בתי בת 5 וחצי. היא ילדה נבונה, מאוד חברותית ובעלת ביטחון עצמי בשמיים. לצערי היא מאוד שעירה, ועכשיו, בעונת האביב, כשמתחילים ללבוש בגדים קצרים, היא סיפרה לי ולבעלי שהילדים בגן החלו לצחוק עליה על כך שהיא כמו בן, כי יש לה שרירים וגם שערות. כשהיא סיפרה לי את זה, ניסיתי לא לעשות מכך עניין. אמרתי לה שהיא מקסימה, יפה ומדהימה, אבל בעלי לקח את זה מאוד קשה ונכנס לפאניקה. הוא רוצה שנלביש אותה בבגדים ארוכים, כי הוא חושש שהיא תקבל טראומה ותיפגע נפשית. הסברתי לו שגם לבישת בגדים ארוכים בקיץ לא תשפר את מצבה, כי זה לא מקובל וגם לא נוח. לבסוף עלה הרעיון שאולי ניקח אותה לטיפול להסרת שיער, אבל לדעתי היא עוד צעירה מדי לטיפול כזה. רציתי לשמוע מה דעתך. מה את חושבת שכדאי לנו לעשות?

"אסור להלביש אותה בבגדים ארוכים בעונת הקיץ. בשום אופן לא. אני בעד הרעיון של הסרת שיער. אם היה נולד לי ילד עם אף כמו של פינוקיו, הייתי מחכה לרגע שבו אפשר לנתח אותו ולקצר לו את האף, כי אחרת הוא היה סובל מאוד משאר הילדים בגן. לכן את צריכה לברר מאיזה גיל אפשר לעשות טיפול לייזר להסרת שיער, ואם בכלל אפשר לעשות זאת בגילה. אם זה אפשרי, רוצו מהר לעשות זאת. כמו כן, חשוב לברר זאת אצל רופאים מומחים ולא במכוני האסתטיקה למיניהם. 

"מאוד חשוב לעזור לילדה, כי הילדים האחרים בגן לא סתם יצחקו עליה, הם לא ירפו. אנחנו יודעים היטב איך ילדים בגיל הזה יכולים להיות רעים. הם יקראו לה בכינויי גנאי, כי הם מאוד אכזרים בשלב הזה של החיים. לא מזמן יצא מחקר שמוכיח לנו שילדים מתחילים להקניט ולהשפיל את חבריהם בסביבות גיל 4, ועם הזמן זה רק הולך ומחמיר והשיא מגיע בכיתות ד' וה'. לכן, אתם חייבים להגן על הילדה שלכם כבר עכשיו ולדאוג לכך שהביטחון העצמי שלה לא ייפגע כתוצאה מהשפלה מצד חבריה לגן או לכיתה. 

"אם מתברר שלא ניתן לעבור טיפול לייזר להסרת שיער בגיל כה צעיר, תמיד אפשר לבצע זאת על ידי הורדת שיער באמצעות שעווה. תצטרכי להסביר לילדה שזה מאוד כואב ושצריך לחזור על הטיפול הזה בכל כמה שבועות. ייתכן שהיא לא תהיה מוכנה לעבור זאת, כי היא עדיין קטנה, אבל יכול להיות שהיא תבין שהכאב הוא מחיר ששווה לשלם כדי שלא יצחקו עליה בגן". 

"בטח יש עכשיו הורים שרוצים לתלות אותי על דברי, אבל אני חושבת על הדימוי העצמי של הילדים שנאלצים לחיות בעולם אופנתי ואכזרי, שבו גם ככה ילדות קטנות צריכות להתמודד עם דימוי גוף בעייתי שבו מככב המודל האנורקטי. מדובר בעולם קשה, ואם אני כאמא יכולה למנוע מהילד שלי את האכזריות הזאת (והכוונה היא לא למנוע ממנו את ההתמודדות עם הקושי, אלא להיעזר באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שקיימים כיום בשוק), אז בוודאי שאעזור לו ככל האפשר. אני בעד להקל על הילדים בדברים מהסוג הזה בכל דרך שאפשר, כמו בבעיה של שיעור יתר. מדובר פה בהתערבות טכנולוגית שיכולה להקל מאוד על הילד, על מצבו החברתי ועל הביטחון העצמי שלו. 

"בינתיים, עד שתקבלו החלטה ותבצעו את הטיפול, שבו עם הילדה כדי לצייד אותה במשפטים שאותם היא תוכל להגיד לילדים המקניטים ובשום פנים ואופן לא להלביש אותה בבגדים ארוכים, כי זה מייצר בעיות נפשיות אחרות והיא עוד עלולה לחשוב שהיא צריכה להסתיר את הגוף שלה. תנו לה משפטים שבהם היא תוכל להשתמש במצבים שונים. למשל, אם אחד הילדים יעז להגיד לה: 'תראו, יש לה שערות על הידיים', משפט התשובה שלה יהיה 'סליחה, ולך יש שערות על העיניים ויש לך שערות באף וגם לך יש שערות בידיים' – זהו משפט תגובה שמתאים לילדה בת 5. אם אחד הילדים יגיד לה 'יש לך שערות כמו לקוף', היא יכולה להשיב לו בחזרה 'לי יש שערות כמו קוף, אבל אתה נראה כמו קוף'. ככה ילדים מדברים וכך היא תוכל להעלות את הדימוי העצמי שלה. אני מבטיחה לכם שאם לילדה יהיו משפטי תשובה מוכנים מראש להקנטות, היא תרגיש הרבה יותר טוב באותו הרגע".

נכדי בן השנתיים החל להוריד את המכנסיים ואת הטיטול שלו וללכת עירום. כלתי ובני מודאגים מכך, אך אני פחות. האם יש סיבה לדאגה מכך שהילד אוהב להתפשט?

"אין מה להיות מוטרדים. הילדים הקטנים מתחילים לגלות את הבולבול שלהם, כי בגיל הזה יש להם סקרנות מאוד גדולה לכל מה שקשור לגוף שלהם. מן הסתם הוא גם נוגע בבולבול וזה מאוד נעים לו, וזה הדבר הכי טבעי בעולם לילד בן שנתיים. לכן אין בכלל ממה להילחץ. אם מפריע להורים שהוא מתפשט ומסתובב עירום ליד אנשים, אפשר להלביש אותו מיד בחזרה, בלי כעס ובלי עצבים, בדיוק כמו שמלמדים ילד קטן לאכול במזלג". ד

ערכה: הדס בארי

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, בכל יום שישי ב־ 10:00 ב"רדיו ללא הפסקה"