בלי הסיגריות אעלה במשקל". סביר להניח שאתם מכירים את דאגת המעשנים מהתוצאה המיידית של הפסקת העישון: תוספת לא מבוטלת של קילוגרמים. מחשבה זו מקשה עוד יותר על קבלת ההחלטה להפסיק לעשן ובהמשך על הקושי בביצוע. אנחנו נתקלות רבות בשאלות בנושא זה, הן בייעוץ פרטני והן בהרצאות לציבורים רחבים. היום, מצוין היום הבינלאומי ללא עישון. הזדמנות לעסוק בקשר שבין עישון למשקל.



מדוח משרד הבריאות על העישון בישראל, עולה כי חלה ירידה בשיעורי העישון מתחילת שנות ה–70. אחוז המעשנים מכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל (בני 21 ומעלה) בשנת 2014 הוא 19.8%. בדוח יש הערכה כי באותה שנה נפטרו כ–8,000 ישראלים כתוצאה מעישון. 
 
עישון סיגריות גורר מחלות וסיבוכים בריאותיים בטווח הקצר, וכמובן גם הארוך, ברמות שונות: מחלות במערכת הנשימה, מחלות לב וכלי דם, סרטן, פגיעה בראייה, אימפוטנציה, ירידה בתוחלת החיים ועוד. אלה דורשים משאבים רבים ממערכות הבריאות, מה שמוביל מדינות רבות להשקיע בחינוך - מניעת אימוץ הרגל העישון - ובמקביל להשקיע בפעילות גמילה בקרב מעשנים. 
 

מחקרים מעידים כי אחד המחסומים של מעשנים מפני הפסקת עישון ואחד הגורמים לחזרה אליו לאחר הפסקה הוא החשש מעלייה במשקל, שחלה בעיקר בחודשים הראשונים ללא עישון. הקושי להפסיק לעשן הוא למעשה הקושי למצוא תחליף למקום שהעישון תופס. הסיבות לתופעה זו קיימות במספר מישורים.

# פסיכולוגיים: שעמום, עצבנות, צורך במנוחה ו"פסק זמן" של מספר דקות ביום. את הרגל העישון מחליפה לעתים אכילה. סיגריות לא תורמות קלוריות. אוכל - כן. 
 
# התנהגותיים: פעילויות שמבצעים תוך כדי עישון וקשה להפריד ביניהן, כמו שתיית קפה וסיגריה, עישון בנהיגה או בבילוי עם חברים. קשה להפריד את הפעולות האוטומטיות. ושוב, קיים חשש שאת פעולת העישון תחליף פעולת האכילה.
 
# פיזיולוגיים: בזמן הפסקה מעישון מתרחש שינוי בקצב חילוף החומרים ועלייה בפעילות האנזים ליפופרוטאין ליפאז, שמשתתף במטבוליזם של השומנים בגוף הגורם לעלייה בתיאבון, כמו גם שיפור של חוש הטעם וחוש הריח. האוכל הופך למושך יותר, מה שעלול לגרום לצריכה של כמויות גדולות יותר של מזון. 
 
כמה שיותר מהר

חוקרים במרכז הרפואי קיוטו ביפן בחנו את הגורמים שהובילו לעלייה במשקל אצל אנשים שהפסיקו לעשן. הם מצאו יחס ישיר בין התלות בניקוטין לבין העלייה במשקל לאחר הפסקת העישון - עוד סיבה להיגמל מעישון כמה שיותר מהר ולא לצבור ותק של שנות עישון. ולכן, אם אתם מודאגים לגבי העלייה במשקל, עדיף לפרוש עכשיו לפני שהופכים תלותיים יותר. 

צעירים נוטים לעלות יותר במשקל בעקבות גמילה. צילום: אינגאימג'
צעירים נוטים לעלות יותר במשקל בעקבות גמילה. צילום: אינגאימג'

 
נוסף לכך נמצא כי אוכלוסיות שבהן הסיכוי גדול יותר לעלייה במשקל בהמשך לגמילה מעישון הן צעירים, נשים, ציבורים מרקע סוציו–אקונומי נמוך, בעלי משקל גוף נמוך, אלה הממעטים בביצוע פעילות גופנית ובעלי הרגלי אכילה לא נכונים.
 
מחקר אחר שבחן את הקשר בין עישון לעלייה במשקל נערך בשווייץ, והיה משותף לבית החולים האוניברסיטאי של בזל ולשתי חברות תרופות מקומיות. במחקר נמצא כי שכיחות העלייה במשקל לאחר גמילה מעישון לא הייתה גבוהה כמצופה, אלא של חמישה קילוגרמים בקירוב במהלך השנה. זו עלייה במשקל שאי אפשר להתעלם ממנה מבחינה אסתטית, בעיקר עבור נשים וגברים במשקל נמוך או תקין, שאצלם התוספת בולטת לעין. 
 
למרות זאת, חשוב לדעת ולהפנים כי היתרונות בהפסקת העישון רבים מהחסרונות של עודף משקל קטן כתוצאה מכך. אם מתארגנים נכון, ניתן לצמצם ואף למנוע את העלייה במשקל. לפני התהליך מומלץ לפנות לדיאטן שיסייע במתן מענה לפתרונות חלופיים לסיגריות. גמילה מעישון היא משימה מאתגרת, אבל אפשרית.
 
אם בעבר היה נדמה כי החוק שאוסר עישון במקומות ציבוריים הוא קיצוני, היום הוא נראה לנו טבעי ומתבקש. באופן דומה, ניתן למגר את תופעת העישון בכלל. עם היתרונות הבריאותיים והסביבתיים, אפשר להיפטר גם מריח העשן הספוג בשיער ובבגדים.

איך עושים את זה?

# הכנה סביבתית: פינוי הסיגריות מהבית, מסביבת העבודה ומהרכב. סילוק האביזרים הנלווים: מאפרות, גפרורים, מצתים. כדאי גם לכבס כל מה שספג את ריח עשן הסיגריות: בגדים, מצעים, מגבות, ריפודים. 

# הכנה אישית: פיזור תחליפים לסיגריות: סוכריות ומסטיקים ללא סוכר, ירקות שטופים וחתוכים זמינים לאכילה, עזרים למשחק בידיים כמו כדור לחיצה וגומיות. הכנה מראש לתרופות מרשם או תרופות ללא מרשם המסייעות לגמילה מסיגריות.

# הכנה חברתית: שיתוף בני משפחה ומכרים בכוונה להפסיק לעשן (בעל פה, בפייסבוק, בטוויטר) כדי להגביר את המחויבות למהלך ולבקש במפורש תמיכה, עידוד והבנה במקרים של עצבנות. לבקש להימנע מלהציע סיגריות ברגעי משבר.

אפשר בהחלט לשלב בין תמיכה התנהגותית (סדנאות, ייעוץ אישי) לבין טיפול תרופתי (תרופות מרשם וללא מרשם). החל מ–2010 תרופות לגמילה מעישון כלולות בסל הבריאות. 
הטיפים באדיבות האגודה למלחמה בסרטן