מקרה חמישי בעולם והראשון בישראל: כליה אחת עברה בין שלושה אנשים. הכליה הושתלה בפעם הראשונה לפני תשע שנים מתורם בפיליפינים בגופה של אישה ישראלית, בת למשפחה שנושאת גן דומיננטי למחלת כליות. המחלה הכתה בה ובמספר בני משפחה נוספים ומושתלת הכליה נפטרה השבוע מאירוע מוחי והיא רק בת 56. במותה היא תרמה את הכליה שלה לאחיה. הכליה הנודדת, הושתלה בבית חולים "בילינסון" בפתח תקווה על ידי פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת ההשתלות של בית החולים, שהוא גם מרכז השתלות ארצי.



האלמן, צמח יוסף, סיפר על רעייתו ציפי יוסף שכלייתה הושתלה באחיה: "ציפי היתה אישה מדהימה שאהבה את החיים, היא אמרה 'תרמו לי ואני אתרום. כשחברה שלה נפטרה היא עודדה את בעלה של החברה שלה לתרום את אבריה. לכן מצאנו לנכון לא לסרב לבקשת התרומה". 



המושתל, דורון חמרי, בן 51, מסר ל"מעריב": "חיכיתי לכליה שבע שנים. עד עכשיו לא היתה התאמה של אף כליה עבורי. כואב לי שזה קורה ככה, היא היתה אחות מעולה לכולנו ותמיד דאגה לנו. יש בי שמחה מהולה בעצב".



דורון חמרי, מושתל הכליה. צילום: באדיבות בילינסון
דורון חמרי, מושתל הכליה. צילום: באדיבות בילינסון



איך אתה מרגיש מאז ההשתלה?
"אני מרגיש מצוין, ישנתי טוב בלילה ויש לי תיאבון. כל מי שראה אותי, אמר לי שאני כבר לא נראה שחור. יש לי בנים בוגרים שמאוד מתרגשים שקיבלו את אבא שלהם חזרה. הבעיה הזו עם הכליות היא משפחתית אצלנו. גם לאמא שלנו הייתה מחלת כליות".



"המקרה החמישי בעולם"


פרופסור איתן מור, מנהל מחלקת השתלות בבית חולים "בילינסון" אמר כי "כיוון שמצבה של הכליה מצוין, החלטנו לאפשר השתלה של הכליה בשנית. עם חשיבה מחוץ לקופסא בשילוב עם מיומנות הרופאים והאמצעים המתקדמים העומדים לרשותנו - יש דרכים רבות להתגבר על החוסר באיברים להשתלה במדינת ישראל. זהו המקרה החמישי בעולם המדווח בספרות והראשון בעולם בו מועברת כליה בטווח כה ארוך ובתוך המשפחה".



ד"ר ערן הלפרן מנהל בית חולים "בילינסון": "אני גאה בצוות הרפואי של מחלקת ההשתלות שלא נרתע מאתגרים ופרץ דרך גם בנתיב זה. מדובר בצעד אמיץ שרק צוות עם ניסיון, חדור אמונה ומסור כל כך יכול לבצע".



במחלקת ההשתלות ב"בילינסון" בוצעו מספר הליכי השתלה פורצי דרך, בין היתר: השתלת כליה בין תורם ומושתל עם סוג דם שונה, השתלות מוצלבות בין זוגות של תורמים ונרשמת בבית החולים עלייה במספר ההשתלות מהחי בשיעור ניכר, כאשר מספר ניתוחי ההשתלות מהחי עלה על מספר ההשתלות מן המת - עלייה הנובעת כתוצאה ממוכנות המחלקה להגדיל את הליך תרומת האיברים מן החי.



דבורה שרר, דוברת מרכז ההשתלות הארצי, מסרה שנרשמת לאחרונה עלייה דרמטית בהיענות לתרום אברים: "רק בשבוע האחרון היו ארבע תרומות אברים חדשות ו-17 ניתוחי השתלות של 21 אברים: שתי השתלות לב, השתלת ריאה בודדת ושלוש השתלות של זוג ריאות, שלוש השתלות כבד, השתלת לבלב אחת והשתלה אחת של כליה ולבלב במושתל אחד ועוד שש השתלות כליה בהם ההשתלה המאוד חריגה בבילינסון", אמרה.