90% מהאוכלוסייה בישראל סבורים שהם או בני משפחתם לא יחלו במחלת סרטן העור (מלנומה). כך מתברר מסקר חדש שיזמה האגודה למלחמה בסרטן, בעזרת מכון TACK אסטרטגיות צמיחה, לרגל שבוע המודעות לסרטן העור שייפתח בשבוע הבא – ב־23 במאי.



הסקר בחן 600 מרואיינים: 400 בוגרים בני 18 ומעלה ו־200 בני נוער בני 15־17. מי שדווקא כן חש בסיכון לחלות בסרטן העור על פי הסקר, הוא בעיקר מי שכבר הייתה לו שומה מסוכנת על גופו או שחווה הופעה של המחלה בעבר. למרות השאננות בנוסח “לי זה לא יקרה”, 80% מהנשאלים הצהירו על מודעות אישית לסכנות הבריאותיות מחשיפה לשמש.



קרם ההגנה עדיין נתפס כאמצעי החשוב ביותר, אם כי בהשוואה לסקרים קודמים עלתה חשיבותם של אמצעי הגנה נוספים כמו כובע, שעות בטוחות, שהייה בצל ובגדים ארוכים.



75% מהבוגרים מגנים על עצמם מהשמש באמצעות תכשיר הגנה - נשים (81%) יותר מגברים (68%), ובוגרים בני 18־34 יותר מהמבוגרים בני 55 ומעלה (88% לעומת 59%, בהתאמה).



הצעירים בסקר מתגוננים יותר מהשמש באמצעות מסנני קרינה, בעוד שהבוגרים יותר מעדיפים את הצל ואת הבגדים הארוכים.



נתון מעניין נוסף הוא שבמשך עשור חלה ירידה באטרקטיביות של המראה השזוף. ב־2004 יותר ממחצית מבני ה־18 ומעלה חשבו שלהיות שזוף זה סקסי, בהשוואה לסקר מ־2016 שלפיו רק 15% חשבו כך.



מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר ששיעור ההישרדות מהמחלה נמצא במגמת עלייה, בעיקר בזכות גילוי מוקדם. בקרב יהודים התמותה מהמחלה גבוהה באופן משמעותי לעומת תמותה בקרב ערבים.



כמו כן, בהירי עור הם בסיכון עודף לעומת בעלי עור כהה. כשליש מהחולים במלנומה מאובחנים כיום בשלב מוקדם מאוד, מה שמאפשר סיכויי ריפוי גבוהים.


פרופ’ ליטל קינן בוקר, סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות ויועצת האגודה למלחמה בסרטן, פוסקת כי “בהירי עור שנחשפו בגיל צעיר הרבה לשמש הם בסיכון גבוה במיוחד לחלות בסרטן העור”.



בהיכל פיס לתרבות ולאמנות בפתח תקווה תיפתח היום תערוכת “חלמתי ש...”, המציגה 24 יצירות של חולי סרטן. את התערוכה אוצרת לידיה רוזבסקי, מורה לאמנות ומטפלת שיקומית באמנות. "האמנות מסייעת לחולים להתמודד טוב יותר עם הסרטן, ומשפרת את ההערכה העצמית שלהם", הסבירה האוצרת רוזבסקי.