ישנו קשר בין מצב של סטרס כתוצאה מהלחימה בעזה לבין רמות סוכר בדם בקרב תושבי הדרום כאשר, כך עולה ממחקר שהוצג היום (שני) בכנס השנתי של איגוד רופאי בריאות הציבור ובתי הספר לבריאות הציבור במלון כפר המכביה. מהנתונים שהוצגו עולה כי נמצאה עלייה מובהקת ברמתו הסוכר בדם של תושבים דרום הארץ בזמני מבצעים בעזה לעומת תקופות של רגיעה.



עורכי המחקר מבהירים כי סטרס מפעיל מספר מנגנונים פיזיולוגיים הידועים כיום כמעלים את רמת הסוכר בדם. לדבריהם, מספר מחקרים בחנו בעבר את ההשפעה של סטרס פסיכולוגי אקוטי או ממושך על רמות הסוכר ומצאו תוצאות שאינן חד משמעיות.



עורכי המחקר טוענים כי תושבי הדרום היו נתונים בעשור האחרון לאיום טילים מרצועת עזה במספר אירועים מרכזיים בהם נורו טילים לכיוון ישראל, והאוכלוסייה האזרחית חיה תחת לחץ ממושך. פרופ' ויקטור נובק, מעיין יצחק שדה וניצן מנדלסון מהמרכז למחקרים קליניים בסורוקה, ד"ר שלומי קודיש המנהל הרפואי בכללית מחוז דרום וד"ר עידית ליברטי בא לבדוק האם קיים קשר בין סטרס מסוג זה לבין רמות הסוכר בדם.




"אפקט מצטבר בעל השלכות רפואיות"



במחקר זה נכללו 836,832 בדיקות סוכר אשר נדגמו מ-50 אלף תושבים בדרום הארץ, בין השנים 2014-2007. תוצאות המחקר הראו כי אכן ישנה עלייה מובהקת ברמות הסוכר בדם בעת זמני מבצעים בעזה לעומת זמני רגיעה. האפקט היה חזק יותר בקרב האוכלוסייה המתגוררת קרוב יותר לרצועת עזה עד שבעה ק"מ. בקרב אוכלוסייה זו נרשמה עלייה של 3.4% ברמות הסוכר בעתות לחימה, לעומת אוכלוסייה באזורים מרוחקים יותר, בהם נצפתה עלייה של 1.3% ברמות הסוכר בעתות לחימה.



פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה ומומחה ברפואה פנימית הבהיר כי "אחוזים בודדים אלו של עלייה ברמות הסוכר המיוחסים לסטרס איום הטילים, המצויים בתוך מכלול זה של היקף אוכלוסייה נרחב, והשפעה יומיומית של סטרס, יכולים להיות מתורגמים לאפקט מצטבר בעל השלכות רפואיות עתידיות כגון עלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם".