מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג השיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 



הבחירה בבית יולדות


מאזינה: "אני בשבוע 28 בהריון ראשון ואני נתקלת עכשיו בשאלה, איפה ללדת. על כל בית חולים קיבלתי המלצה והמלצה סותרת. אני מחולון ואת וולפסון פסלתי כבר בעצמי".



פרופ' לסינג: "למה פסלת את וולפסון? זה בית חולים נפלא".



מאזינה: "וולפסון מכונה בפי רבים 'וולפסוף'"



פרופ' לסינג: "לא, לא, לא, בוולפסון יש מחלקה יוצאת מהכלל. לא עבדתי בוולפסון אבל אני מכיר את הנפשות הפועלות. זו מחלקה לתלפיות. איכילוב היא מחלקה נהדרת אבל אני מנוע מלהתייחס כי ניהלתי את המחלקה כמעט 20 שנה. יש לכם את שיבא שזה בית חולים נפלא, יש את בילינסון, מעייני הישועה הוא בית חולים יוצא מן הכלל. בכל מקום שתלכי תזכי לחיבוק, למיילדות עם נשמה. תשאלי גם את אמא וסבתא לאן נוח להן להגיע כי כל הדברים האלה ביחד בונים את חווית הלידה. באיכילוב יש, כמו גם בשיבא, את המלונית אז אם הדבר הזה הוא חשוב, זה מצמצם דברים אחרים. תנאי המיילדות הם נפלאים ותנאי האשפוז בכל המחלקות הם טובים".




עורק טבורי בודד ומוקד אקוגני בלב



מאזינה: "אני בשבוע 19 להריון ראשון שלי ואני בת 26. בסקירה מוקדמת התגלה אצל התינוקת שלי עורק טבורי בודד ומוקד אקוגני בלב. הפנו אותי לייעוץ גנטי ואמרו לי שההמלצה היא לעשות בדיקת מי שפיר. לי ולבן זוגי יש הרבה חששות".



פרופ' לסינג: "אין לכם חששות. אתם הולכים לעשות דיקור מי שפיר ממה אתם חוששים?"


מאזינה: "אנחנו חוששים מהסיכונים".



פרופ' לסינג: "איזה סיכונים? מהם?"



מאזינה: "זאת גם השאלה שלנו".



פרופ' לסינג: "מתוך 600 עד 700 נשים שעוברות דיקור מי שפיר אחת חלילה תאבד את ההיריון בגין הדיקור. יש היום מאמרים רפואיים מדברים על אחת ל-1,000 נשים. לאור העובדה שיש כלי דם אחד, עורק בודד והמוקד האקוגני במסתמי הלב, ישנה המלצה לאור זה לעשות דיקור מי שפיר, בשוליים זה יכול להיות קשור באנומליה כרומוזומית. אתם לא מתלבטים. פעולת מי השפיר במקרה הזה מוצדקת וכאמור הסכנה חלילה לאבד את ההיריון כמעט ולא קיימת, היא קטנה ביותר".



מאזינה: "יש משמעות לעניין של מי המדקר? אנחנו מתלבטים האם לעשות את זה באופן פרטי או בבית חולים".



פרופ' לסינג: "בתי החולים נותנים לך מענה יוצא מן הכלל. הם מנוסים, הפעולה לא מורכבת. היא נעשית תחת ליווישל אולטרסאונד. יש טכנאי או רופא שעוסק באולטרסאונד שמכוון. רואים בדיוק איפה המחט. זוהי פעולה קצרצרה ומסיימים אותה וחוזרים הביתה לשגרת חיים".





הריון ראשון בגיל 43 והחשש מבדיקת מי שפיר



מאזינה: "אני בת 43, הריון ראשון ספונטני. היו לי שלושה הריונות מחוץ לרחם, הסרתי מחיצה והתחלתי טיפול הורמונלי. עשיתי שאיבת ביציות ובסופו של דבר לא הייתי צריכה להמשיך כי נקלטתי באופן טבעי. אני בשבוע 16, עשיתי שקיפות עורפית שיצאה תקינה גם סקירת המערכות יצא תקין וטוב ומפאת גילי הרופא ממליץ לעשות בדיקת מי שפיר. כיוון שזה הריון שציפיתי לו המון וקצת קשה לי לחשוב על הרעיון של לקחת את הסיכון ולעשות את זה. רציתי לשמוע את עצתך, מה אתה ממליץ לעשות?"



פרופ' לסינג: "אני יכול בסיטואציה כזאת לתת לך את הנתונים. הסכנה חלילה לאבד את ההיריון במספרים שאנחנו צריכים לדווח היא אחת ל-600 נשים. כמובן שדיקור מי שפיר שכזה ייתן מידע על כל 23 צמדי הכרומוזומים וניתן גם לעשות את הצ'יפ הגנטי שייתן לנו מידע על עשרות אלפי מקטעי DNA. מול זה יש סיכוי של אחת ל-600. לאחת זה חלילה יכול לקרות. כמובן צריך לזכור שישנה את בדיקת הדם. היא לא עונה בהיקפה על היקף המידע שניתן לקבל מדיקור, אבל היא תיתן מידע על לפחות חמישה צמדי כרומוזומים. לאור כל מה שנאמר, בסופו של יום, ההחלטה תהיה שלך".