פיתוח ישראלי מהפכני של בית החולים הדסה יאפשר לתקן מח עצם שנפגע, באמצעות הזרקת תאי שליה. הטכנולוגיה הרפואית החדשה פותחה במעבדות בית החולים הדסה, והראתה תוצאות דרמטיות בעכברי מעבדה. "אפילו על עכברים תאי השליה האנושיים היו יעילים, מה שמבטיח מאוד לגבי בני אדם", אמר מנהל המעבדה לרדיוביולוגיה וביוטכנולוגיה בבית החולים, פרופ' רפאל גרודצקי, שעמד בראש המחקר.

הטיפול צפוי לסייע לאנשים שסובלים מבעיות במח העצם עקב קרינה או מחלה קשה. בינואר השנה אישר מנהל התרופות האמריקאי ה-FDA ניסוי קליני עולמי בטיפול בבני אדם, אשר יתחיל במחצית הראשונה של שנת 2016. חברת פלוריסטם (PLURISTEM) העולמית היא שתיישם את השיטה בבני אדם, במסגרת הניסוי, בהזרקת תאי שליה לשריר.
מחקרו של גורודצקי גילה שהזרקת תאי שליה של בני אדם הצילו עכברים שנפגע מח העצם שלהם, תוך שהם מייצרים תיקון דרמטי של תאי מח-עצם, עד כדי הצלה ממוות. בניסויים הפרה-קליניים שבוצעו על ידי פרופ' גורודצקי וצוותו ושפורסמו לראשונה בעיתונות המדעית לפני כשנתיים, גרודצקי וצוותו הצליחו להראות שהזרקת תאי השליה שפותחו בעקבות המחקר - אפקטיביים ביותר גם בהזרקה תוך שרירית ישירה למניעת נזקי קרינה קטלניים.

"אנחנו ראשונים בעולם על הפיתוח", מסר ל"מעריב" פרופ' רפאל גורודצקי, "מדובר בבשורה דרמטית למי שעובר השתלת מח עצם או אנשים חולים שמח העצם שלהם נפגע כתוצאה מהקרנות". 
האם הוקם בנק של תאי שליה לטובת הפיתוח?
"בהחלט כן. חברת פלוריסטם הקימה כזה בנק שיכול לספק כל דרישה. מאות אלפי שליות של נשים נזרקות ביום ויש אפשרות לבנק שיכלול מיליארדי תאי שליה לטיפולים לתיקון מח העצם".
איך זה עובד?
"תאי השליה ניחנים בתכונות נדירות: הם מפרישים חלבונים שונים שגורמים להתחדשות מערכת יצירת הדם שנפגעה בעקבות בחשיפה למנות גבוהות של קרינה. אלה תאים שלא מייצרים דחייה, הם בנויים ככאלה כי הם שונים מתאי העובר ואין דחייה בתוך גוף האם בין תאי העובר לתאי השליה. יש להם תכונות יוצאות מן הכלל לאיתור בעיות ברקמות ולתיקון שלהן".
כמה זה יעלה?
"זה תלוי בכמה החברות יתמחרו את מחיר התאים הללו. הטיפול עצמו לא יקר ותאים כאלה יש בהמוניהם. זו לא שאלה למדען אלא לחברה המשווקת. מה שניתן להגיד בביטחון הוא שיש אפשרות לטיפולים המוניים".