לאחר 30 שנות עישון החלטתי להפסיק לעשן, ואני כבר לא מעשנת שנה שלמה. מאז שהפסקתי לעשן אני מרגישה מאוד טוב מבחינה בריאותית, אבל לפעמים יש לי רגעים מאוד קשים שבהם אני חשה צורך מאוד חזק לעשן וכמעט לא מצליחה להתגבר על כך. אני מנסה לבטל את הצורך על ידי מחשבות, אבל לפעמים זה ממש קשה. הבן שלי שמתגורר עמי בבית עדיין מעשן, ואז בכלל זה יוצר אצלי את החשק להצטרף אליו. מה אפשר לעשות כדי להתגבר על רגעי החולשה האלה?


"אתן לך טיפים חשובים שיכולים לעזור לכל מי שנגמל מעישון הסיגריות ולפעמים סובל מרגעי חולשה ופיתוי. הטיפ הראשון הוא לשתות מיד כוס מים ברגע שמרגישים בצורך העז לעשן. הטיפ השני לקוח מתוך עולם היוגה. מדובר בתרגיל נשימה מאוד אפקטיבי ששווה לנסות. קחו נשימה ארוכה ועמוקה ותמלאו את הריאות כמה שאפשר באוויר. החזיקו את האוויר בפנים לכמה שניות ואז תוציאו אותו לאט־לאט כמו ששואפים החוצה עשן של סיגריה.



"בנוסף לשני התרגילים הראשונים, חשוב לזכור שהדבר ההכרחי ביותר לאנשים שהפסיקו לעשן הוא להתרחק מאנשים אחרים שמעשנים. אותו אזור במוח שנוצר ברגע שבו התחלת לעשן לעולם לא יימחק. לצערי, לא מדובר במשהו שנעלם מעצמו כשמפסיקים לעשן. זהו אזור נוירולוגי פיזי שנמצא בתוך המוח לעד, שעבדת ליצור אותו במשך 30 השנים שבהן עישנת, והוא תמיד יישאר שם, אבל כעת באופן רדום. הבעיה היא שאותו אזור מתעורר לחיים בכל פעם שאת נמצאת במקום שבו עישנו או בקרבת אנשים שמעשנים. הוא מיד מזדקף ומתעורר שוב לחיים ודורש את המנה שלו שוב. זה מה שיוצר אצלך את החשק העז ברגעים מסוימים. בעישון הפסיבי הניקוטין עובר מהריאות שלך לדם, ומשם הוא מגיע לאותו אזור במוח ומעורר אותו.



"זאת הסיבה שאת חייבת לבקש מבנך היקר להפסיק לחלוטין לעשן בבית ובקרבתך. כל עוד הוא ימשיך לעשן בסביבתך, את תמשיכי להיות מעשנת פסיבית ותסבלי כל הזמן מרגעי החשק העז לסיגריה שמציפים אותך מדי פעם. הריח של הטבק נמצא בבית גם אם את לא נמצאת שם באותו רגע. הוא חודר לספות, חודר למזגן וכדומה, ולא תוכלי להיפטר ממנו כל עוד ימשיכו לעשן בחלל הבית. חשוב לזכור שעישון פסיבי גורם למעשנים לשעבר לפלשבקים. אז רבותי, קחו זאת לתשומת לבכם ואל תתנו לדבר הזה להרוס לכם את הגמילה".



הבטן שלי נפוחה בחלק העליון שלה. האם יכול להיות שיש לי רגישות לגלוטן ולסוכר? ואם כן, איך אפשר לדעת זאת?


"אפשר לגשת למרפאה ולבקש לעבור בדיקת אי סבילות לחומרים כימיים כמו גלוטן. בנוסף, את יכולה לעשות בדיקה עצמית פשוטה במשך שבוע אחד שבו לא תאכלי בכלל מזונות עם גלוטן וסוכר. חשוב לבדוק היטב כל מוצר שאת קונה את תכולתו כדי שהבדיקה תהיה יעילה ואפקטיבית. לאחר שבוע בדקי אם חל שיפור במצבך. אם כן, כנראה שאת רגישה לסוכר ולגלוטן. לאחרונה יותר ויותר אנשים מגלים שהם רגישים לסוכרוז, כי למעשה הסוכר הוא רעל שאנחנו מכניסים לגוף באופן קבוע במגוון סוגי המזונות. אני מציע לך לערוך את הבדיקה העצמית, ואם יחול שיפור במצבך, תוכלי לבנות לעצמך דיאטה מיוחדת ללא גלוטן וללא סוכר, לערוך שינוי משמעותי באורח החיים שלך ולהפוך אותו לבריא יותר".



כמה סיגריות אפשר לעשן ביום בלי לסכן את הבריאות?


"התשובה היא אפס. מדובר בהכנסה של חומרים רעילים לגוף של עשן וחומרים קרצינוגניים. למעשה, יש 69 חומרים רעילים ומסרטנים בתוך סיגריה אחת בלבד. בין החומרים יש דלק, נפתלין, DDT ועוד, אז תחשוב לבד כמה כדאי לך להכניס לגוף שלך מכל החומרים האלה. סיגריה היא דבר מסרטן, ולכן לא כדאי לעשן אפילו אחת. אדם שמכניס רק פעם אחת שאיפה של סיגריה, באופן אוטומטי השאיפה הזאת מתקשרת לאזורי ההנאה במוח, אותם אזורים כימיים והתנהגותיים שיוצרים דפוס. לכן גם אם מעשנים רק סיגריה אחת ביום, הדפוס כבר נוצר, והוא רק הולך ומתגבר ויוצר התמכרות, הן במובן הפיזי והן במובן ההתנהגותי".



ערכה: הדס בארי



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, בכל יום שישי ב־07:00 ב"רדיו ללא הפסקה"