"באיזו שעה אכלת היום ארוחת בוקר?", זאת השאלה הראשונה ששואלת אותי פרופ' ילנה מלישבה. אני מתחילה לגמגם ובסוף עונה באי נוחות: "בתשע בבוקר, אבל זה היה נס קפה עם וופלים". "זה בסדר, צריך לאכול גם מתוקים", היא מרגיעה, ואני נושמת לרווחה.

אנחנו נפגשות במלון שבו היא מתאכסנת בביקורה בישראל. ברוסיה אין אחד שלא מכיר אותה. מלישבה (פרופסור למדעי רפואה כללית מהאוניברסיטה הממלכתית לרפואה של מוסקבה) נחשבת בארצה לגורו לענייני בריאות ותזונה, כשאת הפופולריות שלה אפשר להשוות לזאת של אופרה וינפרי בארצות הברית. במשך 18 שנים ברציפות היא מנחה בערוץ הרוסי הראשון את התוכנית "בריאות" המשודרת פעם בשבוע, ובשש השנים האחרונות, מדי בוקר, מככבת גם בתוכנית הפופולרית "לחיות בריא". 150 מיליון אזרחי רוסיה צופים בה, ואליהם מתווספים עוד 50 מיליון דוברי רוסית בארצות הברית, קנדה, גרמניה, ישראל וכל הרפובליקות של ברית המועצות לשעבר.
איך מצליחים לשרוד במשך 18 שנים על המסך?

"כדי להיות כוכבת, את כל הזמן צריכה להיות מעניינת. את לא יכולה לספר את אותו הדבר. היה לי גם מזל, כי במהלך 20 השנים האחרונות כל תחומי הרפואה מאוד השתנו ויש הרבה חידושים. אני מדגימה לצופים את כל הנושאים על מיצגי ענק ומדברת איתם על בריאות, על סקס, על הלב, על הקיבה, על לייף סטייל, ואפילו על כך ששטיח זה משהו שלא בריא לבית".
מלישבה, 55, נשואה, אם לשניים וסבתא לנכד, מתגוררת במוסקבה. היא אישה ססגונית, אך גם שמרנית. מי שצופה בה בערוץ הרוסי לא יכול להתעלם מתסרוקתה שלא משתנה עם השנים ("כשהייתי סטודנטית הסתפרתי קצר ומאז זה לא ארך"), מהאיפור שלא משתנה ("יש לי אותו מאפר כבר 22 שנה"), אך גם מהבגדים הלא שגרתיים שלה, שלא בדיוק תואמים את שיא האופנה העכשווית. "עכשיו באופנה זה הכל יוניסקס", היא מסבירה, "ולפעמים מהגב את לא מבחינה אם זה גבר או אישה. לכן כשהתחלנו לצלם את התוכנית 'לחיות בריא', חיפשתי לבוש שייראה נשי. החלטתי ללכת על הסטייל של השנים שבהן נשים נראו מאוד נשיות. בהתחלה הבגדים שלי הותאמו לשנות ה־50, אחר כך עברנו לשנות ה־20, ועכשיו נעבור לשנות ה־80. ואילו בתוכנית 'בריאות' אני 18 שנים מופיעה בחלוק לבן ועם משקפיים. הייתה לי תקופה שרציתי להוריד את המשקפיים. בלי המשקפיים אני נראית סקסית ויפה. אבל אמרו לי 'את רופאה', אז נשארתי עם משקפיים".
במקרה של מלישבה הסנדלר לא הולך יחף. בתוכניותיה היא מדברת הרבה על יופי ואסתטיקה, וגם מיישמת זאת על עצמה. פניה נראים מתוחים, חלקים וזוהרים, כשהסוד לדבריה הן כפפות ספוג שבהן היא מעסה באופן קבוע את פניה ועושה מעין פילינג. "לא משנה באיזה פילינג תשתמשי, העיקר כל יום לשפשף את הפנים", היא מבהירה ומוסיפה ש"קרם לא ימנע קמטים, אז במקום לקנות קרם ב־100 דולר, תכיני אותו בעצמך משמן דגים ומים".
ניתוחים פלסטיים היא עדיין לא עשתה, אך גם לא שוללת לעתיד, ובינתיים פניה זוכים באופן קבע להזרקות שונות למילוי קמטים. "עדיף שאישה לא תאכל מספיק, אבל היא חייבת לשמור על הפנים שלה", היא חורצת ומעירה לי על איפור העיניים שלי. "אסור לאפר את הקו התחתון של העין אחרי גיל 20, כי זה גורם למראה עייף של העיניים והפנים".

