אני סטודנט למשפטים לקראת סוף התואר ונמצא בדיוק בשלב של תחילת ההתמחות. אני מתלבט אם כדאי לי להתחיל להשקיע בתחום של עריכת הדין כל כך הרבה זמן ואנרגיה, בעיקר לאחר שהחמירו את תנאי הקבלה של מבחני הלשכה ובהתחשב במציאות הנוכחית שבה הביקוש רב על ההיצע בענף, הרווי בעורכי דין. חשבתי שאולי כדאי לי לוותר כבר מראש, לפני שאני מתחיל את כל ההתמחות, ולפנות לתחומים אחרים שבהם אני יכול להשתמש בתואר שיש לי במשפטים. מה דעתך על כך?



"אין ספק שתואר במשפטים הוא תואר כללי מצוין שיכול לשרת אותך בתפקידים אחרים במשרות לוגיסטיות וניהוליות שונות בהרבה ארגונים. מדובר בתואר מאוד נחשב ואתה אכן יכול למצוא עבודה טובה בלי לעסוק בעריכת דין כמקצוע. עם זאת, אם להיות ולעבוד כעורך דין זה החלום שלך, אני לא חושב שהמציאות צריכה להרתיע אותך. אז מה אם יש תחרות קשה בענף? יש כל כך הרבה אפשרויות וכל כך הרבה דברים לעשות, וכל מה שמסביב הוא שטויות במיץ עגבניות. בכל ענף יש תחרות ותמיד יש בו טובים יותר וטובים פחות. גם בענף סוכני הביטוח יש תחרות ואפילו בתחום הקואוצ'ינג יש תחרות קשה. השוק רווי בהתאם לפעולות הסטנדרטיות של האנשים שפועלים בשוק. אגב, לדעתי בתחום המשפטים בארץ, האזרח המצוי מושך אולי רק 10% מהשירותים המשפטיים שהוא באמת צריך לצרוך בחייו. הסיבה לכך היא שעורכי הדין לא מכוונים לשם, הם לא יודעים לייצר לעצמם ענף, הם פועלים רק בתוך מה שקיים בצורה נורמטיבית, אוטומטית ומשעממת, שלא לומר גם בינונית. לכן הרבה מאוד אנשים לא פונים לקבל שירותים שנדרשים להם בתחום המשפטי וחבל. ענף הוא מה שאתה יוצר ממנו, ואם תדע לנתב את עצמך באופן נכון וחכם תוכל למצוא את עצמך במקצוע. ניתן לעשות שיתופי פעולה חכמים או ליצור מוצרים משפטיים חכמים המכוונים לקהל יעד. כמו כל ענף, גם ענף עריכת הדין פועל בצורה מאוד דוגמטית ומאוד צפויה שפועלת רק בתוך מה שקיים. במקום לעבוד חכם וליצור שיתופי פעולה חכמים, נשארים באותו המקום ולא מציעים פתרונות חכמים ומקוריים לצרכנים. כמובן שיש יוצאים מהכלל, אבל בעל עסק לעריכת דין הוא בדיוק כמו בעל עסק בתחומים אחרים.



אני חוזר ואומר שאם מדובר בחלום שלך, חבל שתרפה את ידיך. אם המקצוע הזה מרתק אותך ואתה רואה את עצמך עוסק בתחום ספציפי בעריכת דין שהוא הכי מרתק אותך, כמו התחום הפלילי שהוא אכן תחום מרתק מאין כמוהו, אז למה שתוותר לעצמך? אני ממש נגד לוותר על כך. לך עד הסוף עם החלום ועם השאיפות שיש לך ואם תלך עד הסוף ולא תראה ממטר אף אחד אחר ולא תוותר לעצמך, אתה תעשה את זה כמו שצריך. אני שומע שיש בך תשוקה לדבר ולכן חבל שאתה נותן לסביבה החיצונית ולמצב בשוק לרפות את ידיך. אם תקבל כלים נכונים ולא תוותר לעצמך ותחליט להיות מומחה בתחום כשאתה חושב כל הזמן על רעיונות חדשים, יוזם ויוצר, אתה תהיה מלך בתחום שבחרת. לכן, אסור לך להרפות ואסור לוותר. לך בעקבות התשוקה שלך".



אנחנו זוג נשוי בשנות ה־ 40 לחיינו, הורים לילד אחד, גרים באזור המרכז וכמו רבים בני דורנו מתקשים מאוד להתקיים ולקנות בית. כרגע ויתרנו על החלום לרכוש דירה למגורים והחלטנו ללכת על השקעה אחרת בתחום הנדל"ן. יש לנו בצד כ־150 אלף שקלים מכל מה שהצלחנו לגרד ומדובר בסכום לא גדול אז התחלתי לחשוב יותר בקטן על האופציה של השקעה ברכישת מחסן או שטח להשכרה לעסקים שהבנתי שיכול להיות משתלם יותר. כרגע אין לי אף הצעה קונקרטית על הפרק, אבל בתור אדם שלא מבין כלום בנדל"ן או בהשקעות חשבתי להתייעץ איתך ולדעת מה אתה חושב על הרעיון? ואיך בכלל מתחילים לנוע בכיוון הזה?



"קודם כל חשוב לי להדגיש שלא ויתרת על החלום, להפך, אתה עכשיו בדרך הנכונה להגשמת החלום. אם היית מצליח להגשים את החלום לקנות דירת מגורים, למעשה היית מסיים עם כל חלומותיך העתידיים. ביום שהתנתקת מפנטזיה מיותרת שאין בה שום דבר אמיתי, התחברת לחלומות אמיתיים ומעשיים כדי ליצור לך ולמשפחתך מבנה של עצמאות כלכלית שייצור לך שפע בעתיד. לכן, אני לא רואה בהחלטתך לוותר על רכישת דירה למגורים ויתור, אלא ברכה והזדמנות. כדי להשקיע בנדל"ן, אתה לא צריך להיות מבין גדול בתחום, אלא להבין רק במספרים פשוטים. אתה למעשה רוצה להגיע לנכס בעלות מקסימלית שאותו תוכל לממן, בשאיפה שהמימון יבוא רובו ככולו מתוך השכירות שתקבל מהנכס שתרכוש, זאת כל התורה. מדובר בדירה להשקעה בחצי מיליון שקלים שעבור רכישתה אתה צריך לקחת עוד 300 אלף שקלים כמשכנתה ותצטרך לשלם החזר של כ־1,500 שקלים בחודש. לשם כך אתה צריך לבדוק איך השכירות של הנכס מכסה את ההחזר החודשי, ובנוסף לעשות כמובן השקעה שיש לה סיכוי להביא רווח הון מתאים. כאשר תהיה לך אופציה לעסקה, תמיד תוכל להתייעץ לגביה עם איש מקצוע מתאים ואם מדובר בנדל"ן מסחרי, יש אנשים שמתמחים בתחום".