מודאגים מהדיווחים על הסלמונלה במזון? מוטרדת מגירוי יתר שחלתי? פרופ' יוסי לסינג משיב בתכניתו "תשעה חודשים" לשאלות המאזינות ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 



חשש מסלמונלה בהריון 


מאזינה: אני בשבוע 23 להריון וכמובן שכל הפרסומים על סלמונלה מאוד מלחיץ אותי.



פרופ' לסינג: יש לי בקשה, תמשיכו לחיות כרגיל. אנחנו צריכים לעשות את הדברים שאנחנו עושים ממילא. נאכל אוכל שמבושל כהלכה, לא נאכל ביצים מבושלות, בטח לא בתקופה הזאת. זה אוכל שבהקשר הזה, תמיד קשור בסלמונלה. אבל חביתות וביצים מבושלות ומורתחות אפשר. כשאנחנו הולכים לשירותים, אנחנו צריכים לרחוץ את הידיים כהלכה משום שהמאגר היחידי כמעט של הסלמונלה הוא במעי הגס. נעשה את כל מה שצריך. זה שמשרד הבריאות גילה את זה, זה בסדר, זה שמופעל לחץ על יצרני המזון, זה בסדר. החיידק עצמו הוא חיידק שאנחנו מכירים אותו, הוא אלים רק במקרים נדירים ביותר. לכולנו יש אחוז מסוים של סלמונלה בחיידקי המעיים. אם יש חשיפה לזה, בד"כ זה בא לידי ביטוי במחלה קלה של שלשולים, לפעמים קצת כאבי בטן ולעיתים נדירות הקאות. ברוב המקרים זה עובר בלי שום טיפול. במקרים קיצוניים, ניתן אנטיביוטיקה.



שאלה בנושא: גירוי יתר שחלתי


מאזינה: אני יומיים לאחר שאיבה שבה נשאבו 24 זקיקים, מתוכם הופרו 14. היום התבשרתי שכולם עוברים טובים. לא מבצעים לי החזרה בגלל ריבוי הזקיקים ומחשש לגירוי יתר שחלתי ומחכים לחודש הבא. האם המהלך הזה תקין.



פרופ' לסינג: המהלך הזה תקין. אני חושב שהרופא שמטפל במטופלת הזו, עשה את המהלך הנכון. יש לנו מטופלת שעברה טיפול של הפריה חוץ גופית, היא מאלה שאנחנו קוראים להן- מטופלת שמגיבה ביתר. יש הרבה זקיקים ומתוכם נשאבו הרבה ביציות. הביצית נמצאת בתוך שקית קטנה שקוראים לה זקיק, הביצית רוחפת בתוך הזקיק. כשאנחנו עושים טיפולי פריון, אנחנו גורמים לכך שיותר ביציות תצמחנה.



בהגיע הזקיקים לקוטר מסוים, אנחנו נשאב את הנוזל מתוך הזקיק, בתקווה שבתוך הזקיק, נזהה את הביצית. במקרה הזה, הביציות הופרו. כל זקיק כזה שהולך וגדל, תורם לסה"כ של ההורמונים בגופה של המטופלת. היא נמצאת בסערה הורמונלית שהיא מאוד לא פיזיולוגית. בחיים רגילים, לא מגיעים לערכים כאלה של הורמונים, אלה לא התנאים האופטימליים להשרשתו של עובר. היום הטכניקות של הקפאת והפשרת עוברים הם כל כך טובות, שהביצועים ההריוניים של עובר קפוא-מופשר הם כמעט זהים לביצועים של עובר טרי.



יש להו את החירות לומר, בואי נקפיא את העוברים. ניתן למחזור להסתיים, תקבלי ווסת והתמונה ההורמונלית שלך תהיה טבעית. עם התרופות, אנחנו נבנה לך רירית רחם שעוביה הוא העובי הרגיל שבו מתרחשת השרשת עובר. במועד הזה, אנחנו "נשים" שם עובר אחד, עלפי גילה של היולדת או שניים, לא יותר. יש פה מאגר גדול של עוברים כך שבלי טיפולי הפריה נוספים, ושימוש במאגר העוברים המוקפאים נגיע לבטח ליותר מילד אחד.



שאלה בנושא: צניחת רחם ושלפוחית שתן 


מאזינה: אמא שלי חגגה לאחרונה 75, היא סובלת מצניחת רחם וצניחה של השלפוחית. אין לה דליפת שתן, אבל הרופא שלח אותה בכל זאת לעשות בדיקת שלפוחית.



פרופ' לסינג: לפני הניתוח, כן. מאזינה: אני אשמח לקבל הסבר, למה. הפתרון הוא פתרון ניתוחי, בהחלט. זו תופעה שכיחה אצל נשים מבוגרות יותר, נשים שילדו בלידות נרתיקיות מספר רב של ילדים, כל אלה מביאים לחולשה של רצפת האגן, רפיון מסוים של השרירים, רפיון בעצבוב והביטוי לזה יכול להיות צניחת רחם. דליפת שתן זו תלונה שכשאישה מעלה את הלחץ בתוך הבטן בזמן עיטוש או שיעול מעלה את הלחץ התוך בטני ואז היא מרגישה שהיא מאבדת שתן.



לאמא, אין את התלונה הזאת. אנחנו למדנו שלכשנתקן את צניחת השלפוחית והרחם כירורגית- את הרחם נסיר, את השלפוחית נדחוק למקומה, 25 אחוז הנשים שלא היתה להן תלונה של דליפת שתן, יכולה להתלונן, על דליפת שתן. אנחנו פותרים חלק מהבעיה אבל יוצרים בעיה אחרת. לכן היום, אנחנו נשלח את המטופלת לעשות בדיקה של תפקוד השתן, כאשר במהלך הבדיקה, אנחנו מדמים איך תהיה פעילות השלפוחית לאחר שנחזיר אותה למקומה. אם מגלים שיכולה להתפתח דליפת שתן, נציע לעשות במהלך הניתוח עוד איזו פרוצדורה מסוימת כדי למנוע את התופעה הזאת שאנחנו גורמים לה בגלל הניתוח.