אני בת 17, ובזמן האחרון חבר שלי התחיל לעשן מריחואנה והוא כל הזמן מסטול. בשבועות האחרונים זה נעשה ממש רציני, והוא גם התחיל לשקר ולהכחיש שהוא מעשן. אני ממש בבעיה ולא יודעת מה לעשות – איך גורמים למכור להודות שהוא מכור?

"קודם כל יקירתי, זכרי שתמיד יש לך זכות הבחירה לבחור בעצמך מה טוב עבורך. אני יודע שזה קשה כאשר מאוהבים, אבל אם החבר שלך מחליף את הזוגיות בסמים, את צריכה לשאול את עצמך איפה את נמצאת בכל העסק. כשאדם מתחיל להשתמש בחומרים כימיים פסיכו־אקטיביים בצורה יומיומית ובכמויות רבות, למעשה הוא לא חי במציאות, ואת כנראה, מעבר למסך העשן, לא ממש נמצאת בתוך השיקולים שלו, מאחר שאותו אדם נמצא כמו בתוך ענן. הבעיה שאם תתחילי לעקוב אחריו ולבדוק מה הוא עושה בכל רגע, זה לא ממש בריא וטוב בתוך המערכת הזוגית, אז תשאלי את עצמך מה את באמת רוצה, כי נראה לי שדי ברור מה הוא רוצה ומעדיף".

בעלי התמכר לדיג. מזה מספר חודשים שהוא הולך לדוג שעות על גבי שעות. בהתחלה זה היה רק בסופי שבוע, ואילו עכשיו בכל הזדמנות שיש הוא הולך לדוג, חוזר מסריח מהים והדגים, מתקלח ואוכל, ובזמן שנשאר קונה פריטים של דיג ומתעסק בזה כל היום. הוא בקושי מתעניין בי ובילדים, וכמעט פירקנו את החבילה ואפילו הגענו לרבנות. הוא היה מוכן להתגרש, העיקר להמשיך לדוג. הוא טוען ששם הוא מוצא את השקט והשלווה שלו. אני חושבת שאולי מדובר בכלל בדיכאון והדיג מצליח לנחם אותו, כי בעלי אדם סגור ומופנם, והוא חווה לחצים בעבודה ולא משתף אף אחד, מה שגורם לי להבין שהוא בסוג של משבר ודיכאון. אני מרגישה כאילו מדובר באדם אחר, שמוכן להקריב את כל מה שהוא בנה בחייו רק כדי להמשיך לדוג. אני לא מבינה מה קורה לו וממש זקוקה לעזרה. האם מדובר בהתמכרות או בדיכאון שגורם להתמכרות? איך מטפלים? והאם יכול להיות שהוא בכלל לא מודע למצבו?
"סיפור ארוך שמדבר בעצם על נקודה מרכזית אחת – מישהו מצא דבר שעושה לו טוב בחיים. פה עולות הרבה שאלות שהן לאו דווקא בנוגע לדיג או להתמכרות. השאלה המרכזית היא למה מישהו מחפש את אותו חופש שמעניק לו הדיג? למה אנשים בעצם צריכים משהו אחר? מה יש בבית שבגללו הוא בורח ממנו? אולי זאת שאלה שאת צריכה לשאול את עצמך, כי נראה שנוצר מצב שהוא באמת זקוק לצאת לטבע. כל דבר שאדם עושה בזמנו הפנוי יכול עם הזמן לעבור ממצב של רק תחביב למצב שבו נוצר צורך ממכר, ואנחנו יודעים שאדם יכול להתמכר כמעט לכל דבר. לכן הייתי מנסה לבדוק ממה הוא בורח, ואולי גם לנסות למצוא פתרון אחר, כמו לנסות לצאת לדוג איתו יחד. מי יודע, אולי תגלו כך משהו מעניין בזוגיות שלכם".
יש לי אח שמקבל קצבת נכות מביטוח לאומי ומבזבז את כל הכסף בהימורים, ובנוסף לכך הוא לווה עוד כסף מאמא שלי, כי היא לא עומדת בלחצים ובאיומים שלו. האם נכון לתת לו כסף? ומה אפשר לעשות?
"בתחום ההימורים לרוב מגיעים אלי אנשים שנמצאים כבר במצב מאוד קשה, לאחר שהמשפחה הגיעה למצב של פשיטת רגל וחובות מרובים, כי לפעמים אנשים מהמרים על כסף שאין להם. בדרך כלל בני המשפחה הם אלו שמביאים אלי את האדם המכור לטיפול, כי הם כבר לא מסוגלים להכיל את הקושי. הבעיה היא שאותו מכור כלל לא קולט שהוא מכור ולא מבין את גודל הסיבוך שאליו הוא הכניס את משפחתו. לרוב הוא עדיין נמצא בהדחקה, עם חלום שהנה, אוטוטו, רק עוד פעם או פעמיים של הימור, והוא מסדר את כל הבעיה ואת מצבה הכלכלי של משפחתו ומוציא אותם מה'ברוך'. הבעיה בהתמכרות להימורים היא שלא מדובר בהתמכרות לכסף, אלא בהתמכרות לאדרנלין. ההתמכרות היא לאותם חומרים שהגוף מייצר בזמן הריגוש שיש בהימורים. לפי מה שאת מספרת, אחיך בהחלט הגיע למצב של התמכרות קשה. ההמלצה שלי אליכם היא להתעמת עמו, כדי שיגיע להבנה שהוא בבעיה, וגם אם הוא צועק או מאיים עליכם, לא לאפשר לו לקחת עוד כסף ולבדוק טוב את כרטיסי האשראי, כי אפשר להמר גם באינטרנט. במשך שנים אני מנסה לעזור בכל דרך לאנשים שמכורים להימורים, אבל צריך לזכור שאנשים צריכים לרצות לעזור לעצמם קודם כל ולהחליט בעצמם שהם רוצים עזרה, כי אף אחד לא יכול לגרום למישהו אחר לשנות את חייו. רק האדם המכור יכול להחליט החלטה כזאת". 
מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
ערכה: הדס בארי