בלעדי: אם החום הבלתי נסבל, הלחות המעיקה ומפלס העצבים הגבוה לא הספיקו כדי להרתיע אותנו מימות הקיץ הלוהטים בישראל, הרי שכעת מתפרסם מחקר חדש, שלפיו הטמפרטורות הגבוהות עשויות להוות סכנה של ממש לבריאותנו. על פי המחקר, מכלי הרכב שלנו נפלטים חלקיקים שעשויים מחומרים מסרטנים, ובקיץ הסכנה מהחשיפה לחלקיקים אלו גדלה באופן ניכר.



המחקר שנערך במרכז המצוינות לחשיפה סביבתית ובריאות שבפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון בדק בפעם הראשונה בישראל ב־16 סוגים שונים של רכבים, את נושא ריכוזי החומרים מעכבי הבעירה במכוניות בימים חמים שבהם החלונות סגורים. יצוין כי הטמפרטורה ברכב סגור הנמצא תחת קרני השמש הלוהטת, עשויה להגיע ל־90 מעלות. במחקר נבדקו ריכוזים של כמה מעכבי בעירה נפוצים באבק הנמצא בתוך כלי הרכב.



על פי הממצאים, מעכבי הבעירה שהתנתקו מהרכיבים השונים מתחברים לאבק ומהווים סכנה לנוסעים. המחקר גילה כי לעומת הקיץ, באביב נמדדו הריכוזים הנמוכים ביותר. טווח הריכוזים נע בין מיקרוגרמים בודדים לגרם אבק באביב, ועד לעשרות מיקרוגרמים בתקופת הקיץ.



פרופ' דוד ברודאי, ממובילי המחקר, סיפר ל"מעריב־השבוע" כי מדובר במחקר ראשון מסוגו בישראל: "מטרתו הנה לבדוק אם לאקלים הים תיכוני יש השפעה מיוחדת על שחרור מעכבי בעירה ברכב וספיחתם על אבק. בנוסף, המחקר נועד לבדוק את ההשפעות שיש לתופעות אלו על חשיפה של אנשים למעכבי בעירה בשעת נסיעה ברכב". הממצאים לדבריו, מצביעים שאכן יש השפעה ייחודית לאקלים בישראל, וחום השמש בעיקר בקיץ, "מגביר את החשיפה למעכבי בעירה המסוכנים עבור הנוסעים".



"עד כה לא היה כל דיווח לסכנה הזו בישראל כי המחקרים בתחום זה נעשו בצפון אמריקה ובאירופה, ששם האקלים ממוזג", מסביר פרופ' ברודאי ומוסיף, "בישראל מעכבי בעירה יכולים לעבור פירוק עקב חשיפה לשמש ולהפוך לחומרים אחרים - חלקם לא פחות מסוכנים עבורנו, כולל מגע ישיר איתם שבהחלט לא בריא. מומלץ לאוורר את הרכב לפני נסיעה או להשאיר חריץ פתוח בחלון. דבר נוסף שמומלץ לעשותו הנו ניקוי פנימי של הרכב, בתנאי שלא משתמשים בחומרי ריח ובשמנים לניקוי לוח המחוונים".



הידיעה נכתבה בסיוע אתר זווית