ביצים זה מצרך בסיסי כמעט בכל בית בישראל (למעט טבעונים אולי). ועדיין, רבים מאיתנו לא יודעים כמה דברים מאוד בסיסיים עליהן, כדי להבטיח את בריאותנו. לאחרונה פרסם משרד הבריאות מידע וכללים באשר לצריכת ביצים במדינת ישראל. כך, מדגיש המשרד, שקליפות הביצים עלולות להכיל את חיידק הסלמונלה, תלוי בטמפרטורה, בזמן ובתנאי אחסון הביצים.

מה אומרים התאריכים על הביצים?


על הביצה מודפסים שני תאריכים: תאריך אחרון לשיווק, כלומר עד לתאריך זה מותר למכור את הביצה בחנות; ותאריך אחרון לשימוש (במקרר) - עד לתאריך זה מותר להשתמש בביצה למאכל, אם היא אוחסנה במקרר מאז רכישתה או מהתאריך האחרון לשימוש (המוקדם מהשניים). גם אם הביצה מאוחסנת בקירור, אסור לשווקה לאחר התאריך האחרון לשיווק.
 

רכישת הביצים

המלצת משרד הבריאות היא לרכוש ביצים אך ורק ברשתות שיווק או בחנויות ממוזגות, כשהביצים ארוזות באריזה חד פעמית וסגורה. עליכם לוודא שעל האריזה קיים סימון שכולל את שם תחנת המיון, כתובתה, סוג הביצים והתאריך האחרון לשיווק. כמו כן בדקו שעל גבי הביצה עצמה קיים סימון מזהה של תחנת המיון (קוד) וכן תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש.
 

מה לא מומלץ לעשות בכל הנוגע לביצים?

לא מומלץ לקנות ביצים בשווקים פתוחים ובחנויות לא ממוזגות. לא מומלץ לקנות ביצים ללא סימון. לא מומלץ לקנות ביצים סדוקות או שבורות. לא מומלץ לקנות ביצים שקליפתן אינה נקייה. לא מומלץ לרכוש ביצים שהתאריך האחרון לשיווקן חלף. אסור לשטוף ביצים במים. השטיפה עלולה לגרום לחדירת החיידקים דרך הקליפה.
 

מה כן מומלץ? 

בבית יש לאחסן את הביצים אך ורק במקרר. הימנעו ממגע בין הביצים ואריזתן לבין מזונות גולמיים  (לא מבושלים) כמו בשר וירקות. כדי לוודא שהביצה בושלה כנדרש, יש לבשל אותה במים רותחים לפחות 10 דקות או לטגן אותה עד שהחלמון והחלבון קרושים. הקפידו על שטיפה יסודית של הידיים (במים וסבון) לפני ואחרי הטיפול בביצים או באריזתן. כמו כן יש לנקות ניקוי יסודי את הכלים שבאו במגע עם הביצים הגולמיות, כדי למנוע העברת חיידקים למזונות אחרים או לביצים המבושלות.