בתי הבכורה בת ה־5.5 אמורה לעלות בשנה הבאה לכיתה א', אבל הגננת המליצה להשאיר אותה שנה נוספת בגן, בטענה כי היא עדיין ילדותית ומתעניינת יותר במשחקים מאשר בלמידה. התלבטתי בעניין ואף לקחתי מורה פרטית שתכין אותה לכיתה א', אבל בתי לא ממש רוצה ללמוד, היא מעדיפה לשחק בבובות שלה. אני חוששת להשאיר אותה בגן כי היא גם גבוהה יחסית מבנות גילה, והחלטתי בסוף כן להעביר אותה לבית הספר. האם אני פועלת בדרך הנכונה?

"חשוב לי להדגיש לך ולכל ההורים שילדים בגיל של בתך אמורים לשחק ולא לשבת ולהתכונן לבית הספר. זה בדיוק הזמן שלהם לשחק בבובות, להתפלש בבוץ ובפלסטלינה, לריב, לצעוק ולצפות בטלוויזיה. נכון, אז בכיתה א' בתך תצטרך להתגבר על הקושי שיש במעבר מהגן לבית הספר, ואין ספק, כיתה א' היא מאוד קשה, כי המעבר מהגן הוא מאוד קשה. פתאום הילדים נדרשים לשבת 45 דקות רצוף בכיתה, וזה ממש קשה בשבילם, כי הם לא חוו דבר כזה קודם לכן בגן.

לדעתי את פועלת בדרך נכונה. אין טעם להשאיר אותה שנה נוספת בגן. לפי השנתון היא אמורה לעלות לכיתה א', ובנוסף היא גם גבוהה כפי שציינת ביחס לגילה, לכן ממש אין טעם להשאיר אותה בגן. בכלל, די לגרום לילדים עוגמת נפש בכל הקשור להתאמתם לבית הספר. יש גיל מסוים ושנתון מסוים שלפיהם הם אמורים לעלות לכיתה א' עם כל בני גילם, אז למה להוציא אותם החוצה ולגרום להם לפגר אחר כולם? אם יש בעיה, אפשר לחזק אותם, לתגבר אותם ולא לפחד מכך שיהיו להם קשיים בלמידה.

אני בטוחה שיש לבתך כישרון מסוים ושהיא לא פחות חכמה משאר בני גילה. אם יתגלה שיש לה קשיים בלמידה, תוכלי תמיד לטפל בכך ולתגבר אותה עם מורה פרטי. ואגב, לא בטוח בכלל שהיא תהיה חלשה בלימודים, היא עכשיו בגיל שפשוט לא בא לה, היא רוצה לשחק כי היא עדיין בגיל שבו היא אמורה לשחק ולא ללמוד, זה מה שבא לה כרגע וזה ממש נורמלי. אם הסביבה מלחיצה אותך, תגידי לכולם: 'מיכל דליות אמרה שתרדו ממני!'.
לפעמים הסביבה מעזה להיכנס לחדר המיטות שלנו ולתת לנו פשוט עצות אחיתופל, אז די, תקשיבי לעצמך ולמה שנכון בשביל בתך. הרי הילדה שלך גם ככה תצטרך לסבול מהעובדה שהיא יותר גבוהה משאר הילדים, אז למה להשאיר אותה עוד שנה בגן? בואי לא נהפוך את זה לגרוע יותר עבורה. נוכל לעזור לה אם יהיו לה קשיים בלימודים, אף על פי שלא בטוח בכלל שיהיו. ייתכן שתהיה לה בעיה בישיבה ממושכת ובריכוז, אז בגלל זה צריך להשאיר אותה שנה? בגלל שאין לה טוסיק? אני לא מבינה למה צריך לשים על הילדה כבר מעכשיו

סטיגמה של תגבור. במקום לתת לילדים לעלות לכיתה א', מתחילים להכין אותם כבר שנה קודם לכיתה א', בשביל מה? תנו להם ליהנות משנות הגן שלהם, לפני בית הספר. אין סיכוי שילד יעשה משהו שלא כיף לו לעשות אותו. לילד יש שתי מטלות בחיים האלה – ליהנות ולהתקדם. והיא לא תתקדם אם היא לא תיהנה, פשוט לא. אז אל תשאירי אותה בגן ותהיי ערוכה לכך שאולי היא תצטרך עזרה. אני מציעה לך לקחת אותה לאבחון דידקטי באופן פרטי כדי לבדוק בעצמך אם כל מה שהיועצים למיניהם אומרים לך הוא נכון. אולי בכלל יתברר שהיא גאון ושכל המטלות שנותנים לה פשוט משעממות אותה? לכי תדעי, ואולי יתגלה שיש גם קושי, אבל אז תמיד אפשר לטפל בו. אין שום צורך להשאיר את הילדה שנה נוספת בגן בזמן שכל החברות שלה עולות לכיתה א', ממש לא".

***

אנחנו קבוצה של אמהות מיואשות שלא יודעות כיצד לנהוג מול הגננות והסייעות בגן שמתנהגות באופן קולני ולא סימפטי לילדים. איך אפשר לחולל שינוי בלי לפגוע בשום צד?

 

"יקירותי, אין דבר כזה לאכול מהעוגה ולהשאיר אותה שלמה. המחויבות שלכן היא לילדים שלכן ולא לשום גננת או סייעת. כלומר, אתן צריכות לומר את דבריכן בכבוד כדי שיישמעו וכדי שניתן יהיה לחולל שינוי. לכו למנהלת הצוות בגן, חשוב ללכת ביחד כקבוצה כי זה גם יותר עוצמתי וגם לא ייחשב כסתם עלילת שווא של אחת מכן. תאמרו למנהלת שאתן יודעות שהעבודה בגן היא מאוד קשה, אבל שאתן גם מודעות לדברים שנעשים בגן שאתן לא רוצות שילדיכן ייחשפו אליהם, כמו ביטויים מסוימים, צעקות והקנטות, תנו לה גם דוגמאות אם יש לכן. חשוב שתדגישו שאתן יודעות שהדברים הללו קיימים בגן, ולכן אתן דורשות ממנה לטפל בזה. אל תוותרו, יש לכן מחויבות כלפי הילדים. תעשו את זה עם המון כבוד, אבל גם בנימה אסרטיבית, כי זאת החובה שלכן כאמהות".

 

ערכה: הדס בארי
 

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, בכל יום שישי ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה"