חומר אנטי־דלקתי חדש עשוי להפוך בעתיד למעכב או אף למרפא של מחלת השיטיון (אלצהיימר). החומר החדש התגלה כיעיל במניעת נזקי זעזוע מוח ודומיהם, שנגרמו ממכה בראש. החומר נוסה בהצלחה על עכברי מעבדה בשלב ראשון. הניסוי נערך בידי חוקרת ישראלית מהאוניברסיטה העברית בירושלים, בשיתוף פעולה עם חוקרים מאוניברסיטת תל אביב. מרכיביו בנויים מחומצות אמיניות המצויות בגוף האדם  ולכן השימוש בהן בטוח. עם זאת, יש לסייג ולומר כי נדרשים מחקרים קליניים נוספים כדי לוודא את השפעת החומר על בני אדם.

“בייצור המוני ההערכה היא שהחומר שפותח יכול להיות תרופה מונעת במחיר שווה לכל נפש שתינתן על ידי אחיות בבתי ספר, בחדרי מיון בבתי חולים, בבסיסים צבאיים ובמחנה אימונים של ספורטאים, כך שכל מי שסופג חבלת ראש, יוכל לקחת אותו ובכך למנוע תופעות של זעזוע מוח וכל המשתמע ממנו”, כך משערת הפרופסור דפנה אטלס, מובילת המחקר מהמחלקה לכימיה ביולוגית של האוניברסיטה העברית.
עד 50% מהנפגעים מחבלה בראש חווים במשך כשנה לאחר הפציעה “שינויי משנה” נפשיים, ליקויים קוגניטיביים, והפרעות סומטיות. החומר למניעת נזקים אלה נוסה כאמור בהצלחה על עכברי מעבדה שעברו חבלות מוחיות. בשלב הבא יבדקו את יעילות החומר על בני אדם.

“ידוע כי פציעה חיצונית או פנימית מפעילה את המערכת הדלקתית, המובילה לבצקות, למוות של תאים במוח ולליקויים קוגניטיביים ורגשיים נלווים”, הסבירה פרופ’ אטלס. “כדי לתת מענה לטיפול בחבלה מוחית חשוב לעכב את התהליך הדלקתי שנוצר בזמן הפגיעה המוחית”.
המחקר החדש פורסם בכתב העת "PLOS ONE" בחודש שעבר וזכה להתעניינות מצד חוקרים אחרים בעולם.