בבדיקה שערכתי נמצא כי רמת המגנזיום אצלי נמוכה (1.4). איך ניתן להשלים מגנזיום? והאם מחסור במגנזיום קשור לתופעת המעי הרגיז?
"אפשר להשלים חוסרים של מגנזיום על ידי אכילת ירקות ירוקים וגם על ידי כדורים במינונים שונים. מאחר שיש לך מעי רגיז, אני מציע לך להתחיל ליטול מגנזיום במינון קטן של חצי כדור, פעמיים ביום. כיום גם ניתן להשיג תוסף מגנזיום בצורת אבקה שאותה ניתן להמס במים. אתה יכול להמס אותה לתוך בקבוק שתייה וללגום ממנו במהלך כל היום. כמעט אין לזה טעם לוואי.



"מגנזיום הוא מינרל מאוד חשוב לבריאות של הגוף, ואנשים שלא נוהגים לאכול הרבה ירקות ופירות נוטים לסבול מחוסרים שלו בגוף. המגנזיום הוא מינרל שנמצא בשרירים ולא בדם, ולכן רמת המגנזיום בדם היא לא משמעותית. כמובן שאם נמצא בבדיקות שרמת המגנזיום בדם נמוכה, נצטרך להוסיף, אבל גם אם הרמה שלו בדם תקינה, ייתכן שהוא עדיין חסר בשריר. השרירים הם המחסן של המגנזיום, וברגע שנוצר מחסור שלו בדם, יש משיכה של מגנזיום מהשרירים לדם, בדיוק כפי שקורה עם סידן. הסידן הרי מצוי בעצם, אבל ברגע שיש חוסר בסידן, הדם מושך מבנק הסידן שנמצא בעצם ויוצר הידלדלות של הסידן בעצמות. כך אנו מוצאים לא מעט אנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס קשה, אבל רמת הסידן שלהם בדם תקינה לגמרי, אף על פי שיש מחסור רב בעצם. לכן מאוד כדאי להשלים את המגנזיום על ידי כדורים או אבקה שניתן למהול אותה בשתייה".



אני סובל לאחרונה מתופעה מוזרה. השריר של העפעף העליון בעין שלי קופץ. בדרך כלל זה עובר, אבל מדובר במצב שנמשך כבר יותר משבועיים, ויש לי כל הזמן קפיצות קטנות של העפעף. מה זה אומר?
"בשפת העם מדובר במצב שנקרא 'מחלת הסטודנטים', כי לרוב הוא מופיע בשכיחות גבוהה אצל סטודנטים שלומדים הרבה וישנים פחות, ונמצאים במתח בגלל הבחינות. בדרך כלל כמו שזה בא, כך זה גם נעלם, ולרוב מדובר בתופעה שנמשכת לתקופה של בין שבוע עד חודש. לכן אין כל סיבה לדאגה, זה יעבור בקרוב".



לפני כחודשיים אבחנו אצלי "מרפק טניס", ועד היום זה כואב לי. מה עלי לעשות?
"תופעת 'טניס אלבו' (מרפק טניס) לא חולפת כעבור חודשיים, זה לוקח זמן. מרפק טניס הוא מצב של כאב גידי, והטיפול בו נע החל מחימום מקומי בפיזיותרפיה או הזרקות מקומיות ועד רצועה ששמים כמו חגורה שתופסת את הגיד. כלומר, יש לכך טיפולים שונים ומגוונים בהתאם למצב. "המלצתי היא ללכת לפיזיותרפיה דרך קופת החולים ואפשר לבקש שיעשו לך גם אולטרסאונד מקומי וחימום מקומי. בינתיים אני מציע לך לא לשחק טניס, כי הבעיה נוצרת כאשר במשחק טניס שולחן נותנים 'סרבים' (הגשות) על ידי תנועה סיבובית של המחבט כלפי מעלה, והסיבוב הזה כלפי מעלה הוא זה שמותח את הגיד. לכן צריך להיזהר מתנועות חדות כאלה".



מה דעתך על דיאטת הפליאו, שאוכלים בה בשר, עוף, ירקות, גבינות וביצים בלבד? האם זה יכול לגרום לנזקים ולפגיעה בגוף?
"דיאטת פליאו זו דיאטת האדם הקדמון שמבוססת על העיקרון שבו אוכלים רק דברים שהם פשוטים, טבעיים ולא מעובדים. לגבי בשר, אתה קונה סטייק טוב וטרי ושם אותו על האש או על הגריל. עוף גם צריך לבשל טוב כי אי אפשר לאכול עוף לא מבושל. גם פירות אפשר לאכול בדיאטת הפליאו וגם ביצים, אבל אם אוכלים רק את זה, לדעתי לא תמיד זה מספיק, כי בכל זאת הגוף שלנו צריך גם קצת פחמימות. לכ, הייתי מוסיף לזה עוד כמה סוגי מזונות. יש אנשים שאוכלים רק כך ואומרים שזה מצוין, ויש אנשים שמוסיפים לדיאטה עוד כמה מרכיבים.



"הדבר היחיד שאני יכול לומר בנידון הוא שבדיאטות יש מודות, כלומר יש אופנות שמשתנות בכל כמה חודשים, ואני באופן אישי חושב שדיאטה שהיא לא מאוזנת היא גם לא בריאה. אני מציע לך לנסות ולראות איך אתה מרגיש עם הדיאטה הזאת. ניסיון לא יכול להזיק לגוף או לגרום לו לפגיעה חמורה". 



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה


מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"