מחכים ללידה? מתלבטים באיזה בית חולים לבחור? פרופ' יוסי לסינג משיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 



קיסרי אלקטיבי 

מאזינה: רציתי לשאול לגבי קיסרי אלקטיבי. עברתי קיסרי חירום לפני שנה ושמונה חודשים. כרגע אני בשבוע 21, חודש לפני שנכנסתי להריון הנוכחי עברתי הפלה טבעית בשבוע 6. אני רוצה ללכת לניתוח קיסרי כי אני לא רוצה לעבור שוב את מה שעברתי. רציתי לדעת איך זה עובד? איך אני צריכה להכין את עצמי? 
 

פרופ' לסינג: את פונה לרופא שמטפל בך ואת אומרת לו שאת רוצה ניתוח קיסרי מתוכנן, אלקטיבי, מהסיבות שלך. זכותך עומדת לך. אני מניח שלא תהיה שום התנגדות מצידו . הוא יישב יחד איתך ויתאם איתך מועד ראוי לניתוח שבד"כ מתרחש סביב 38.5 – 39 שבועות כי אז העובר בשל דיו . הסכנה שתהיה לו איזושהי מצוקה נשימתית מכל סוג שהוא היא מזערית ותעברי את הניתוח. חובה לומר שאין מניעה מנסיון ללידה נרתיקית , אבל פה ההחלטה היא לא על הבסיס הרפואי אלא כי אינך רוצה לעבור שוב  את החוויה המטלטלת, הקשה שעברת. כל מה שעליך לעשות זה לתאם מולך האיש שמנהל את מהלך ההריון הזה. 

ציסטה המורגית

מאזינה: אני רוצה לשאול לגבי ממצא שהתקבל בבדיקה גניקולוגית שגרתית . לפי מה שרשם הרופא מדובר בציסטה המורגית. בעקבות הממצא הופניתי לבדיקת דופלר וגם לבדיקת דם ca125. אני רוצה לדעת קצת יותר פרטים, אם זה נשמע מפחיד.
 
פרופ' לסינג: זה לא נשמע מפחיד כלל. ציסטה זה שק  עם נוזל. שלפוחית השתן, זה ציסטה. כל אישה שמבייצת מדי חודש בחודשו יש לה ציסטה. שק עם נוזל שכשהיא מגיעה לקוטר של 2 ס"מ , בוקעת מתוכה ביצית. לעיתים הציסטה לא נעלמת עם יציאת הביצית ולפעמים היא גדלה קצת ויש דם שנשפך לתוכה ולפעמים בגלל כאב או בדיקה אקראית, עושים אולטרסאונד ורואים באחת השחלות ישנה ציסטה  שגודלה 4-6 ס"מ ויש לה מאפיינים אולטרסונוגרפים מאוד קלאסיים ואז קוראים לזה ציסטה המורגית . המורג' זה דימום. ציסטה המורגית זו ציסטה שמכילה דם בתוכה. בד"כ כשאומרים ציסטה המורגית מתכוונים למה שאני אומר, מזמינים את המטופלת לבוא חודש אח"כ, לאחר שמחזור ווסת אחד חלף .בד"כ היא נסוגה בגודלה ואף נעלמת כליל.  
 
מאזינה: מה הסיכוי שציסטה כזאת יכולה להתפתח למשהו ממאיר?
פרופ' לסינג: שואף לאפס מוחלט. הבדיקות דם שעשית , זה כאשר מתעורר איזשהו חשד לציסטה שהיא לא פונקציונלית, זה כשיש ציסטה שיש לה מראה אחר ואופי אחר. כשאנחנו שומעים ציסטה המורגית, אנחנו הגניקולוגים חושבים על אותה ציסטה שיש בתוכה דם והיא קשורה בביוץ. יש רופאים שבאופן שגרתי מבקשים גם את הבדיקה הזו כדי להיות יותר שקטים. אני מציע אחרי הווסת לחזור ולעשות אולטרסאונד נוסף. 

קשר בין מבנה גוף ולידה נרתיקית 

מאזינה: אני בהריון. אני לא בחורה גדולה  רציתי לקבל מהפרופ' תשובה האם יש קשר בין העובדה שאני לא בחורה גדולה, להצלחה ללידה וגינלית, נכון? גובהי 1.55 זה לא אומר שאוטומטית אני אצטרך קיסרי או שהיא לא תצליח לעבור 
פרופ' לסינג: לא יגידו לך מראש. זה תלוי בגודלו של העובר ובמצג שלו. גודלו של העובר, המרכיב העיקרי זה הגנטיקה של בני הזוג. העובדה שאת מתנשאת לגובה של 1.55 אינו פוסל כלל ועיקר את האפשרות של לידה נרתיקית ההחלטה על לידה נרתיקית תהיה מן הסתם בהגיע הצירים  או שמא יהיו נתונים של עובר ענק בלי קשר לגובהך, או מצג שהוא בלי קשר לגובהך טרם הלידה. אבל ברוב המקרים, ההחלטות האלה נעשות תוך כדי לידה.