקה דרך עקיצות יתושים.



מה הסכנה לנשים בהריון שנוסעות לארצות האלה?
קיימות עדויות לכך שכאשר הנדבקת היא אישה הרה, בעיקר בטרימסטר הראשון, מתרחשת פגיעה בעובר. הנגיף גורם למיקרוצפליה, שהיא למעשה פגיעה התפתחותית במוח העובר היכולה לגרום לראש קטן יותר, אך גם לנכויות נוירולוגיות קשות של העובר, עד כדי מוות.



פרופסור אלי שוורץ. צילום: דוברות בית החולים שיבא
פרופסור אלי שוורץ. צילום: דוברות בית החולים שיבא



אם חליתי, מה הטיפול?
לזיהום אין טיפול או חיסון ספציפי, אלא רק טיפול תומך.



האם יש להימנע מנסיעה למקומות נגועים?
לנשים בהריון מומלץ לא לנסוע לארצות נגועות, בעיקר למדינות מרכז ודרום אמריקה. לשאר הנוסעים מומלץ להתגונן מעקיצת היתושים הנגועים בנגיף ולהתמרח היטב בחומר דוחה יתושים.



האם קיימת סכנה להיכנס להריון לאחר ביקור באזורים אלה?
הנגיף נמצא בדם במשך שבוע־שבועיים מאז תחילת הסימפטומים ולכן איני רואה בעיה להיכנס להריון כחודש לאחר חלוף המחלה. דגירת המחלה (דהיינו הזמן מהעקיצה עד להופעת סימפטומים) הוא כשבוע. ולכן גם אם מדובר בהדבקה ללא סימפטומים, אם מחכים כחודש מהיציאה מהאזור הנגוע עד לכניסה להריון, לא צפויה בעיה.



האם קיימת סכנה שהנגיף יגיע לישראל?
כדי שתהיה התפרצות בישראל, יש צורך בחולים רבים שמגיעים מחו"ל וכן בפעילות יתושים. למזלנו, בעונה הזאת היתושים לא פעילים ואין הרבה חולים שמגיעים, אך הסיכון התיאורטי קיים. כמובן שחשוב שהמשרד להגנת הסביבה ידביר את היתושים בתחילת עונת הקיץ, וכך יקטין את הסיכון להדבקה בישראל.



חזרתי ממדינה נגועה. איך אדע אם חליתי?
אפשר לפנות למכון לרפואה טרופית בשיבא ולבצע בדיקת דם. המעבדה המרכזית לנגיפים בשיבא היא המקום היחיד בארץ שמבצע את הבדיקות לזיהוי נגיף הזיקה.



ומה לגבי הדבקה ביחסי מין?
"ידוע רק על שני מקרים שבהם יש חשד כזה. כדי למנוע סיכון מיותר כדאי להשתמש בקונדום בשהות בארצות הנגועות ובמשך חודש לאחר החזרה לישראל".