זה רק נשמע כמו מדעי בדיוני: הזרקת תאי גזע למוחם של חולי שבץ מסוגל להחזיר להם את התפקוד המוטורי, זאת על פי ממצאי ניסוי קליני שבוצע באוניברסיטת סטנפורד. בניסוי השתתפו 18 מטופלים ואצל כולם חל שיפור משמעותי ביכולת התנועה, אמר פרופסור גארי סטיינברג, ראש מחלקת ניורוכירורגיה. למשתתפים בניסוי הוחדרו תאי הגזע בתהליך שהצריך קדיחת חור קטן בגולגולת, כך פורסם לראשונה במגזין Stroke. מעבר לכאבי ראש הם לא חוו תופעות לוואי הקשורות לתאי הגזע עצמם. 



אחת המטופלות בניסוי החדשני הייתה סוניה אולי קונץ, בת 36 מלונג ביץ' בקליפורניה, שעברה שבץ בשנת 2011. היא קראה על הניסוי לראשונה בעת חיפוש באינטרנט. "היד הימנית שלי לא עבדה בכלל", אמרה קונץ לאתר Stanford Medicine. "הרגשתי כאילו היא מתה. הרגל הימנית שלי עבדה, אבל לא היטב. השתמשתי הרבה בכסא גלגלים, אבל אחרי הניתוח שלי הן התעוררו".



התוצאות המבטיחות מאפשרות ניהול ניסוי רחב יותר שייצא לדרך. הן גם מציעות חשיבה חדשה בנושא קביעותו של נזק מוחי כך אמר פרופסור סטיינברג, שהוא בעל יותר מ-15 שנות ניסיון בטיפולים בתאי גזע, היה ממובילי המחקר ומכותביו הבכירים.  לדברי סטיינברג, הניסוי שנערך בקנה מידה מצומצם, "נועד בעיקר לבחון את בטיחות התהליך, אבל מצב החולים השתפר בכמה מדדים והוא לא היה משמעותי רק מבחינה סטטיסטית אלא גם מבחינה קלינית. היכולת שלהם לנוע במרחב השתפרה רבות. זה חסר תקדים. שישה חודשים אחרי שבץ, אתה לא מצפה לראות התאוששות ממשית".