אנחנו זוג נשוי עם שלושה ילדים ונמצאים בחובות מאוד גדולים שהגיעו לסכום של כחצי מיליון שקל. לפני כארבע שנים בעלי פוטר מעבודתו. במשך שלוש שנים הוא לא עבד ונאלצנו לחיות מהלוואה להלוואה, עד שהצטבר לנו חוב של כ־200 אלף שקל עם החזר של כ־4,000 שקל בכל חודש. עברנו משבר מאוד גדול, אבל לבסוף בעלי מצא עבודה והצלחנו להתייצב.

לאחר שנים של טיפולי פוריות הצלחתי להיכנס להריון. בשל כך נאלצתי להפסיק לעבוד ולהיות בשמירת הריון, ושוב ההוצאות עלו על ההכנסות. לקחנו עוד הלוואה ומצאנו את עצמנו בחוב של 200 אלף שקלים נוספים, כך שיוצא שהחזר ההלוואות שלנו עומד על כ־8,000 שקל בחודש, עם חוב של 400 אלף שקל בסך הכל.

באחת התוכניות שלך שמעתי שהצעת לזוג במצב דומה למשכן את הבית שלהם, אבל אנחנו לא בעלי נכס. לבקש זאת מאמא שלי או מחמותי זואת בעיה, כי אמי בת ה־70 מתקיימת מקצבת זקנה וחמותי בת ה־65 היא אלמנה שהבית שלה רשום על חמשת ילדיה. מה עלינו לעשות במצבנו הנוכחי?



"חמותך ואמך הן דווקא מועמדות טובות למשכנתה הפוכה, והן יכולות לעשות זאת אם הדירות שלהן הן ללא משכנתה. נגיד שהדירה של חמותך שווה כמיליון שקלים. אם הדירה שלה רשומה על שם כל האחים, מן הסתם החלק של בעלך שווה כ־200 אלף שקל. האחים צריכים להסכים לכך שאמם תיקח משכנתה הפוכה על הדירה, ואז תוכלו לקבל 200 אלף שקלים, שזה החלק של בעלך בדירה. משכנתה הפוכה היא משכנתה שמעניקה הלוואה שצריך להחזיר רק לאחר עשר שנים, כאשר משלמים רק את הריבית עליה בכל חודש. אם מדובר ב־200 אלף שקל, הריבית תהיה בגובה של כ־700־800 שקל בחודש, ולאחר עשר שנים תצטרכו להחזיר את הסכום במלואו.



"מכיוון שהדירה שייכת לחמשת האחים, עליכם להכין חוזה שאומר שבמקרה שחס וחלילה הצוואה מופעלת והרכוש מחולק, כל סכום שיהיה חובה על הבית, ירד רק מחלקו של בעלך בירושה. כלומר, אם החזרתם 50 אלף שקל, נשארו 150 אלף והחלק שלו הוא 200, בעלך יקבל רק 50 אלף שקל. אם לא החזרתם כלום, אז בעלך לא יקבל כלום מהירושה שלו. מדובר פה בסך הכל בהקדמת הירושה, כאשר כמובן מי שמשלם את הריבית בכל חודש זה אתם ולא אמו.


"בנוסף, כדאי שגם אמך תיקח משכנתה הפוכה, כך שתוכלו לקבל 200 אלף שקל נוספים וכך תסגרו את החוב. משכנתה הפוכה נועדה במיוחד לאנשים מבוגרים, כך שאני לא רואה כל סיבה שלא ייתנו לאמך אופציה כזאת. אם תנהגו באופן הזה, תוכלו להתייצב בחזרה כאשר אתם משלמים רק את ההחזר החודשי של הריבית על סך של כ־1,500 שקל בלבד, במקום החזר של 8,000 שקל שאתם משלמים כעת בכל חודש".



אני אם חד־הורית, עובדת כעצמאית. אני רוצה להכיר בן זוג ולפתוח את פרק ב' בחיי. הבעיה היא שאני מתקשה למצוא את הזמן ואת הפניות כאמא יחידנית שעובדת שעות רבות בעסק העצמאי ולא ממש נשאר לי זמן לזוגיות. כיצד אוכל לשלב נכון בין כל התחומים בלי להזניח את הזוגיות בחיי?


"שילוב אולטימטיבי בין שני הדברים האלה הוא על סף הבלתי אפשרי. פתרון אפשרי הוא שינוי הפרדיגמה. כלומר, לעצור לחשוב ולהגדיר לעצמך את מה שאת רוצה בדיוק. למשל, אם את רוצה למצוא בן זוג שמתגורר בקרבת אזור מגורייך, את רוצה שהמפגשים שלכם יהיו רק פעמיים בשבוע וכדומה. כלומר, כבר מההתחלה את מכוונת את עצמך לזוגיות מסוימת.



"בזוגיות ראשונה אנחנו חיים לרוב עם בן הזוג באותה דירה, קמים ביחד בבוקר והולכים לישון ביחד בלילה. בזוגיות פרק ב' הדבר שונה, לכל אחד יש החיים העצמאיים שלו, הילדים שלו, והזוגיות הופכת להיות משהו אחר מאותה זוגיות נורמטיבית לכאורה שאליה התרגלנו. אני מציע שתגדירי לעצמך את הזוגיות שאת רוצה וכחלק ממאמצייך לחיפוש אהבה, הירשמי באתר היכרויות ותצייני בדיוק מה את מחפשת. כך רק אנשים רלוונטיים יפנו אלייך.


"בהירות היא אחד הכלים הכי חזקים שאנשים לא משתמשים בהם, וחבל. כדי לא לחוות חוויית אכזבה, רוב בני האדם מעדיפים לנהל את החיים שלהם בעמימות במקום בבהירות, כי אם אני לא יודע עד הסוף, אז אני יכול להגיד שאני אף פעם לא נכשל. בהירות היא מאוד חשובה כי היא יוצרת תוצאות. לכן, כאמור, לפני הכל תבררי עבור עצמך מהי הזוגיות שאת מחפשת. אחר כך תשדרי גם לעולם החיצוני את מה שאת רוצה בדיוק". 



ערכה: הדס בארי


מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"