מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה.



 

עישון בהריון 


מאזינה: אני יודעת שזה מובן מאליו אבל רציתי לדבר לגבי עישון בהריון. אני מבינה שזה לא בריא לעשן בהריון אבל רציתי לדעת מהן ההשלכות של אישה בהריון שמעשנת.

פרופ' לסינג: כמה את מעשנת?

מאזינה: היו ימים שהייתי מעשנת בין 3-4 סיגריות וזה עלה לבין 7-10 סיגריות ביום.

פרופ' לסינג: תרדי ל5 ואין לנו דיון. בואי נשים דברים בפרופורציות. קודם כל לעשן, מי צריך את זה ? הגדרה של עישון ביתר זה מעל 15 סיגריות ביום, ואז יש סטטיסטיקות שמראות שמשקלם של הילדים יכול להיות קטן , איזה עיכוב מסוים בצמיחה שלהם. כאשר מדובר באישה שמעשנת מספר בודד של סיגריות ביום, לא ראוי בכלל לעסוק בסוגיה.

אנדומטריוזיס 


מאזינה: אני עומדת לפני ניתוח להוצאת הרחם, יש לי אנדומטריוזיס. עשיתי כמה בדיקות דם ובבדיקת הדם ca125, יש לי 46.43.

פרופ' לסינג: את בריאה לחלוטין, יש לך אנדומטריוזיס, לא לדאוג.

מאזינה: זה בגלל זה?

פרופ' לסינג: חד משמעי. הרפואה תמיד מחפשת בדיקת דם מסוימת שאם מזהים אותה , אז הרופא יכול לומר יש את זה וההבחנה היא כזאת. יש את זה למשל בבדיקת הורמון ההריון. אנחנו רוצים את זה גם בדברים אחרים ואחד הדברים שאנחנו מחפשים זה נקרא סמנים שיכולים לגלות חלילה מחלות לא טובות. ישנו סמן, חלבון מסוים בדם שקוראים לו ca125. כאשר הוא בערכים של מאות, הוא יכול להיות קשור עם מצבים סרטניים בשחלות. אם אני רואה ca125 מעט מוגבר או חורג מתחומי הנורמה, אני לא יכול לומר שלאישה יש סרטן בשחלות משום שיכולה להיות רשימה אדירה של מצבים שבהם הערך יהיה מעט גבוה והם, מצבים שפירים. למשל אישה שיש לה שרירנים ברחם שזה מצב שפיר, הערך יכול להיות מעט חורג, יש שינויים של ההורמון גם לאורך מחזור הווסת. דלקת באגן הקטן יכולה להשפיע על ההורמון ונשים שיש להן אנדומטריוזיס, מצב שבו יש איים של רקמת רחם שפזורים בחלל הבטן , גם שם ה ca125 יכול להיות מוגבר. הערך העליון של הנורמה הוא בערך 35 – 36 ולך יש 46. זה ממש בגבול העליון של הנורמה. לכן אני לוקח את החירות המלאה לומר לך שזה חסר משמעות לחלוטין, את יכולה להיות שקטה ורגועה.
 

הפלות חוזרות


מאזינה: עברתי בחצי השנה האחרונה שתי הפלות כיוון ששק ההריון היה ריק. זה קרה בשבוע 8. הווסת האחרונה היתה באמצע אפריל עברתי הפלה ונכנסתי שוב להריון לפני שקיבלתי מחזור.

פרופ' לסינג: מצוין.

מאזינה: רציתי לשאול אם יש סיבה ממשית לשק הריון ריק? שמעתי מאנשים שזה יכול להיות משהו בזרע.

פרופ' לסינג: אני לא מכיר את הדברים האלה. הסיבה העיקרית להפלות מוקדמות זה בעיה כרומוזומית בעובר שנוצר. התופעה הזו אצל המין האנושי שהוא לא כל כך פורה והשכיחות של תופעה כזו של הפלות היא כ 17-18 אחוז . ברפואה, אם זה קורה מעל 3 פעמים, קוראים לזה כבר נטייה להפלות ואז עושים בירור. בארץ רוב האנשים עושים בירור כבר אחרי שתי הפלות . מאחר ואת עכשיו בהריון, לא נותר לנו אלא לקוות שזה יצליח . כל מה שנותר לך עכשיו זה להמשיך לקחת חומצה פולית ובבוא העת לעשות אולטרסאונד והפעם נקווה שיהיה קוטב עוברי עם דופק ותהיה שמחה וצהלה.