שר הבריאות יעקב ליצמן, שהוא אחד השרים הפעילים ביותר בממשלה, הוא השר היחיד שהגיע השבוע לזירת תאונת הדרכים הקשה בכביש מספר 1 ואף התייחס מידית לנושא. זו לא פעם ראשונה: ליצמן הוא גם אחד השרים היחידים בממשלה הנוכחית שמתרוצץ ללא לאות בשטח בתחומי עיסוקו כשהוא בודק ובוחן במו עיניו את הבעיות העומדות על הפרק. עכשיו השר יוצא עם עוד שתי יוזמות שמצטרפות ליוזמות רבות קודמות שלו מאז נכנס לתפקיד שר הבריאות בממשלה הנוכחית.



הראשונה היא הנחה מיידית בתרופות לקשישים בגילאי 72 ומעלה שנכנסה לתוקף החל מהיום (שלישי). סוכם בין האגף לפיקוח על קופות החולים ושירותי בריאות נוספים (שב"ן) מטעם משרד הבריאות וקופות החולים על הרחבת מעגל הזכאים להנחה בגובה 10% לתשלום על תרופות הכלולות בסל הבריאות הממלכתי, במיוחד לאוכלוסיית הקשישים. לאור זאת, ניתנת ההנחה לקשישים בגילאי 72 ומעלה במקום לגילאי 75 ומעלה עד כה. ההסכם נחתם לחמש שנים, עד ה-31.12.2020. שר הבריאות התייחס לכך ואמר: "אנו פועלים להרחיב את מסגרת ההנחה במחירי התרופות במטרה להקל על האוכלוסיות החלשות, בייחוד לאוכלוסיה המתבגרת הנדרשת להטבה זו. משרד הבריאות פועל במדיניות חברתית והמהלך להוזלת מחירי התרופות, יסייע למאות אלפי קשישים בישראל ולטובת ציבור החולים".



יוזמה שנייה של השר ליצמן מצטרפת להצהרות שהיו לו ל"מעריב" לגבי מאבק שהוא פתח בו לפני כארבעה חודשים בשומן הטראנס במזון והצהרה נוספת שניתנה השבוע בלעדית ל"מעריב" על פיה הוא מתכנן לבחון את הבעייתיות שבשימוש האינטנסיבי של תעשיית המזון בצבעי מאכל ולראות כיצד להתמודד עם התופעה. במסגרת מאמצי השר לקדם מזון בריא לציבור הוא יוזם עכשיו ועדה מיוחדת לבחון ברמה הלאומית את המזון שמשווק לציבור בישראל, גורמים מזיקים בתעשיית המזון וכיצד להימנע מייצור שכולל חומרים שאינם בריאים לציבור.



השר למד את נושא בריאות המזון ממחקרים ובמהלך סיורים בישראל ובחו"ל, הוא הגיע להבנה שנושא התזונה הבריאה מחייב שינוי מדיניות ברמה הלאומית. באירועים פומביים הוא טורח לציין את הכיבוד המוגש ועד כמה הוא בריא או לא. השר רואה צורך לשינויים רבים בתחום זה בין היתר לאור מחקרים רבים וחקיקה מתקדמת ממדינות שונות בעולם שנקטו בחקיקה מקדמת תזונה בריאה, כגון הגבלת כמויות מרכיבים מסוימים במזון, סימון תזונתי של מזון ארוז ומזון הנמכר במסעדות מיסוי מזון בעל ערך תזונתי נמוך.



לצורך העניין מינה ליצמן ועדה לקידום דיון ולגיבוש מדיניות בתחום רגולציה מקדמת תזונה בריאה לטובת הציבור בישראל. מטרת הוועדה הינה לבחון אמצעים שונים בהם ניתן להשפיע על הרגלי התזונה של האוכלוסייה מחד ולהביא לשינוי הרכב המזון מאידך. הנושאים שידונו, יהיו, בין היתר: סימון תזונתי בחזית האריזה, מיסוי מזון בעל ערך תזונתי נמוך, סימון ערכים תזונתיים במסעדות, פיקוח על מחירי מזונות בריאים, הגבלת מרכיבים תזונתיים במזון וצעדים נוספים שהוועדה תמצא לנכון. ליו"ר הוועדה. מונה פרופסור איתמר גרוטו. חברי הועדה הם: מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ובכירים אחרים מתחום הבריאות, התעשייה, האוצר ורשות המסים. מינוי חריג ולא ברור בוועד הוא של מנכ"ל חברה קדישא בתל אביב הרב אברהם מנלה. מדוברות משרד הבריאות לא מצאו לנכון להגיב על המינוי החריג הזה.