אשתי בת ה-62 עברה בדיקות שבהן התגלה כי רמת הפריטין אצלה גבוהה ועומדת על 360. מה יכולה להיות הסיבה לרמת פריטין גבוהה? 

"רמת פריטין גבוהה היא לפעמים לא משמעותית. כאשר מדובר ברמה של 360, כפי שאצל אשתך, נדרש רק מעקב ולא מעבר לכך. פריטין הוא למעשה המחסנים של הברזל, והוא לפעמים עולה בעקבות מחלות של איברים פנימיים, אצל אנשים שמפרקים דם או מקבלים כדורי ברזל או סוגים שונים של טיפולים, או אנשים שיש להם מחלות של המעיים ושל הכבד. לפעמים הפריטין יכול לעלות, אבל רמה של 360 היא רק עניין של מעקב. צריך לבדוק אם זה הסימפטום היחיד או אם יש עוד חריגות של בדיקות מעבדה. אך באופן כללי, פריטין גבוה ברמה של 360 רק דורש מעקב וזהו". 
אני בת 45, ואין לי וסת כבר כשלוש שנים. הבדיקות שלי תקינות, אך אני סובלת מיתר הפרשות וגינליות. מה הסיבה לכך?


"הפרשות וגינליות מרובות יכולות לנבוע מסיבות שונות, כגון פטרת, ולפעמים גם ממצבים שונים בדופן הרחם. אני מציע לך ללכת לגינקולוג ולבצע בדיקה גינקולוגית, וכמו כן לבצע תרביות שונות של חיידקים, ואפילו לעשות היסטרוסקופיה, כלומר להכניס צנרת דקה ולראות אם יש סיבה אחרת. אין שום סיבה שיהיו הרבה הפרשות בלי שאפשר לטפל בהן. יש הפרשות לבנות ויש הפרשות שמריחות לא טוב, ויש גם הפרשות שנראות כמו גבינת קוטג'. לפי סוג ההפרשה והריח שלה, ניתן לעשות את האבחנה המבדלת. גשי לגינקולוג כדי לעשות בירור, כי כבר אין לך מחזור, ואם ההורמונים והבדיקות שלך תקינות, הדבר היחיד שיכול להיות הוא כנראה זיהום מקומי, ובדרך כלל מדובר בזיהום פטרייתי".
כאשר מזג האוויר קר, האף מתחיל לנזול ויש לי התעטשויות ברצף. האם ייתכן שמדובר באלרגיה לקור או לרוח? והאם יש בכלל דבר כזה אלרגיה לקור?

"התשובה היא כן. יש הרבה מאוד אנשים, בעיקר בתקופה הזאת של השנה, שקמים בבוקר ויוצאים מהמיטה החמה היישר אל הקור בחוץ ומתחילים בסדרת התעטשויות. זה אופייני גם ברוח וגם בקור. יש נוגדנים מיוחדים הנקראים קריוגלובולינים שמופיעים בקור, ויש הרבה מאוד אנשים שהם אלרגיים לקור, לאוויר קר וגם למיזוג אוויר, ולכן כאשר הם נמצאים במקום קר, הם מיד מתחילים להתעטש ברצף. לא מדובר בהצטננות, וניתן להבחין בכך כאשר זה מופיע בסדרת התעטשויות, כ־10־20 בבת אחת בקול עז, עד שזה חולף". 
לאבא שלי היה סרטן במעי הגס בגיל 80. האם בני, הנכד שלו בן ה-37, צריך לעבור בדיקת קולונוסקופיה?
"התשובה שלי היא כן. אם יש היסטוריה במשפחה של גידולים סרטניים במעי הגס, כדאי לעשות את הבדיקה כבר החל מגיל 40. אם בנך רוצה להיות רגוע, אני מציע לו לעשות את הבדיקה כבר כעת, ולאחר מכן שוב בעוד כחמש־שש שנים, וכך הוא יוכל להפסיק לדאוג. אגב, אני ממליץ לכל המשפחה לעשות את הבדיקה, כי יש סרטנים גנטיים של המעי הגס שמתחילים להתפתח כבר בגיל מאוד צעיר, והם משפחתיים יותר". 
לפני כחודש ילדתי את בני הבכור, והבחנתי שמעל החריץ בטוסיק יש לו מעין חור קטן נוסף. הרופאים אמרו שזה בדרך כלל לא אמור להדאיג, אך הפנו אותנו לעשות בדיקת אולטרסאונד בעוד כחודש. מה זה אומר למעשה? והאם מדובר בבעיה שאמורה להדאיג אותי? 

"קודם כל מזל טוב להולדת הבן. החור הקטן בטוסיק שנמצא למעלה נקרא בדרך בכלל פילונידל סינוס, ומדובר בתופעה שניתן למצוא אצל הרבה ילדים. במקרים נדירים החור הזה יכול להיות שטחי מאוד, ובמקרים אחרים הוא יכול להיות עמוק יותר, אבל רק בגיל מבוגר הוא עלול לגרום לבעיות, כאשר צומחות שערות באזור. לא מדובר בבעיה רצינית, ולכן אין לך מה לדאוג. חשוב לשמור על המקום נקי כדי שלא תיכנס אליו צואה, כי אם ייכנסו לשם חיידקים, יכול להיווצר שם זיהום. לכן הקפידו על האזור נקי, וכשאתם מנגבים את הילד, תנגבו מכיוון החור לכיוון פי הטבעת ולא הפוך. אני מניח שהכל יהיה בסדר, ואני בטוח שגם רופא הילדים ירגיע אתכם. כרגע אין מה לעשות, ובדרך כלל הבעיה הזאת מסתדרת מעצמה". 
שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, בכל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"

עריכת תוכן 103FM: הדס בארי