ספסיבה ילנה 

אחרי שקיבלתי שיעור ברזי האיפור והקוסמטיקה, הגיע הזמן לעבור לבייבי נוסף ומרכזי של מלישבה. הרופאה היא גם ביזנס וומן. לפניכחמש שנים היא החלה לשווק ברוסיה דיאטה הנושאת את שמה. באוקטובר האחרון הגיעה עם הדיאטה הזאת גם לישראל. את הפרסומת האחרונה למותג הדיאטה שלה, שהופקה על ידי משרד "זרמון “DDB, היה קשה לפספס. הפרסומת "אכלתי רזיתי - ספסיבה ילנה", שבה מככבת מלישבה לצד אנשים מאוד שמנים שגודלם מתכווץ גרמה לכך שאפילו בביקורת הגבולות כבר זיהו את הפרופסור, ובבדיקת המזוודות התייחסו אליה כמו אל כוכבת אמיתית. אגב, אילון זרמון לא רק עומד מאחורי הפרסומת הזאת. אחרי שרזה בעצמו 12 ק"ג בזכות הדיאטה, ואחרי שזיהה את הפוטנציאל, הוא הפך ממש לאחרונה לשותפה העסקי של מלישבה בישראל.
איך בכלל הגעת לרעיון לשווק דיאטות?
"יותר מעשר שנים היה לי בתוכנית 'בריאות' פרויקט שבו לימדנו אנשים על תזונה בריאה. כמו כן, לנשים קרייריסטיות שכל הזמן עובדות, כמוני למשל, אין זמן לעמוד ולהכין אוכל בריא. עלה לי הרעיון להכין אוכל בריא, להקפיא אותו, ומה שנשאר זה רק לחמם בבית או לקחת קופסאות לעבודה. זה נהיה טוב בשבילי, אז עשיתי בשביל כולם".
מהי הבעיה העיקרית של הישראלים בתחום התזונה?
"קרוב ל־60% מהישראלים סובלים מהשמנת יתר, ובאף מקום בעולם אין פולחן אוכל כמו בישראל. למשל, שולחן השבת זה ממש תהום שאת נופלת לתוכה. רק בשולחן השבת את כבר מעלה 5 ק"ג. אני מלמדת אנשים איך לנהוג בשבת. 'אתם כבר לא צמים במדבר, ואם אלוהים היה רואה כמה אתם אוכלים בשבת, הוא היה מבטל את השבת', אני אומרת להם. "כמו כן, ברוסיה החתך הגדול של אנשים שרוצים לרזות הוא בגילים 30־50. אלה אנשים שרוצים לרזות כדי להיראות טוב, ואילו בישראל מדובר באנשים בני 50 פלוס, שרוצים לרדת במשקל אחרי שכבר נוצרו אצלם בעיות בריאות. אז אני אומרת לישראלים שלא יחכו לגיל 50, שיתחילו קודם".

מלישבה ב"לחיות בריא". צילום: סרגיי וולקוב
מלישבה מוסיפה ש"בישראל רואים גם השמנה מאוד גדולה בקרב ילדים. זוהי התרבות הלאומית פה, להאכיל את הילד עד שהוא מתעלף. להאכיל זאת כביכול אחת הצורות להפגין אהבה, וזה הדבר הכי גרוע. ככל שהשמנה מתחילה בגיל צעיר יותר, כך התחזית לגבי תוחלת החיים היא גרועה יותר".
לישראל מגיעה מלישבה פעם בחודש למפגש חטוף עם לקוחותיה. לדבריה, מאז שהדיאטה שלה עשתה עלייה, כבר עשרות אלפי טונות של קילוגרמים הושלו ממשקלם של ישראלים. המוטו של מלישבה הוא להקל עליכם את החיים ולעשות הכל פשוט ומהיר. וכך מי שידו משגת להוציא כ־2,000 שקל עבור הדיאטה שלה, שליח יביא לו הביתה ערכת מזון מוכן וכשר שיספיק לחודש ימים. לפחות לפרק זמן זה תהיו פטורים מבישולים. רוב האריזות נשמרות במקפיא, והדבר היחיד שצריך לעשות הוא לחמם במיקרו. האריזות מחולקות לארוחת בוקר, צהריים, ערב וקינוח. הארוחות, שהוכנו בארץ על ידי חברת "מבושלת", אמורות להתאים לחיך הישראלי ומכילות בין היתר קוסקוס, קבבוני עוף בירקות קלויים בתוספת פתיתים מאודים, כדורי בשר עם ספגטי ברוטב עגבניות, ואפילו מוסים ומאפינס לקינוח. מלישבה מבטיחה שאם תקפידו לאכול ארבע ארוחות ביום, בתוספת ירקות חיים, ולשתות לפחות 10 כוסות מים ("תתעוררי, שתי כוס מים ורק אחר כך תצחצחי שיניים"), אז תוך חודש תיפרדו מ־4־6 ק"ג.
"זוהי תזונה בריאה וחיונית הבנויה בצורה חכמה", היא מסבירה ומוסיפה שהמנות הקפואות אינן מכילות חומרים משמרים. "ההקפאה עצמה זה החומר המשמר הכי טוב שיכול להיות", היא פוסקת, "אם בהפריה חוץ גופית מקפיאים עוברים, ולאחר הפשרתם מחזירים אותם לרחם, אז את יכולה להבין שהקפאה זה החומר המשמר האידיאלי. כמו כן, להקפאה יש יתרון נוסף. למשל, פחמימות מתפרקות לאט יותר בגוף אחרי הקפאה, וזה מפחית את יצירת השומנים וגם את מהירות הכניסה של הקלוריות".
אנשים כבר די מבולבלים מכל הדיאטות שצצות כמו פטריות אחר הגשם.
"המצב הוא מאוד פשוט. תעשי דיקור, תקחי כל מיני קפסולות, זה בכלל לא משנה מה תעשי, כי רק על ידי התנהגות תזונתית נכונה תצליחי להוריד במשקל. 80% מהיכולת לרזות תלויה בתזונה שלך". 

