אני סטודנט בן 28, ואני מרגיש שיש בי פחד מאוד גדול ליזום ולעשות צעדים בחיים. למשל, בתחום הזוגי אני לבד כבר תקופה ארוכה ויש איזו בחורה שעובדת איתי, אבל אני לא מצליח לפנות אליה ולהציע לה לצאת ביחד כדי להכיר אותה מעבר ליחסים בעבודה. גם בשאר התחומים בחיים אני מאוד חושש ליזום ולעשות שינויים, אף על פי שאני יודע שהם טובים בשבילי ושהם יכולים לקדם אותי. אני כל הזמן נשאר מקובע עם הפחדים. מה אוכל לעשות כדי לצאת מהקיבעון הזה?



"קודם כל, אל תרגיש רע עם עצמך, רובנו חשים פחד גדול מביצוע של שינויים משמעותיים בחיים. כל עוד אנחנו נמצאים באזור המוכר, הקבוע והידוע, אנחנו חווים חוויה מזויפת של ביטחון, אבל זאת לא חוויה לגמרי מזויפת, כי המקורות שלה דווקא הגיוניים. לדוגמא, אם אני יושב בבית שלי על הספה בסלון, הסבירות שאני לא אפצע, לא אפגע ולא איעלב היא הרבה יותר גבוהה ממצב שבו אצא מהבית ואסע באוטו לפגישת עבודה. לכן יש היגיון סדור מאחורי הרעיון שאומר: אל תעשה כלום, כי כל עוד אתה לא עושה, אתה לא יכול להיפגע, אתה לא יכול להידחות ואתה גם לא משלם מחיר.



"הבעיה המובנית במצב כזה היא שאנחנו בני אדם, יצורים חיים שצומחים ולא חפצים דוממים, ולכן ברגע שאנחנו לא צומחים, אנחנו מתים. התיאור שלך הוא למעשה תיאור של מוות פנימי, כי אתה יושב במקום הבטוח שלך כדי לא להיפגע, אבל למעשה חווה סוג של מוות קטן עם עצמך. אצל בני אדם זה הכי גרוע, הם יכולים לחיות ולמות באותה עת. הם יכולים לתפקד ולנשום, אבל במקביל באותו הזמן הם יכולים גם לאט־לאט למות בתוך עצמם על ידי הריגת היצירתיות שלהם, על ידי הריגת הנשמה שלהם, הביטוי העצמי שלהם ועוד.



"המקרה שלך הוא מקרה קלאסי בשביל תוכנית אימון, להשקיע בעצמך במשך שלושה־ארבעה חודשים של אימון מקצועי שבו אתה מציב לעצמך מטרות ומבצע אותן שלב אחר שלב בליווי מקצועי, עם עידוד ותמיכה, כאשר המאמן מביא לך הסתכלות אחרת של מבט מבחוץ: מצד אחד מחבק אותך אך מצד שני גם לא מוותר לך. קח מאמן אישי ותתחיל לעבוד בצעדים קטנים, ועל ידי כך תוכל לצאת מאזור הנוחות שלך ולגלות שהמחיר שאתה משלם בזמן שאתה זז וצומח הוא לא כל כך נורא כפי שאתה מדמיין בראשך.



"כרגע אתה יושב נעול במקומך ומאוד פוחד מכל מה שעלול להתרחש אם תעשה כך וכך. הראש שלך מדמיין רק את התרחיש הנורא ביותר שיכול לקרות, ולמעשה אתה נמצא בתוך לופ של מחשבות שמאוד קשה לצאת ממנו לבד, לכן קח מאמן או פסיכולוג שיוציא אותך מהקונכייה, העיקר שיהיה לך פרטנר חיצוני לתהליך שלא יהיה מעורב רגשית, כדי שלא ירחם עליך ויתחיל להזיז אותך בצעדים קטנים. בהצלחה".




לפני כשנתיים עברתי מאזור המרכז לאזור הצפון, ומאז אני מתקשה למצוא עבודה מתאימה ואיכותית בהתאם לכישוריי כמהנדס תעשייה וניהול. בגלל החיפושים אחר העבודה אני מרגיש תקוע בחיים, והתחלתי לחשוב על הסבה מקצועית לתחום הקואוצ'ינג, אבל הבנתי שהשוק מוצף במאמנים. מה דעתך על כך?


"כל אדם שני היום הוא מאמן, אבל אני לא מבוהל מזה בכלל ואני חושב שאימון הוא המקצוע הכי טוב בעולם. ענף האימון הוא ענף מדהים וכמו כל ענף, הטובים והנחושים ביותר מצליחים בו לעומת מי שפחות בשל ומי שפחות נחוש. אם מקצוע האימון הוא נושא שקרוב אליך ומדבר אליך, אל תחשוב פעמיים, בטח אם אינך עובד כרגע.



"ענף האימון הוא ענף שמי שעושה בו עבודה ולא מוותר לעצמו יכול להצליח יפה מאוד וגם להתפרנס יפה. שוב אני חוזר ואומר שכמו בכל ענף, יש כאלה שמצליחים יותר וכאלה שמצליחים פחות. תצטרך לעבור מסלול הכשרה מקצועי ודרך ארוכה עד שתוכל לעסוק כמאמן אישי ואני מציע לך לברר ולעשות שיעורי בית לפני שאתה מקבל החלטה.



"לגבי החיפושים שלך אחר עבודה מתאימה, לדעתי אין דבר כזה 'לא מוצא עבודה'. זה אומר שאתה בעצם עושה את כל הדברים הסטנדרטים שכולם עושים כדי למצוא עבודה. כי תמיד יש דרך אחרת לעשות דברים, והיום, בניגוד לעבר, אפשר להגיע לפרופיל האישי של כל אדם דרך הרשתות החברתיות ולפנות אליו באופן ישיר ולבקש ממנו הזדמנות. אם מישהו יפנה אלי בדרך מיוחדת ויגיע אלי באופן מקורי, אני מיד אתן לו צ'אנס, כי אני מאוד אוהב יצירתיות והעזה ולבטח ארצה שאדם כזה יעבוד אצלי".



מתוך תוכניתו של אלון גל, בכל יום שישי ב-8:00 ב'רדיו ללא הפסקה'.