יום האישה הבינלאומי צוין בשבוע שעבר בעולם. רבות נכתב על מגדר, שוויון, פמיניזם ומושגים נוספים בהקשר זה. נראה כי הפערים בין המינים הולכים ומצטמצמים, אבל לפחות בעניין אחד אין ספק: הריון ולידה הם נחלת נשים בלבד, וזהו הבדל שלא ניתן לשינוי. מאמר זה יעסוק בקשר בין תזונה להריון ולהנקה. פנינו במספר שאלות בנושא לטובה קראוזה, דיאטנית קלינית וקולגה, העוסקת בתזונת נשים הרות ולאחר לידה ומחברת הספר “המדריך השלם לתזונה בהריון".



המדע מוכיח כי תזונת האם משמעותית מאוד לבריאות הילדים. תזונת האם ההרה משפיעה על שלושה דורות, מסבירה קראוזה, “כיוון שגוף העובר כבר מכיל את התאים שיתפתחו בהמשך לביציות ולתאי זרע. ידוע היום גם כי חלב אם הוא לא רק מזון אלא הגנה שלמה על התינוק. להנקה השפעה ייחודית על הבריאות של האם והתינוק לכל החיים, וכל זאת באמצעי זול ופשוט שהוא לחלוטין בשליטה שלנו - תזונה בריאה".



כל שבוע מתפרסמים מחקרים חדשים, אבל מה באמת השתנה בתחום התזונה לנשים הרות ומיניקות?
“ב–20 השנים האחרונות חלה עלייה במודעות לחשיבות תזונת נשים הרות וליתרונות הגדולים של הנקה. סקרים שעורך משרד הבריאות מדי כמה שנים מעידים על מגמת עלייה ב–15 השנים האחרונות באחוז התינוקות היונקים ובמשך ההנקה. במחצית השנייה של שנות ה–90 אמרו לנשים שהן יכולות לאכול הכל וגם לשתות אלכוהול בתדירות מסוימת, ורק אז התחילה להשתנות התפיסה המוטעית שהעובר הוא ‘פרזיט מושלם' ויקבל ממילא את כל מה שהוא צריך מהאם".



“רוב הנשים ההרות - אולי כולן - מודעות היום לכך שמה שהן אוכלות חשוב ומשמעותי. משרד הבריאות יצא בשנת 2000 במסע הסברה על חשיבות נטילת חומצה פולית לפני ההריון למניעת מומים במערכת העצבים של העובר. בזכותו עלה אחוז הנשים שנוטלות תוסף זה מ–5% ל–50%. בשנים האחרונות יש המלצות מסודרות לתזונה בהריון, מה אסור לאכול. המודעות לנזקי האלכוהול בהריון מחלחלת ונשים צריכות להימנע ממנו לחלוטין. 100% מהאלכוהול שהאישה שותה מגיע לעובר. אלכוהול פוגע בהתפתחות המוח, וככל שצריכתו בהריון רבה יותר ומתרחשת בשלב מוקדם יותר, כך הנזק גדול יותר. ההמלצה של כל ארגוני הבריאות הגדולים היא אפס אלכוהול בהריון".



קראוזה מציגה דוגמאות להתקדמות המדעית בעשור האחרון בנוגע להשפעת התנאים הסביבתיים במהלך ההריון והינקות על בריאות האדם לאורך כל חייו. למשל, תינוקות שנולדים לנשים שמנות נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנה ולסוכרת בבגרותם.



ההנחה היא שהתזונה יכולה להשפיע על הפעלה והשתקה של גנים. גם אם לעובר יש דנ"א מסוים, הוא לא בהכרח יבוא לידי ביטוי אם האמא לא מקבלת את התזונה המתאימה. לתחום זה קוראים אפיגנטיקה: השפעת הגנים על הפעילות. למשל, מחקרים מצאו אצל ילדים לאמהות שעברו ניתוח קיצור קיבה הבדלים בפעילות של אותם גנים - אם נולדו לאחר הניתוח - בהשוואה לאחיהם שנולדו לפניו.



תחום נוסף שנחקר הוא השפעת מחסור בברזל בהריון על המוח. מתברר שהמינרל הזה חשוב הרבה יותר מכפי שסברו בעבר. מחסור גדול בברזל במהלך ההריון פוגע משמעותית במבנה המוח וביכולת הלמידה והזיכרון. ייתכן שתוספת של הוויטמין כולין יכולה להפחית את סיכוני המחסור בברזל, אך עדיין עדיף למנוע אנמיה, כיוון שהנזקים עלולים להיות בלתי הפיכים. האם בכל הריון צריך לקבל הדרכה תזונתית? קל מאוד להתבלבל בעידן שבו אנחנו מוצפים במידע


רב. לעתים בנושא מסוים יכולים להתערבב תכנים סותרים. קבלת הדרכה מקצועית, תמיכה ומעקב מסייעים לעלייה תקינה במשקל במהלך ההריון.



טיפים בחינם


# נשים הרות: אתן לא אוכלות בשביל שניים בכמות, רק באיכות: בשליש הראשון לא צריך תוספת של קלוריות, רק החל מהשליש השני, וגם אז מדובר בתוספת של כ–300 קלוריות ביום. כל מה שאתן אוכלות צריך להיות מזין ואיכותי, כדי לספק את כל רכיבי התזונה שנחוצים לכן ולעובר. במהלך ההריון אתן משפיעות על הדורות הבאים. יש לכן אחריות לאכול באופן הכי בריא שרק אפשר. התזונה היא לחלוטין בשליטה שלכן, שימו לב למזונות שעלולים לסכן אתכן והקפידו על כללי בטיחות מזון.



# נשים אחרי לידה: תנו לגוף להתאושש ולהשתקם. הגוף שלכן התמודד עכשיו עם אתגר עצום, הוקירו אותו על כך. אל תתחילו בדיאטות קיצוניות ומשונות. אל תצפו להספיק הכל, בקשו וקבלו כמה שיותר עזרה - גם בהכנת האוכל.



# נשים מיניקות: הנקה אמורה לפשט את החיים ולא לסבך אותם בחוקי תזונה משונים.



בניגוד למיתוסים, ברוב המקרים מה שתאכלו לא יגרום לתינוק לכאבי בטן - אתן יכולות לאכול הכל. פנו לייעוץ אם יש חשש לתגובה אלרגית.



אפשר לרזות בהנקה. חשוב לעשות זאת באופן מתון - ולא לצרוך פחות מ–1,800 קלוריות ביום. 


 


[email protected]