אנחנו מוצפים במידע, בדעות ובפרשנויות על אוכל בריא, תזונה נכונה, רכיבי מזון מזיקים, דיאטות שונות (ולפעמים גם משונות) ודפוסי אכילה מועילים יותר או פחות. דיאטניות נתקלות בשאלות במהלך יום העבודה, כמו גם בארוחות משפחתיות, בבילויים עם חברים, באסיפת ההורים או במספרה לגבי המלצה זו או אחרת, האם במיתוס עסקינן או באמת צרופה.



בערך "מיתוס" בוויקיפדיה מצוין כי לרוב הוא כולל שלושה מרכיבים: יש בו נימה קדומה המשווה לו הילה וכבוד, הוא שונה מהמציאות שבה אנחנו חיים, ויש בו מסר - גלוי או סמוי - המכוון כיצד לנהוג. כשהתחלנו ללקט את המיתוסים לטובת המאמר הזה, מצאנו רבים מהם, שלא לומר רבים מדי. לכן נביא השבוע חלק מהם ובשבוע הבא נפרסם נוספים.



תפריט ללא גלוטן מסייע לירידה במשקל. גלוטן הוא חלבון מהצומח הנמצא בחיטה, בשעורה, בשיפון ובשיבולת שועל. הוא מצוי במוצרים על בסיס דגנים כמו לחם, לחמניות, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה מתוקים ומלוחים, פסטה, קוסקוס, בורגול ועוד. עד לאחרונה הימנעות מגלוטן הייתה נחלתם הבלעדית של חולי צליאק. עבורם, זהו הטיפול במחלה.



בספרות המדעית לא קיימת הוכחה לכך שדיאטה ללא גלוטן תורמת לבריאות או נחוצה לירידה במשקל. אבל כמו בכל דיאטה אופנתית, ההגבלות והוויתור על מזונות בעלי תכולה קלורית גבוהה כמו עוגות ועוגיות, בורקס, פיצות, פסטות (ברוטב שמנת) מסייעים לצמצם את סך הקלוריות בתפריט - ובהכרח לירידה במשקל.



השורה התחתונה: לא ההימנעות מגלוטן מסייעת לרדת במשקל אלא ההימנעות ממזונות עתירי שומן וסוכר המכילים גלוטן. קיים חשש שהימנעות מוחלטת מגלוטן תוביל לירידה משמעותית של דגנים ופחמימות בתפריט ולכן לחוסרים תזונתיים כמו ויטמינים מקבוצה B, סיבים תזונתיים ואנרגיה זמינה. תפריט ללא גלוטן יכול להיות מאוזן רק אם מודעים לחוסרים תזונתיים שהוא עלול לגרור, ומשלימים בהתאם ממקורות תזונתיים אחרים.



תשוקה למזונות מסוימים מעידה על מחסור ברכיבי תזונה שהם מספקים. רבים מפרשים את הכמיהה למזון מסוים כצורך של הגוף, כמו לדוגמה באכילת מתוקים או שוקולד. אך למעשה ברוב המקרים החשק אינו עונה על צורך תזונתי אלא על צורך רגשי, או נובע מתפריט חדגוני ומשעמם או מרצון לאכול מזונות שמסיבות שונות אי אפשר לצרוך בגלל מגבלות בריאות.


מחסור ברכיבים תזונתיים אינו בא לידי ביטוי בתשוקה למזון מסוים אלא בסימפטומים אחרים, כמו למשל עייפות וחולשה במצב של מחסור בברזל.



השורה התחתונה: מאכזב לשמוע, אך לרוב לא ניתן לתרץ כמיהה למזון מסוים כצורך תזונתי. אם החשק מהווה מכשול לשמירה על תפריט מאוזן, כדאי להבין את הסיבה.



מי שרוצה לחטב שרירים חייב תוספת של חלבונים. כדי לשמור על רקמת שריר ולבנות אותה יש לצרוך כמות קלוריות מספקת, לשאוף לצריכה של חלבון איכותי ולאמץ תוכנית מתאימה של אימוני כוח. קלוריות מועטות בתפריט יגרמו לחלבון לשמש מקור אנרגיה. גם לעיתוי צריכת החלבון חשיבות. מקורות לחלבון במזון הם מוצרי חלב, ביצים, בשר רזה, דגים וקטניות.



השורה התחתונה: על כל העוסקים בספורט - פעילות מאומצת כל יום או מתונה מספר ימים בשבוע - לשים לב לתפריט מאוזן הכולל גם דגנים מלאים, פירות וירקות - ולא רק חלבון.



בתפוח עץ אדום ומתוק יש יותר קלוריות מאשר בתפוח עץ ירוק וחמוץ. אומנם תפוח ירוק חמוץ יותר מתפוח אדום ומתוק, אך כמויות הקלוריות והסוכר זהות. בירוק קיימים רכיבים נוספים שתורמים לטעם החמוץ, אך הדבר לא משפיע על כמות הסוכר.


השורה התחתונה: טעם התפוח וצבעו לא קובעים, הגודל כן.



מזון ללא כולסטרול טוב ללב. את השמנים מקובל לחלק בצורה גסה לשמנים מן החי ושמנים מן הצומח. מעולם החי מגיע השומן מחלב ומוצריו (חמאה, שמנת, גבינה), בקר, עוף ודגים. מקורותיהם של שומנים מעולם הצומח הם זיתים, אבוקדו, שומשום (טחינה), אגוזים וזרעים.


ההבדל בין שתי הקבוצות נובע מההתפלגות בסוגי חומצות השומן. שומן מן החי מתאפיין באחוז גבוה של חומצות שומן רוויות, ואילו שומן מן הצומח באחוז גבוה של חומצות שומן בלתי רוויות.



הכולסטרול הוא חומר שומני הנחוץ אף הוא לקיום תהליכים בגוף ושייך לקבוצת השמנים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות סייעו להגיע להבנה כי ההשפעה של צריכת כולסטרול מהמזון פחות משמעותית ממה שמקובל היה לחשוב.



צמצום הצריכה של מזונות המכילים כולסטרול בכמויות גדולות כמו גבינות קשות ועתירות שומן או איברים פנימיים (כבד, לבבות) הוא רעיון מבורך. יחד עם זאת, מזונות מעובדים רבים בלי כולסטרול מכילים שומן רווי, ומיעוטם גם שומן טראנס, הפוגעים בלב ובכלי הדם לא פחות ואולי אף יותר מהכולסטרול, כיוון שהם מצטברים על דופנות העורקים, מצרים אותם וסופו של דבר סותמים אותם. שומנים מזיקים במזונות מעובדים ובמאפים מוכנים כקרקרים, עוגיות, עוגות, המכילים שומן צמחי כמו למשל שמן דקלים, נמצאים בשימוש תעשיית המזון.



השורה התחתונה: הכולסטרול לבדו אינו קובע את טיב השומן במוצר. יש להעדיף מזונות עם שומן המיטיב עם הלב וכלי הדם כמו אגוזים, שקדים, זרעים, טחינה, אבוקדו ושמן זית, ולהמעיט בצריכת מוצרים המכילים שומן רווי כמו גבינות שמנות.



בשבוע הבא: רזים בריאים יותר מבעלי עודף משקל? רק ירקות טריים הם בריאים? 



נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]