בשבועות האחרונים מתפשטת תופעה מדאיגה ברשתות החברתיות באסיה, במיוחד בסין: צעירות מעלות צילומים עצמיים כשהן אוחזות לפני הגב דף 4A לאורכו כדי להוכיח שרוחב המותניים צר מרוחב העמוד, כלומר פחות מ־21 ס"מ. אנחנו מביטים בפליאה במקרים אלה ונדהמים מהקיצוניות. אך האם מדובר בתופעה חדשה? 



כנשים, שמענו לא פעם את המשפט “בשביל להיות יפה צריך לסבול". והאמצעים, גם אם הם גובים מחיר בריאותי, מקדשים את המטרה. ומהי המטרה? היא משתנה בהתאם לצו האופנה. היו תקופות שבהן נשים בעודף משקל נתפסו כבריאות ופוריות יותר, לעומת העידן המודרני שבו גוף שדוף מסמל יופי והצלחה. בשנות ה־80 שיער מתולתל היה צו האופנה, מול שיער חלק היום. וגון העור - שזוף או בהיר. אלה ועוד תלויים בזמן ובתרבויות השונות. הנה מספר דוגמאות לאידיאל היופי ולמחיר הבריאותי שהוא גובה. 
 
מותניים צרים מאוד. קיימים הבדלים בין אחת לשנייה. אפילו במקרים של קרבה משפחתית, כמו אם ובתה, לא תמיד יש מתאם במבנה הגוף (צר, רחב או בינוני) ולעתים השוני משמעותי. באופן דומה, כך גם חילוף החומרים והרכב הגוף: היחס בין רקמת השריר לרקמת השומן אינו דומה. השאיפה למותניים צרים כל כך מחייבת צריכה מצומצמת של מזון שמעלה את הסיכוי לפתח מחסור באנרגיה (קלוריות) וברכיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.
 

אגב, גם בעבר השאיפה למותניים צרים מאוד, צר מדי, הייתה צו האופנה. בתקופת שלטונה של המלכה ויקטוריה בבריטניה במאה ה־19, בלט השימוש במחוך בקרב נשים, ללא קשר למעמדן החברתי או הכלכלי. רובן ככולן נעזרו בו על מנת לשוות לגופן מראה של שעון חול. התעלפויות, שבירת צלעות, פגיעה בכבד ובקיבה שנדחקו למעלה היו חלק מהתוצאות הישירות. בעבר לא תמיד היה מובן הקשר בין השימוש במחוך לנזקים הבריאותיים, אבל היום, לעומת זאת, למרות הידע הרב, החינוך והמודעות הגוברת לנזקים, נשים מקריבות את בריאותן הפיזית והנפשית על מזבח היופי. 

אתגר דף A4. צלום: צילום מסך
אתגר דף A4. צלום: צילום מסך

 
תוספת גובה. לנעלי עקב יש יכולת לשדרג את המראה וסגנון הלבוש. נראה כי בארץ מרבית הנשים נועלות נעלי עקב לאירועים, למסיבות ולארוחות חגיגיות. מחקרים מצביעים על כך שלנעלי עקב השלכות בריאותיות. בניגוד לנעליים שטוחות שסופגות זעזועים, נעילת נעלי עקב פוגעת באיברים שונים: הגב ועמוד השדרה, הירכיים, הברכיים, הקרסוליים, כפות הרגליים, הבהונות והציפורניים (הגדלת סיכון לציפורן חודרנית). והנה ההסבר: העקב גורם לכף הרגל להחליק קדימה, מרכז הכובד עובר לאצבעות שנדחסות בצורה לא טבעית לקצה המחודד של הנעל, הגוף נוטה קדימה, ומופעל לחץ על עמוד השדרה בעיקר באזור הגב התחתון, על הירכיים ועל הברכיים.
 
בנוסף, לאורך זמן שרירי השוקיים מתקצרים, כמו גם גיד אכילס, תופעות המלוות בכאבים כרוניים, במיוחד אם הולכים יחפים או בנעלים שטוחות.
על מנת לצמצם את הנזקים, מומלץ לבחור בעקבים נמוכים ורחבים (עד 4 ס"מ), לקנות נעליים במידה המתאימה, להצטייד במדרסים רכים כדי להקל על הברכיים, להקפיד לא לנעול נעלי עקב בימים שבהם שעות רבות של הליכה או עמידה ולבצע מתיחות לרגליים ולאצבעות.
 
שיזוף. דוגמה נוספת להעדפה של המראה על פני הבריאות היא השיזוף המזיק והמסוכן. נראה כי עובדה זו ידועה היום לכולם, ולכן מקפידים יותר על בגדים אווריריים, אך ארוכים, גם בקיץ. יש מי שעבורם מריחת קרם המכיל מקדם הגנה לפני יציאה מהבית היא יומיומית, יש שנמרחים רק בחשיפה ממושכת לשמש, אבל עדיין, על אף המודעות, יש שיפקירו את עורם לאור השמש בתקופת הקיץ או במיטות שיזוף. בין אם השיזוף טבעי או מלאכותי, הסיכוי לסרטן העור, להזדקנות מוקדמת של העור (קמטים וכתמים), לכוויות ולנזקים לעיניים הוא גדול.
 
העור הוא, למעשה, האיבר הגדול ביותר בגוף האדם, בשל שטח הפנים שלו. תפקידו של העור לשמש שכבת הגנה מפני פגיעות חיצוניות: מכות פיזיות, מצבי חום או קור קיצוניים וזיהומים. הוא בעל חשיבות באיזון טמפרטורת הגוף וויסות נוזלים. 
 
על אף המודעות לנזקי השיזוף, ישראל היא אחת המדינות שבהן שיעור סרטן העור מהסוג הנפוץ פחות אך היותר קטלני - מלנומה - הוא מהגבוהים בעולם. בני משפחה עם היסטוריה של סרטן העור נמצאים בסיכון גבוה יותר. כך גם בעלי עור בהיר, שעורם מכיל פחות את פיגמנט הצבע (מלנין) המהווה רובד הגנה מפני קרינת UV (אולטרה סגול). ועוד לא הזכרנו את הנזקים של ניתוחים קוסמטיים ודיאטות קיצוניות. אז כן, למרות המודעות לנזקים הבריאותיים והפעילות למען שוויון מגדרי, נשים מקריבות עצמן לטובת אידיאל היופי. והן מוכנות לשלם עבורו מחירים גבוהים: פיזיים, נפשיים וכלכליים. 

[email protected]