אני אבא לבן 3 וחצי ובת שנה וחצי. הבכור החל להתרחק ממני ורוצה רק את אמא שלו. זה התחיל ממי יקלח אותו, עבר למי ילביש אותו, והשיא זה שהוא לא מסכים שאקום איתו בבוקר. אני מחבק אותו ומסביר לו שאמא עייפה ולכן אני קם איתו, אבל הוא מרחיק אותי ממנו ואני לא יודע מה לעשות. חשבתי "לשחד" אותו, אבל לא עשיתי את זה. ברור לי שאני עושה משהו לא טוב, ואין לי מושג מה. מה את מציעה?

"הרבה הורים מתמודדים עם התופעה הזאת. מה שצריך זה יותר תקיפות. לא תוקפנות ולא כעס, אלא העברת מסר של אבא החלטי. קשה לדעת למה הוא רוצה רק את אמא, יכולות להיות כל מיני סיבות. צריך להבהיר לו שיש מצבים שבהם הוא לא יקבל את רצונו. צריך להיות יותר נחרץ איתו ולהסביר שאמא לא תקום, ואתה זה שמלביש אותו. צריך לקחת אותו ערב קודם ולהסביר לו שמכיוון שאתם עובדים קשה, החלטתם לעשות ביניכם תור, אפילו להסביר לו את זה בצורה מצחיקה, אבל בסוף להבהיר לו שאם תורך לקום, וגם אם הוא רוצה את אמא, זה לא יקרה, כי זה התור של אמא לנוח. אותו דבר לגבי המקלחות, זה התור שלך להיות איתו. והיא צריכה לסמוך עליך שהילד יהיה בסדר, בלי שהיא תצא מהחדר. תעשה הכל מאהבה, אל תכריח אותו לכלום, אבל אתה לא מוותר ואת אמא אתה לא מעיר. הוא צריך לחוש את הנחישות שלך, וזה מסר לכל החיים, להתחשב באחרים שגרים בבית".
הבת שלי בת ה־5 מלאה בביטחון עצמי, מתערבת בכל שיחה, פונה לכל אדם זר ומדברת איתו ובסוף השיחה היא מסוגלת להגיד לו "ראש בננה". היא פונה לשוטרים ומדברת איתם, ומדברת אלי ואל אחרים באופן שעובר את גבול הטעם הטוב. היא לא נותנת לי מנוח, כל הזמן רוצה לדבר ולשחק, למרות שהיא כן יודעת להעסיק את עצמה, ולא מסדרת אחריה אף פעם. גם אני הייתי דיקטטורית, אבל לדעתי היא מכורה לתשומת לב. כשאני צורחת עליה אני מרגישה נורא והיא יודעת את זה. אין אבא בתמונה, ולאמא שלי היא מתנגדת. איך להרגיע אותה?
"עבור הילדה, את, האמא, כל עולמה, והיא כל עולמך. יש ביניכן קשר מאוד חזק, סימביוטי, והילדה היא גם סופר־חכמה, אינטליגנטית ונועזת, אוהבת לשלוט בעניינים, והיא בעצם רוצה גם, כמו שהיא שולטת בחיים שלה, להוכיח לעצמה ולך שהיא גם קובעת עלייך. 
 

"אמרת שהיית דיקטטורית, והיא בעצם מחקה אותך ומנסה להיות יותר תובענית. והיא כזאת כי היא ילדה. כשאת צורחת עליה גם היא מרגישה רע, אבל זה שווה לה, כי את הפגנת חוסר אונים ותסכול והיא ניצחה. כיום היא שולטת בך ומתעמרת בך, ואם לא תתחילי עם טיפול ועזרה, את תגדלי מפלצת שתמרר לך את החיים. היא משתמשת בחוזק שלה לשלוט באחרים ובמיוחד בך. וזה קורה כי היא יודעת שהיא יכולה והיא למדה ממך. היא מנסה להוכיח לכולם שהיא השולטת, המלכה, וכל מה שקורה בחיים שלה הוא הזדמנות להוכיח את שליטתה. אני ממליצה להיפגש עם יועצת משפחה".
הבן שלי בקרוב בן 3 והקטנה בת ארבעה חודשים. הילד לא יודע להעסיק את עצמו, הוא תמיד מצפה להפעלה ובידור. יש לו המון משחקים שלא מעניינים אותו. אני מכבה את הטלוויזיה ומנסה לגרום לו לשחק במשחקים, והוא מתיישב לידי ולא עושה כלום.  הוא חייב שאני אשחק איתו כדי לשחק, שאני אבדר אותו. אולי אני אשמה שהעסקתי אותו עד היום יותר מדי ולא נתתי לו מספיק זמן בבית. סיפור וטלוויזיה הוא אוהב, איך אני גורמת לו ליהנות גם מהמשחקים בבית?
"ראשית, את לא אשמה בשום דבר. אולי טעית, אבל את לא אשמה. שנית, יש ילדים שאין להם יכולת לשבת ולשחק בשום דבר, לא צביעה, לא קלפים, לא הרכבות, כלום. או שזה מגיע יותר מאוחר או שזה לא מגיע בכלל. טלוויזיה וסיפור זה דבר אחר, כי הוא קהל שרק צופה, הוא לא פעיל. כשהוא מתיישב לידך, תני לו לשבת בשקט, תלטפי אותו, תני לו לשבת ולהשתעמם, תעריכי את זה שלפעמים לא צריך לעשות משהו, ואפשר סתם לשבת בשקט, זה מאוד חשוב. מתוך עשר פעמים, בחמש פעמים תני לו להשתעמם עד שיעסיק את עצמו לבד, ובחמש פעמים תציעי לשחק איתו". 

 
מתוך תוכניתה של מיכל דליות, בכל יום שישי ב־10:00 ב"רדיו ללא הפסקה"