הסוד הוא במשמעת 

אם לא הבנתם את זה עד כה, למלישבה יש נטייה להפתיע. לדבריה, המלח  הוא אויב לא פחות מסוכן לדיאטה מאשר הסוכר הכה ידוע לשמצה.  
"האוכל צריך להיות מופחת מלח או לגמרי ללא מלח", היא אומרת, "המלח גורם להצטברות נוזלים בגוף והמשקל עולה. אם למשל תאכלי מלוח בערב, בבוקר תראי שאת שוקלת עוד 2 ק"ג. כמו כן, יש להפחית שומנים מן החי ובשום אופן לא לבטל מאפים ומתוקים. להוריד מתוקים מהתפריט זאת הטעות הכי גדולה, כי המוח זקוק לסוכר, זקוק לגלוקוז. כדי לרזות צריכים גם לאכול כל ארבע שעות, ולשמור על כמויות נכונות". 
מה נחשב לכמויות סבירות?
"בזמן דיאטה מנה לנשים צריכה להיות בין 200־250 גרם, ולגברים 250־300 גרם. הקיבה שלנו היא כמו חצאית פליסה. כשאת אוכלת במרווחים מאוד גדולים בין ארוחה לארוחה ובכמויות גדולות, הקיבה מתרחבת". 
מה לגבי ארוחות בשעות הערב?
"זה שטויות לא לאכול אחרי השעה שש בערב. העיקר שבמשך 12 שעות תחלקי את הארוחות שלך למרווחים סבירים, ושלא תאכלי בזמן דיאטה יותר מ־1,200 קלוריות (1,400 קלוריות לגבר). וכדי לשמור על המשקל, הקפידי על 1,400 קלוריות ליום (1,600 קלוריות לגבר)". 
חייבים לשלב ספורט עם הדיאטה?
"את לא חייבת לעשות ספורט. אם תאכלי בצורה נורמלית, אז תהיי במשקל הנכון וזה מוכח. אבל אנחנו, הרופאים, כן ממליצים על הליכות כשיהיה לך הרצון והכוח לכך. אני, למשל, משלבת כל יום 2 וחצי ק"מ הליכה ו־2 וחצי ק"מ ריצה, וממש נהנית מזה".
כמו בחינוך הרוסי, כך גם בדיאטה של מלישבה, משמעת היא מילת המפתח. "כשבאים אלי אנשים ואומרים 'אני לא יכול לעשות דיאטה כי אין לי זמן, כי אני עסוק', אני עונה להם 'עדיף שיהיו לך התקף לב או כל מיני מחלות?'. כמו שיש לך משמעת כשאת צריכה להביא את הילדים בזמן לבית הספר, להחזיר אותם בזמן, לבדוק בזמן שיעורי בית, כך גם גזרה זה עניין של משמעת. אנשים חושבים שאת יכולה לשכב, לשפוך לתוך הפה שלך שוקולד ולהיראות יפה. זה לא ככה". 
ומה עושים לאחר שירדנו במשקל?
"אנחנו מרגילים אותך להתנהגות תזונתית נכונה, מצמצמים את גודל הקיבה שלך, וגם אם תרצי לאכול יותר- לא תצליחי. חוץ מזה, כמו שאת יודעת לא להכניס אצבעות לשקע חשמלי, אז תדעי גם לא לחזור אחורה להתנהגות הלא נכונה שלך בכל הקשור לתזונה. במקום להפוך שוב ל'נרקומנית', תכבדי את עצמך ותביני שהתחלת בדרך חדשה". 
את עצמך עשית מתישהו דיאטה?
"אמא שלי היא אישה מלאה, גם לי יש נטייה להשמנה, ולכן אני כל הזמן עושה דיאטה. בביקורי בישראל מאוד קשה לא להשמין. זה סיוט מהבחינה הזאת, ואני משתדלת לברור את האוכל. תראי: הזמנתי סלט קיסר בלי קרוטונים ובלי רוטב. רק ברוטב חסכתי 900 קלוריות".