"חיידק על": בשבוע שעבר התגלה המקרה הראשון של חולה שלקתה בזיהום העמיד לכל סוגי האנטיביוטיקה וזה הוביל לדאגה חמורה כי חיידק העל ישית סכנה אמיתית אם יתפשט. מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים ועמידות לאנטיביוטיקה של משרד הבריאות, פרופסור יהודה כרמלי התראיין היום (ראשון) ל"מעריב אונליין" ואמר כי "זה קורה כתוצאה משימוש מרובה באנטיביוטיקה".



"לאחרונה גילו שיש גן של עמידות לאנטיביוטיקה, שעובר מחיידק לחיידק וכך הוא מפיץ את עצמו, מה שמגביר את התופעה כשלמעשה הגן הזה משכפל את העמידות לאנטיביוטיקה בחיידקים שונים. גילו את התופעה הזו של גן שקופץ מחיידק לחיידק לפני כשנתיים בסין. זה אני מניח מה שקרה לאישה בארצות הברית, שם זה מקרה ראשון. ההנחה שלי היא שהיה שם גן עמיד לאנטיביוטיקה שקפץ מחיידק מסוג אחד לחיידק אחר שממנו היא סבלה. כשהגן הזה מגיע לבעלי חיים הסיכוי שלו להתפשט הוא גבוה", אמר פרופסור כרמלי.



"התרופה שהורגת את החיידקים לא טובה לבני האדם"


פרופסור כרמלי טוען כי העמידות יכולה להתפשט: "יש מדינות כמו איטליה למשל, שם יש חיידק עמיד כזה שהתפשט ששמו קלבסיאלה שאין נגדו שום טיפול חוץ מכוליסטין, היום משתמשים בו בכל בתי החולים. זו תרופה שהורגת במבחנה חיידקים בצורה מעולה אבל בחולים היא הרבה פחות טובה. משתמשים בה כברירת מחדל כשכל סוגי האנטיביוטיקה לא מצליחים לפעול". לטענתו "כוליסטין היא תרופה ישנה שפותחה בשנות החמישים והיא תרופה לא טובה - גם לא יעילה כל כך וגם רעילה ופוגעת בכליות ובאיברים אחרים בגוף. היא אמנם הורגת את החיידקים יפה אבל לא טובה לחולים. הפסיקו להשתמש בה באמצע שנות השישים, תחילת שנות השבעים כי פיתחו תרופות טובות יותר".



עוד אמר פרופסור כרמלי: "בתחילת שנות ה-2000 התחילו להופיע חיידקים שכל התרופות האחרות כשלו בחיסול שלהם כמו האי קולי בדרכי השתן. החיידקים רכשו עמידויות להרבה מאוד תרופות ולחלקם אין שום טיפול שיעיל כנגדם חוץ מהכוליסטין שהופך להיות המוצא האחרון, בארץ אפילו יותר כי בארץ יש יותר עמידויות לחיידקים יותר מאשר בארצות אחרות".



הוא התייחס לעתיד התרופות ואמר כי "מתחילות אופציות של תרופות חדשות שהן לא רשומות עדיין בארץ. אנטיביוטיקות חדשות עדיין רשומות רק בארצות הברית. לצערנו התרופות הללו עדיין מאוד יקרות גם כשיאושרו בישראל מדובר ב-900 דולר ליום טיפול". 



כשנשאל האם אדם שלוקה בחיידק עמיד לאנטיביוטיקה עלול למות, ענה: "אם חיידק כזה מגיע לדם יש סיכוי של 70% למוות והסיכוי של חיידק כזה להגיע לדם תלוי במערכת החיסונית של האדם כאשר בממוצע הסיכוי להגיע לדם באדם הוא כ-10-15%".