אני בן 66 ובבדיקות שערכתי לפני כשלושה חודשים מצאו אצלי אבנים בכיס המרה. היו לי כאבים מקדימים לכך ולכן ניגשתי לבדיקות. בקרוב אני אמור לעבור ניתוח להוצאת כיס המרה ורציתי לדעת אם אפשר להוציא את האבנים ללא הוצאת כיס המרה עצמו?


"אין שום סיבה לעשות זאת, כי אדם שמייצר אבנים בכיס המרה, ימשיך לייצר עוד אבנים חדשות גם לאחר שיוציאו לו את האבנים הקיימות. אם מדובר באבנים 'שקטות', כלומר, ללא כאבים, שלרוב מתגלות אצל הרבה אנשים באופן מקרי במהלך בדיקת אולטרסאונד של הבטן, אז אין כל צורך להוציא אותן כי הן לא גורמות כל בעיה, אך כאשר יש כאבים, כפי שהיו אצלך, חובה להוציא את האבנים, כי הן עלולות לגרום להתקף נוסף.



"אתה מתאר שסבלת מהתקף כאבים שחלף, אבל ייתכן שהוא יחזור בעוד שבוע או חודשיים או בעוד שנה, אם אכן הכאב יחזור, הוא עלול להופיע בעוצמה חזקה יותר, ולפעמים התקף כזה אף עלול לגרום להתפוצצות של כיס המרה. במקרים כאלה חייבים לבצע ניתוח דחוף שאינו מתוכנן מראש, ואז כל העניין הופך להיות הרבה יותר מסובך, מורכב וגם קצת יותר מסוכן. לכן, עדיף לך לבצע את הניתוח באופן מתוכנן ורגוע כפי שאתה צפוי לעבור בקרוב.



"באופן תיאורטי, יש אפשרות כיום להוציא את האבנים ולתפור את כיס המרה, אבל לא מקובל לעשות זאת, כי זה מיותר לחלוטין. בכיס המרה יש עימדון של מיץ המרה. המרה עצמה נכנסת לכיס המרה ונשארת שם וברגע שיש ארוחה שומנית, כיס המרה מתכווץ והמרה מופרשת לדרכי העיכול ועוזרת בעיכול השומנים.



"הגוף יכול לתפקד נהדר ללא כיס מרה. ברגע שאתה אוכל ארוחה שומנית, הגוף מייצר יותר מיצי עיכול וחומרים נוספים שמופרשים ישר לתריסריון. יש הרבה מאוד אנשים שחיים ללא כיס מרה חיים טובים ומאושרים, לכן לא צריך לחשוש מחיים ללא כיס מרה וחבל יהיה לוותר על הניתוח הקרוב להוצאתו".



היום בבוקר כשהתעוררתי, ירד לי דם מהאף מהנחיר הימני בלבד בכמות גדולה. זה היה די מבהיל, מה יכולה להיות הסיבה לכך? ואיך אפשר לעצור את הדימום במקרים כאלו?



"לפעמים מיזוג האוויר גורם לייבוש של האוויר בחלל החדר וכאשר נוצר יובש באוויר בגלל חימום או קירור, הדבר עלול לגרום לפעמים להתבקעות של הרירית הדקה באף. דימום באף הוא אכן דבר שנראה מאוד מפחיד כי אנחנו רואים כמות גדולה של דם שיורד ללא הפסקה, אבל במציאות לא מדובר בכמות גדולה של דם, לכן אין צורך להיבהל, זה נראה מפחיד הרבה יותר ממה שזה באמת.



"כאשר מדממים מהאף יש לעשות מספר פעולות: דבר ראשון יש ללחוץ עם האצבעות על האף במשך כחמש־עשר דקות ולהשאיר את האצבעות סגורות ולחוצות. אחר כך יש להטות את הראש קדימה ולא אחורה, כפי שרוב האנשים נוהגים לעשות בטעות. כי כאשר מרימים את הראש לאחור, הדם מהאף זורם למטה לכיוון הריאות והקיבה ועלול לגרום לבחילות.



"לאחר שהראש מוטה קדימה במשך כחמש דקות, אפשר לפתוח את האצבעות לאט־לאט, וברגע שהכול כבר יבש, כדאי לקחת קיסם עם מעט וזלין ולמרוח בתוך הנחיר כדי לשמן את הרירית של האף, כך שהיא תהיה רכה ומשומנת ולא תתבקע מהיובש שוב".



אני נוטלת וולבטרין ולאחרונה גיליתי שבזמן מנוחה או ריכוז, הלסת שלי רוטטת בלי שליטה ואני צריכה ממש לנעול את הלסתות. ממה נובעת התופעה הזאת? והאם יש סיבה לדאגה?


"לוולבטרין ולתרופות דומות מאותה המשפחה לפעמים יש תופעות לוואי של רעד בידיים, ברגליים או בלסת, לכן מאוד ייתכן שמדובר בתופעה שנובעת מנטילת התרופה. תופעת רעד היא שכיחה מאוד וידועה כתוצאה משימוש בתרופה זו, והיא אינה מסוכנת. את יכולה לערוך ניסיון (באישור הרופא שלך) ולהחליף את הוולבטרין בתרופה אחרת ולבדוק כיצד זה משפיע עלייך.



בנוסף את יכולה לנסות ליטול תרופות שמרגיעות את התופעה. אני מציע לך לפנות לפסיכיאטר שרשם לך את הוולבטרין ולהתייעץ עמו בנושא. אם כל זה לא עוזר, כדאי לפנות לבדיקה אצל נוירולוג".



אני בת 30 ולעתים קרובות האף שלי נסתם, קשה לי לנשום וזה גורם לי לכאבי ראש. מה אני יכולה לעשות כדי למנוע את סתימת האף?


"ייתכן שמדובר בבעיה אלרגית, כי כאשר אף נסתם לעתים קרובות, זאת לרוב תופעה אלרגית. את יכולה להשתמש בספריי מיוחד נגד אלרגיה ולהשפריץ אותו ישר לתוך האף. כך הבעיה תיפטר ולא תסבלי שוב מכאבי הראש המלווים לתופעה". ד



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק ע"י רופא משפחה או רופא מומחה



ערכה: הדס בארי

מתוך תכניתו של רפי קרסו בכל יום שישי ב-13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"