דוח משרד הבריאות שפורסם בתחילת החודש גילה שאוכלוסיית המעשנים בישראל שמעל לגיל 21 מהווה 19.7% מהיקף האוכלוסייה. מדובר במיליון מעשנים שהוציאו בשנה האחרונה 8.1 מיליארד שקל על סיגריות ומוצרי טבק.



חברות הסיגריות מודעות היטב לתדמיתן השלילית ועושות מאמצים לשיפור תדמיתן. במקביל נעשים מאמצים לפיתוח תחליפים כמו סיגריות אלקטרוניות עם נזק מופחת.



את המאמצים מובילה חברת פיליפ מוריס אינטרנשיונל הנחשבת לחברת הסיגריות הגדולה בעולם. בישראל היא משווקת בין השאר את המותגים מרלבורו ופרלמנט.



החברה השקיעה 2 מיליארד דולר בפיתוח פטנט הנחשב לתחליף כמעט מושלם לסיגריה אבל עם נזקים מופחתים. מה נחשב לדבר הבא של שוק העישון מכונה IQOS. זו אינה עוד סיגריה. המדובר במקלון חימום (מעין סיגריה מקוצצת) כולל טבק המוכנסת למתקן גלילי.



הטבק מחומם בתהליך אידוי לטמפרטורה של 250 מעלות. האידוי מצמצם את נזקי העישון הנגרמים בתהליך הבעירה בסיגריה רגילה. לפי תוצאות של מחקרים ראשונים הציפיות הן להפחתה של 90%-95% בנזקים בהשוואה לסיגריות רגילות.



משווק ב-7 מדינות מערביות


מקלוני החימום משווקים נכון להיום בשבע ערים במדינות מערביות (שיווק המוצר בארה"ב ממתין עדין לאישור ה-FDA). עד סוף השנה ישווק ב-20 מדינות אך בשלב זה לא ברור אם ישראל תהיה אחת מהן. בפיליפ מוריס מקווים שתחליף העישון עם חווית משתמש סבירה, יניב פירות עסקיים. אנליסטים בארה"ב הגיבו בחיוב למה שמסתמן כמהפכה בעולם העישון.



מנית פיליפ מוריס אינטרנשיונל (PMI) הנסחרת בבורסה של ניו יורק (NYSE) הוסיפה לערכה מתחילת השנה 15% וחצתה את השווי של 150 מיליארד דולר. כלכלני ענק הבנקאות וולס פרגו קבען השבוע כי הם מאמינים ל-iQOS ולטכנולוגית החימום ללא בערה יש פוטנציאל לשנות את אופן ההתייחסות לעישון.



סוכנות בלומברג דיווחה ב-24 למרס שיותר מ-100,000 מעשנים ביפן עברו לשיטה החדשה והחזיקו בינואר בנתח של 2.4% משוק הסיגריות של טוקיו. התוצאות בשטח מעודדות: מויירה גילכריסט מנהלת קשרי המדע בפיליפ מוריס שימשה לפני הצטרפותה לחברה כבכירה בענק החשבונאות PWC מסרה למעריב סופהשבוע: "מחקרים מראים שהבעירה היא גורם הסיכון העיקרי בסיגריות ולא הניקוטין. המוצרים החדשים שאנחנו מפתחים נועדו להפחית את השפעת הגורמים המזיקים. ה-iQOS מחמם טבק מבלי לשרוף אותו בתהליך אידוי. אוכלוסיית 1.3 מיליארד המעשנים בעולם יוכלו להפחית את הנזק לבריאותם אם צרכו ניקוטין ללא הסיכון הכרוך בתהליך בערה.



לדבריה, "מחקרים הוכיחו שבעישון המוצר החדש לא מתרחשת בעירת טבק. הכימיקלים בעלי הקשר למחלות לב וכלי דם הופחתו ביותר מ-90% בהשוואה לעישון הרגיל. הממצאים מבטיחים ונותנים לנו בטחון ביכולתנו להוכיח שלמוצר פוטנציאל להיות תחליף לסיגריות עבור מספר רב של מעשנים. בתשובה לשאלה מיהו קהל היעד של מקלוני החימום והאם המוצר לא עלול להזיק למאמצי הקמפיינים לירידה בעישון היא הוסיפה: קהל היעד שלנו אינם מעשנים חדשים. אנחנו מעוניינים לעודד את הקיימים לעבור לעישון פחות מזיק עם רמת הנאה דומה למה שחוו עד היום.



המחקרים מצביעים על רמת סיפוק נאותה גם בטכניקת העישון החדשה. סיגריות הן גורם ממכר ומזיק בגלל החומרים המסוכנים והניקוטין. הן גורמות למחלות ורצינו מוצר שיפחית את הסיכונים לצד השיקולים המסחריים".