חבר שלי סבל משחיקת סחוס בברך ועבר טיפול בפולסים אלקטרו־מגנטיים. לאחר 12 טיפולים הוא חזר לפעילות תקינה והצליח ללכת ללא עזרת מקל. האם הטיפול הזה יכול לעזור גם במקרה של כאבי גב?
"פולסים אלקטרו־מגנטיים משתנים הוא מכשיר שמטפל בעזרת גלים אלקטרו־מגנטיים. החולה נכנס לתוך מכונה שבה הוא מקבל פולסים אלקטרו מגנטיים, כשמם כן הם. החולה לא מרגיש שום דבר במהלך הטיפול, אבל אם הוא יחזיק מגנט ביד, או מתכת, הוא ירגיש היטב את השדה האלקטרו־מגנטי. השדה האלקטרו־מגנטי משפר את זרימת הדם ברקמות. יש הרבה מחקרים בספרות הרפואית על ההשפעה המיטיבה של גלים אלקטרו־מגנטיים ואם זכרוני לא מטעה גם בתל השומר נעשה מחקר על שימוש בגלים אלקטרו־מגנטיים לאחר התקפי לב. מדובר בסוג של טיפול פיזיקלי שמשפיע בצורה טובה גם על העצבים גם על השרירים, גם במקרים של אוסטאופורוזיס וגם במקרים של פיברומיאלגיה, ויש לו תוצאות טובות. לפעמים אפילו רצוי לשלב אותו עם טיפולים אחרים. מכשיר הפולסים האלקטרו־מגנטיים עוזר מאוד לבעיות שלדיות ולכאבי גב. המכשיר עובד על פי תוכנה שקובעת, לפי סוג המחלה, את התדירות, את אורך הגל, את המרווחים ואת כל הפרמטרים של הטיפול. כלומר, המכשיר מתוכנת לפי הבעיה הספציפית של החולה וכך אפשר לתת טיפול אינדיבידואלי בהתאם לכל מטופל. הטיפול נמשך כחצי שעה ובדרך כלל בתחילה עוברים טיפול פעמיים בשבוע ולאחר מכן עוברים לתדירות טיפול של פעם בשבוע. התוצאות הן טובות. במכשיר יש תוכנה ייעודית לטיפול בכאבי גב, אבל כמובן שצריך להיבדק קודם לכן על ידי נוירולוג או אורתופד, כדי לשלול בעיה הדורשת טיפול אחר ולשלול הוראות נגד לטיפול בפולסים אלקטרו־מגנטיים".
 בכל פעם שבתי בת ה־7 נכנסת לבריכה היא חוטפת אלרגיה ופריחה בכל הגוף. מה יכולה להיות הסיבה לכך?
"ייתכן מצב שבו יש אלרגיה למים או מצב של אלרגיה לכלור שנמצא במי הבריכה, שזאת סיבה יותר סבירה במקרה של בתך. אם הילדה מתקלחת בלי כל בעיה, ונכנסת לים בלי בעיה אך רק בבריכה היא פורחת, סביר מאוד שהיא אלרגית לכלור או לכימיקלים אחרים שנמצאים במי הבריכה. אני מכיר הרבה מאוד אנשים מבוגרים וילדים שנכנסים לבריכה המלאה במי כלור ולאחר מכן מיד חוטפים פריחה, ואילו כאשר הם נכנסים לים לא קורה להם דבר. המלצתי היא שילדתך פשוט לא תיכנס לבריכה, ואם היא מתעקשת, ניתן לתת לה כדור נגד אלרגיה לפני שהיא נכנסת למי הבריכה ולבדוק אם זה עוזר".
 
שלי ורוד
לאחר שהרגשתי נימול והירדמות של כף היד הלכתי לבדיקות ואבחנו אצלי ביד שמאל את תסמונת התעלה הקרפלית. הרופא המליץ לי על ניתוח אבל פתאום כל הסימפטומים נעלמו. כמובן שביטלתי את הניתוח אבל לאחר חודשיים הסימפטומים שוב חזרו לצערי. אני מתלבטת אם כדאי לי לעבור בכל זאת את הניתוח, כי שמעתי שיש טיפול בגלי הלם אבל שהוא מאוד יקר. אשמח לדעת יותר על הטיפול הזה ואם הוא אכן יכול לעזור במצבי?
"למיטב ידיעתי מדובר בטיפול שניתן לקבל במימון חלקי באמצעות חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים. את צריכה לקבל הפניה מרופא פיזיקלי שיקומי שמנהל את מכון הפיזיותרפיה כדי לעבור את הטיפול בגלי הלם. את הטיפול בגלי הלם כדאי לעבור רק בהוראת רופא המתמחה בכך, כי מדובר בטיפול שנעשה בעדינות כדי לא להזיק לעצב. יש גם אפשרות של ניתוח פתוח או ניתוח אנדוסקופי, שבו מכניסים מכשיר אופטי עדין דרך שורש כף היד ופותחים את השרוול הלוחץ על העצב בתעלה הקרפלית (שבשורש כף היד). בנוסף, יש אפשרות לקבל טיפול על ידי הזרקת קורטיזון על ידי אורתופד כף יד, וכן גם טיפול באמצעות חומרים הומאופתיים שאותם מזריקים מתחת לעור. כלומר, יש לרשותך מגוון טיפולים למצב של תסמונת התעלה הקרפלית, כל מה שאת צריכה לעשות הוא לבחור. לשאלתך, אני יודע שטיפול בגלי הלם יכול לעזור, אך דעי שהתסמונת עלולה לחזור שוב אחר כך. הדרך היחידה והכי בטוחה להיפטר מהתסמונת היא על ידי ניתוח או על ידי ירידה במשקל (במקרה של משקל עודף). את הניתוח את חייבת לעשות על ידי אורתופד של כף היד שעמו תוכלי לברר בדיוק באיזו טכניקה הוא מבצע את הניתוח, אם על ידי חתך של כמה סנטימטרים או על ידי הכנסת ציוד אופטי עדין".